Zdjęcie: Namysław Tomaka / Rzeszów News
Reklama

350 tys. zł – tyle ma kosztować zaprojektowanie dwupoziomowego skrzyżowania nad rondem Pobitno w Rzeszowie. Wstępnie na „piętro” będą wjeżdżać kierowcy, jadący od al. Armii Krajowej w kierunku A4 i i S19.

Rondo Pobitno – od kilku lat mówi się o tym, że to jeden z najbardziej zakorkowanych węzłów komunikacyjnych w mieście. Nie ma się co dziwić, ponieważ każdego dnia w ciągu doby pokonuje je około 70 tys. kierowców. Ponad 15 tys. jedzie od centrum Rzeszowa w stronę Łańcuta; 16,5 tys. w przeciwnym kierunku, 19 tys. kierowców od al. Armii Krajowej w stronę al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego, która prowadzi do A4 i S19, w przeciwnym kierunku tę trasę pokonuje 18 tys. kierowców.

Jednym z pomysłów na usprawnienie ruchu na rondzie Pobitno jest wybudowanie skrzyżowania dwupoziomowego. Z takim pomysłem jeszcze kilka lat temu do Tadeusza Ferenca, prezydenta Rzeszowa, zwrócili się radni Platformy Obywatelskiej. Proponowali, by taki typ ronda lub tunel wybudować nad rodem, a także na skrzyżowaniach ulic Krakowskiej z Okulickiego i aleją Witosa oraz alei Rejtana z Powstańców Warszawy, Sikorskiego.

– Na ten moment udało się w przyszłorocznym budżecie miasta zapisać 350 tys. zł na wykonanie dokumentacji projektowej na rondzie Pobitno. Wydaje się, że jest ono najbardziej obciążone – mówi Jolanta Kazimierczak, szefowa klubu PO w Radzie Miasta.

Ratusz potwierdza, że w przyszłym roku ma w planach przygotowanie koncepcji i dokumentacji drugiego poziomu ronda Pobitno. – Przetarg planujemy ogłosić początkiem przyszłego roku. Zakładamy, że co najmniej 8 miesięcy będzie trwało projektowanie. Prace budowlane rozpoczną się prawdopodobnie nie wcześniej jak w 2020 roku. Potrwają one co najmniej 1,5 roku – mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

Wstępny plan jest taki, aby drugi poziom ronda Pobitno powstał na linii jadąc od ronda Kuronia w kierunku skarbca Narodowego Banku Polskiego na al. Armii Krajowej. – Samochody jadące na wprost przejeżdżałby nad rondem. Takie rozwiązanie odciążyłoby duże natężenie ruchu w kierunku autostrady i drogi ekspresowej – wyjaśnia Chłodnicki.

– Jeśli chodzi o dół skrzyżowania – tu by się nic nie zmieniło. Ci, który jadą od ronda Kuronia i będą skręcać w lewo na Łańcut i w prawo, aby dojechać do centrum miasta, pojadą dokładnie tak, jak teraz – dodaje.

To, czy taki plan uda się zrealizować, pokaże dopiero w przyszłym roku dokumentacja. Wówczas dowiemy się także m.in. ile pasów w obu kierunkach będzie miał drugi poziom ronda i gdzie będzie rozpoczynał się wjazd i zjazd do i z niego. Ile miasto zapłaci za inwestycję? Na razie nie wiadomo. To się okaże, gdy ratusz dostanie projekt, a potem wybierze wykonawcę budowy dwupoziomowego skrzyżowania. 

Tadeusz Ferenc, podczas kampanii wyborczej, obiecał także, że miasto podobne rozwiązanie chce zastosować na skrzyżowaniu ulic Okulickiego, Krakowskiej i Witosa oraz nad skrzyżowaniem alei Sikorskiego i Rejtana, a także nad rondem Dmowskiego wzdłuż Galerii Rzeszów. Inwestycje mają być zrealizowane w ciągu najbliższych pięciu lat.

– To bardzo kosztowne przedsięwzięcia. Musimy na ich realizację znaleźć pieniądze w budżecie oraz możliwości współfinansowania inwestycji – mówi Maciej Chłodnicki.

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

39 KOMENTARZE

  1. Miasto wydało ponad 400 mln zł na system niby inteligentny ale nic to nie dało bo nie można przejechać na tzw zielonej linii bo już takiej nie ma.Na dodatek wydano duża kasę na tablice z tym że co pokazuje jaka jest temperaturę powietrza i jezdni.A teraz miastao jest zadłużone bardzo wysoko na 1 mieszkanca i inwestycji pro-rozwojowych już chyba nie będziebo bez dotacji z zewnatrz to miasta nie stać na poważniejsze inwestycje.Już zapomniano o kolejce jednotorowej bo to zawsze jest wyciagane przed każdymi wyborami.Każdy mieszkaniec gm. miasto Rzeszow ( 187 422 mieszkańców) ma dług 3498 zł na koniec 4 kw 2017 r co przedstawił portal samorządowy.

  2. Żadne estakady tylko tunel i tu trzeba magika aby sprawdził który kierunek puścić w tunel ;

    Czy odcinek ; miasto / Łańcut ;

    potrzeba lewoskręt + dwie jezdnie w tunelu na wprost i prawoskręt
    Z drugiej strony to samo czyli ; lewoskręt + dwie jezdnie w tunel do miasta w prawo do ronda kuronia

    I tu wystarczy policzyć szerokości : czy sie to zmieści bo mamy cmentarz/ kościół z drugiej strony jest lepiej szerokosci do dyspozycji dobre

    Czy ewentualnie w tunel kuerunek :

    Ar.Krajowej do ronda Kuronia i tu podobnie jak poprzednio :

    W lewo do miasta + 2 jezdnie prosto i prawoskręt na łańcut to samo od ronda Kuronia z drugiej strony .

    I tu szerokosci tak z jednej jak i drugiej strony są bardzo dobre

    Dlatego żadne estakady bo na ślimaki mało miejsca tylko
    tunel : Ar.krajowej do ronda Kuronia
    a kierune wschód/ zachód tak jak jest .

  3. Gdyby miasto dokończyło Wisłokostradę (bo już wydano kasę na projekt dla biura projketowego z Katowić) to rozbudowa ronda koło starego cmentarza mogła byc budowana w pózniejszym czasie a tak nie bedzie zadnej inwestycji tylko biura projektowe zarobią kasę.Najwiecej na tych zeceniach zarobiła znajoma spółka dyżurna,która teraz podobno przygotowuje koncepcje na odcinek drogi szybkiego ruchu S-19 do Babicy.

  4. Pomysł dobry, wtedy wszystko będzie zakorkowane przy ZUSie jak w zasadzie już teraz jest. Dalej hotel widmo, gdzie myślano o poziomowym skrzyżowaniu już końcem lat 80, ale jak widać do tej pory nic.. Więc teraz zdziwienie że wszystko jest zakorkowane i jakieś dziwne tłumaczenia że to przez święta, że to przez deszcz czy inne cuda.

    • No właśnie bo nie ma tak jak planowano ( 1930-33) targowa górą piłsudsiego dołem – wtedy wiedzieli co bedzie za 85 lat a teraz pikuś
      Błędne decyzje lub nie podjęte decyzje kiedyś teraz wychodzą.

  5. “głąbie i buraku” czyli kultura po rzeszowsku – razi Cię, że napisałem głąbie, dzbanie, buraku ? a nie razi Cię to, cyt.: “Głupi ludzie, głosujcie dalej na tego głąba…”, obrażające Prezydenta Miasta i wszystkich, którzy na niego głosowali !? Wiesz, to się nazywa hipokryzja 🙂
    Zdrowych, Pogodnych, Miłych i Rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia , z całego serca Ci życzę ! 🙂

        • Jeśli (pseudo)projektant myśli tylko o zwiększeniu ruchu pojazdów, a nie dba o ład architektoniczny i niezmotoryzowanych, to różni się tylko kosztami inwestycji (pewnie tunel jest droższy).
          Jeśli spojrzeć na to bardziej kompleksowo, tunel nie pochłonie tyle przestrzeni i wygeneruje mniejszy hałas, brud i smród, co wpłynie znacznie na komfort życia okolicznych mieszkańców.
          Jak widać o pewne kwestie nikt w ratuszu nie dba więc mamy prowizorkę, fuszerkę i imitację.

  6. “Proponowali, by taki typ ronda lub tunel wybudować nad rodem” a ten tunel nad rodem jak wygląda?? bo Janusz rolnik, Passaratii jeżdzę ale tunelu nad rondem nie widział.

  7. pal licho szpital i bloki – miasto musi się rozwijać i przykrywać co się da asfaltem i betonem.
    … ale żeby kościół był pod mostem?
    co na to biskup i rada parafialna?

  8. Tak, lej pan, panie sołtys więcej ynnowacyjnego asfaltobetonu… a potem: cena śmieci – w górę, cena wody – w górę, czynsze w spółdzielniach – w górę.

    Głupi ludzie, głosujcie dalej na tego głąba…

    • Wole mieć dwupoziomowe skrzyżowanie na Pobitnym i droższą wodę, ścieki, śmieci.
      Jak chcesz mieć tanie w/w media, to zapraszam do wsiomiast typu Krosno, Tarmów, Kolbuszowa.
      Aha, i proponuję z nich nie wyjeżdżać, bo można przypadkiem wjechać na dwupoziomowe skrzyżowanie.

    • “gościu z Rzeszowa”: Po pierwsze głąbie, cenę wody i ścieków zatwierdza utworzone przez PiS Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie i dla Rzeszowa już to zrobiło, z datami obowiązywania od 15.05.2018r. do 15.05.2021r. Po drugie, wpierw poczytaj kto i dlaczego podnosi ceny wywozu śmieci i czynszów w spółdzielniach a potem się wypowiadaj, dzbanie jeden. Po trzecie, Rzeszów to miasto, a miasto to asfalt i beton ale np. w Rzeszowie znajduje się 14 miejskich parków o łącznej powierzchni ponad 81,5 ha i jeszcze Rezerwat przyrody Lisia Góra – jak chcesz więcej to wyjedź gdzieś do lasu buraku 🙂

      • … oraz przykryć wszystko estakadą czyli innowacje po rzeszowsku, bo lepiej żeby ktoś miał obwodnicę nad oknem niż żeby głąby i buraki stały 5 minut dłużej w korku.
        Budowa tunelu przerasta stolicę imitacji.

          • Co, nie stać was? Termometry były za drogie?
            Autobusy elektryczne też są kilkukrotnie droższe niż te na gaz,
            a nie są ani ekonomiczniejsze, ani ekologiczniejsze, ale ratuszowi to nie przeszkadza.
            Estakada nad wysoką górką, nad dachem szpitala i nad głowami okolicznych mieszkańców – pomysł godny pogrążonej w długach stolicy imitacji.

      • “… w Rzeszowie znajduje się 14 miejskich parków o łącznej powierzchni ponad 81,5 ha i jeszcze Rezerwat przyrody Lisia Góra”
        – Rzeszów jest w tyle stawki polskich miast pod względem zieleni. Dużo mu brakuje do średniej krajowej …

  9. Na pewno wierzymy w kolejna bzdure Towarzysza juz jest basen zamiast lodowiska na granicznej kolejne arcyblokowisko ,aqapark stek klamst wyborcy upomna sie o swoje .Miasto ,w ktorym na przejechanie 5km potrzeba 1godz 40min, super Tadziu trzymac tak dalej

    • To jedź do miasta w którym korków nie ma ,to nie czasy pradawne że bryczkami się jeździło. Co ty masz z tym lodowiskiem ,to nie wina miasta że inwestor Res-Vity okazał się kłamcą.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ