Wybitny pisarz, specjalista od literatury romantyzmu pojawi się w niedzielę w Rzeszowie podczas Festiwalu Nowego Teatru, który rozpoczął się w piątek idiomem multimedia/Konteksty: Ślady. Teatralna uczta potrwa do soboty (26 listopada).
Wybitny pisarz, autor m.in. takich powieści jak „Hanemann”, „Ester” czy „Żona prezydenta”, a także rozpraw krytycznych i historyczno-literackich jak chociażby studium problematyki samobójstwa zatytułowane „Samobójstwo jako doświadczenie wyobraźni”.
To, co jest charakterystyczne dla twórczości Stefana Chwina to brak tezy. Jego książki są nie tyle pouczające, a mądre, bardziej podniosłe niż budujące i do tego przepełnione aurą smutku, nierozstrzygalności, melancholii.
Chwina poznajemy po starannych opisach, które zagarniają wielość rzeczy, lecz nie gubią z pola widzenia szczegółu, które zabiegają o bogactwo przedmiotu zachowującego częstokroć pamięć po tym co było.
I dlatego też twórczość Stefana Chwina wpisała się w tegoroczną ideę Festiwalu Nowego Teatru.
To właśnie gdańszczanin będzie jednym z gości idiomu Multimedia/Konteksty, który w tym roku zyskały również podtytuł – Ślady. Tą nazwą Joanna Puzyna-Chojka, dyrektor programowa Festiwalu Nowego Teatru, chciała nawiązać do spektaklu Józefa Szajny pod tym samym tytułem, który został zrealizowany w 1993 roku.
– To część festiwalu, w która podkreśla szczególnie jego interdyscyplinarność. Tu szczególnie mieszczą się te formy graniczne, które są bliskie teatrowi, jednocześnie otwierając się na inne sztuki: wizualne, muzykę, formy filmowe, na spotkania, rozmowy o tetrze – wyjaśniała nie tak dawno Puzyna-Chojka.
Warto też dodać, że Stefan Chwin gościł w ubiegłym roku wraz z żoną Krystyną w Uniwersytecie Rzeszowskim. Wówczas wygłosił wykład „Wielkie deportacje środkowoeuropejskie XX wieku z perspektywy aksjologicznej. Wyzwanie dla literatury” oraz spotkał się ze swoimi czytelnikami.
Podczas idiomu Multimedia/Konteksty: Ślady, które są prologiem wprowadzającym w część konkursową festiwalu, pisarz pojawi się w Szajna Galeria (budynek Teatru im Wandy Siemaszkowej) o godz. 14:00. Spotkanie z autorem zostało zatytułowane „Ślady ludzi/ Ślady przedmiotów”.
Festiwal Nowego Teatru – jedna z najbardziej wyczekiwanych imprez teatralnych w Teatrze im Wandy Siemaszkowej – rozpoczął się w piątek konferencją naukową „Nowe media w teatrze” w UR.
Następnie o 14.30 będzie można zobaczyć „Profil pośmiertny” w reżyserii Kuby Falkowskiego (WSIiZ). Wstęp wolny.
Z kolei o godz. 19:00 zostanie rozegrany spektakl „Beksiński. Obraz bez tytułu”, reż. Jerzy Satanowski w Teatrze im. W. Siemaszkowej, bilety w cenie 40/30 zł.
Na koniec piątkowego wieczoru będzie można skorzystać o 21:00 z kinoteatru. W programie „Ślady”, reż. Wojtek Radtke, improwizacja muzyczna: Irek Wojtczak, miejsce: Szajna Galeria, wstęp wolny.
Uroczyste rozpoczęcie Festiwalu Nowego Teatru rozpocznie się o godz. 19:00 w niedzielę (20 listopada), po którym będzie można zobaczyć pierwszy konkursowy spektakl „Wróg ludu” wg Henryka Ibsena, reż. Jan Klata. Bilety 60/80 zł.
W obecnej nowej formule – Festiwal Nowego Teatru – w stolicy Podkarpacia odbędzie się po raz trzeci i będzie on skoncentrowany na „nowym teatrze”, który całkowicie przewartościował pojęcie dramatyczności, zwracając się z jednej strony ku aktom performatywnym, z drugiej zaś – ku przekazowi multimedialnemu.
Trzonem Festiwalu są spektakle, które inspirują się nowymi mediami – od niewidocznych narracji po widoczne zastosowanie technologii cyfrowej w tworzeniu rzeczywistości scenicznej.
Podczas tegorocznej edycji w festiwalowym konkursie weźmie udział aż 7 spektakli: „Wróg ludu” wg Henryka Ibsena, reż. Jan Klata, Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej (Kraków); Samotność pól bawełnianych Bernarda-Marie Koltèsa, reż. Radosław Rychcik, Teatr im. S. Żeromskiego (Kielce), „Nocami i dniami będę tęsknić za tobą” Zuzanny Bućko i Szymona Bogacza wg „Nocy i dni” Marii Dąbrowskiej, reż. Julia Mark, Teatr Polski (Bielsko-Biała)
Będą także „Krew na kocim gardle” Rainera Wernera Fassbindera, reż. Anja Suša, Teatr Polski im. H. Konieczki (Bydgoszcz); „Być jak dr Strangelove” Jarosława Murawskiego, reż. Marcin Liber, Teatr im. J. Szaniawskiego oraz „Harper” Simona Stephensa w reż. Grzegorza Wiśniewskiego, Teatr im. S. Żeromskiego.
JOANNA GOŚCIŃSKA
FESTIWAL NOWEGO TEATRU – PROGRAM
18 listopada (piątek)
– 10.00 – 14.00 Nowe media w teatrze – ogólnopolska konferencja naukowa, Uniwersytet Rzeszowski (aula)
– 14.30 Profil pośmiertny, reż. Kuba Falkowski – instalAkcja, WSIiZ (premiera) – wstęp wolny;
– 19.00 Beksiński. Obraz bez tytułu, reż. Jerzy Satanowski, Teatr im. W. Siemaszkowej (Rzeszów), Duża Scena, bilety w cenie 40/30 zł
– 21.00 KINOTEATR: Ślady, reż. Wojtek Radtke, improwizacja muzyczna: Irek Wojtczak, Szajna Galeria.
19 listopada (sobota)
– 10.00 – 14.00 Nowe media w teatrze – ogólnopolska konferencja naukowa, Teatr im. Wandy Siemaszkowej, Mała Scena
– 4.30 – 16.00 Teatr „nowej realności” – panel reżyserów, Mała Scena;
– 19.00 Śmierć siedzi na gruszy i się nie ruszy Pilgrima/Majewskiego wg dramatu Witolda Wandurskiego, reż. Kuba Falkowski, Teatr im. S. Jaracza (Łódź), WDK, bilety w cenie 30/20 zł
21.00 DRAMA LAB: Holzwege Marty Sokołowskiej, reż. Tomasz Cyz, Szajna Galeria
20 listopada (niedziela)
– 14.00 Ślady ludzi/ Ślady przedmiotów – spotkanie z prof. Stefanem Chwinem, Szajna Galerii
– 19.00 Uroczyste otwarcie festiwalu
– 19.15 Wróg ludu wg Henryka Ibsena, reż. Jan Klata, Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej (Kraków), Duża Scena (K), bilety w cenie 80/60 zł
21.40 Rozmowy o teatrze, Foyer
21 listopada (poniedziałek)
– 15.00 Widz w „nowym teatrze” –warsztaty edukacyjne, Mała Scena
– 18.00 Nocami i dniami będę tęsknić za tobą Zuzanny Bućko i Szymona Bogacza wg Nocy i dni Marii Dąbrowskiej, reż. Julia Mark, Teatr Polski (Bielsko-Biała), Duża Scena (K),bilety w cenie 40/30 zł
– 20.45 Rozmowy o teatrze, Foyer
– 21.30 Samotność pól bawełnianych, Bernarda-Marie Koltèsa, reż. Radosław Rychcik, Teatr im. S. Żeromskiego (Kielce),
– 23.10 Rozmowy o teatrze, Klub Pod Palmą
22 listopada (wtorek)
– 15.00 Widz w „nowym teatrze” –warsztaty edukacyjne, Szajna Galeria
– 19.00 Krew na kocim gardle Rainera Wernera Fassbindera, reż. Anja Suša, Teatr Polski im. H. Konieczki (Bydgoszcz), 23 listopada, Duża Scena (spektakl kameralny), bilety w cenie 40/30 zł
– 21.00 Rozmowy o teatrze, Foyer
23 listopada (środa)
– 15.00 Widz w „nowym teatrze” –warsztaty edukacyjne, Mała Scena
– 18.00 Pogorzelisko Wajdi Mouawada, reż. Cezary Iber, Teatr im. W. Siemaszkowej (Rzeszów), Duża Scena, bilety w cenie 40/30 zł;
– 20.45 Rozmowy o teatrze, Foyer
– 22.00 Macabra Dolorosa, albo rewia DADA w czternastu piosenkach z monologami, Teatr Nowy (Kraków), reż. Paweł Szarek, WDK, bilety w cenie 30/20 zł
24 listopada (czwartek)
– 16.00 (Bez)sens krytyki teatralnej – debata, Mała Scena
– 19.00 Być jak dr Strangelove Jarosława Murawskiego, reż. Marcin Liber, Teatr im. J. Szaniawskiego (Wałbrzych), Duża Scena, bilety w cenie 40/30 zł
– 21.15 Rozmowy o teatrze, Foyer
– 22.00 DRAMA LAB: Supernova Live Sandry Szwarc, reż. Małgorzata Warsicka, Szajna Galeria
25 listopada (piątek)
– 14.00 Profil pośmiertny, reż. Kuba Falkowski, instalAkcja, WSIiZ – wstęp wolny.
– 19.00 Harper Simona Stephensa w reż. Grzegorza Wiśniewskiego, Teatr im. S. Żeromskiego.
21.15 Rozmowy o teatrze, Foyer
26 listopada (sobota)
– 15.00 DRAMA LAB: Dzieci Wojtka Ziemilskiego, Mała Scena
– 17.00 KONIEC I POCZĄTEK – debata, Szajna Galeria19.00 Jednak Płatonow wg Antoniego Czechowa, reż. Paweł Miśkiewicz, PWST im. L. Solskiego (Kraków), Duża Scena, bilety w cenie 40/30 zł;
– 21.45 Gala finałowa (ogłoszenie werdyktu jury), Foyer.
joanna.goscinska@rzeszow-news.pl