Około 1200 nowych pętli, niewiele mniej czujników zostaną zamontowanych przy skrzyżowaniach. Ma to usprawnić Rzeszowski Inteligentny System Transportowy.
RIST kosztował ok. 90 mln zł. W bólach wdrożyła go hiszpańska firma Acisa. System był częścią potężnego programu transportowego, który Rzeszów zrealizował w latach 2011-2015. Na program wydano ok. 330 mln zł. Miasto rozbudowało 9 km dróg, m.in. ulice Podkarpacką, Rejtana i Lubelską.
Przebudowano także ponad 50 skrzyżowań, kupiono nowe autobusy, zamontowano nowe wiaty, a przy nich biletomaty (są one też dostępne w autobusach) na przystankach są elektroniczne wyświetlacze rozkładu jazdy, powstały też wagi dla ciężarówek. Program miał sprawić, że poruszanie się po mieście będzie płynniejsze i pod kontrolą służb drogowych.
Trudne i skomplikowane
W piątek ratusz poinformował, że RIST przejdzie rozbudowę. Na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i rondach w Rzeszowie zamontowane zostaną dodatkowe czujniki, co ma sprawić, że zarządzenie ruchem w mieście będzie jeszcze sprawniejsze. Takie centrum stworzono przed laty w siedzibie Miejskiego Zarządu Dróg przy ulicy Targowej.
– Dzięki dodatkowym czujnikom zmieni się także rola przycisków dla pieszych i rowerzystów na sygnalizatorach świetlnych na skrzyżowaniach – informuje Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa. Przetarg na rozbudowę RIST został właśnie ogłoszony. Zwycięska firma będzie miała najpierw pół roku na przygotowanie projektu.
– Wybór wykonawcy tej dużej i skomplikowanej inwestycji został zaplanowany na luty – wyjaśnia Gernand. Cała inwestycja ma być gotowa do grudnia 2023 roku.
Rozbudowa systemu będzie polegała na zamontowaniu na skrzyżowaniach i rondach dodatkowych czujników – pętli indukcyjnych. Będzie ich ok. 1200 i zostaną połączone z już istniejącymi. Nowe pętle mają sprawić, że ruch na rzeszowskich ulicach będzie można dużo lepiej mierzyć, np. z podziałem na kategorie pojazdów – osobowe, dostawcze, ciężarowe.
Alternatywne przyciski
Drugą częścią rozbudowy RIST będzie wprowadzenie automatycznej detekcji dla pieszych i rowerzystów na wszystkich sygnalizacjach świetlnych. Montaż ok. 1000 czujników ma umożliwić automatyczne wykrywanie pieszego lub rowerzysty przy przejściu lub przejeździe rowerowym. System, w teorii, automatycznie wyłapie sygnał o potrzebie zmiany świateł.
Nie będzie konieczności korzystania z przycisku na sygnalizatorze, będą one alternatywą. – Dodatkowo czujniki przy przejściach dla pieszych i przejazdach rowerowych będą wykorzystywane do pomiaru ruchu pieszego i rowerowego – zapowiada Artur Gernand.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl