– Strajk kierowców MPK odwołany – poinformował w środę Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie.
Jak przekazał Maciej Chłodnicki, rzecznik ZTM, 18 października podpisano porozumienie pomiędzy prezesem MPK i wiceprzewodniczącym Wolnego Związku Zawodowego Pracowników MPK, na mocy którego zakończył się trwający od kwietnia spór zbiorowy.
– Oznacza to, że w czwartek strajku nie będzie i wszystkie autobusy MPK wyjadą na trasę. Uzgodniono m.in. zmiany w sposobie naliczania dodatku za staż pracy oraz utrzymania dotychczasowego poziomu premii uznaniowej – poinformował Maciej Chłodnicki.
Około 100 kierowców MPK Rzeszów strajkowało przez cały wtorek. Odwołano blisko 30 procent kursów autobusów. Wolny Związek Zawodowy Pracowników MPK groził kolejnym strajkiem w czwartek, jeżeli nie dojdzie do porozumienia z władzami spółki.
Co jest w porozumieniu?
W środę udało się obu stronom dogadać. Marek Filip, prezes MPK, powiedział nam, że pracownicy od 1 stycznia 2024 roku będą mieli co rok wypłacany dodatek stażowy o jeden procent, a nie co 5 lat, jak obecnie. To był jeden z postulatów związku.
Pracownicy dostali też gwarancję wypłacania comiesięcznej premii – 20 proc. wynagrodzenia. – Do czasu podwyżek wynagrodzeń w przyszłym roku – tłumaczy prezes Filip.
Zarząd MPK w przyszłym roku zmniejszy też grupy zaszeregowania pracowników – z trzech do dwóch. Obecnie pierwsza, najmłodsza, ma godzinową stawkę 25,88 zł, druga (pracownicy ze stażem 10 lat i więcej) – 26,68 zł, trzecia (powyżej 20 lat) – 27,08 zł.
– Zmniejszenie grup przyczyni się do tego, że różnica pomiędzy najlepiej zarabiającymi a najmniej zarabiającymi pracownikami zmniejszy się ze 1,20 zł do 60 groszy na godzinę – dowiadujemy się w MPK.
Zadowolonych nie ma
Wojciech Cwalina, lider Wolnego Związku Zawodowego Pracowników MPK, mówi, że podpisane w środę porozumienie jest efektem kompromisu dwóch stron. – A każdy kompromis oznacza, że nikt nie jest zadowolony – twierdzi Cwalina.
Związek wywalczył dwa najważniejsze postulaty: wypłatę dodatku stażowego co rok o jeden procent i gwarancję utrzymania 20-procentowej premii. Nie przeforsował podwyższenia godzinowej stawki o 2 zł i wyrównania pensji od 1 kwietnia br.
– Kompromis rodził się w trudach. Jak opadnie kurz i emocje, to wszyscy powinni uznać, że przyjęte rozwiązania są sensowne – uważa Wojciech Cwalina.
To właśnie związek, którym kieruje Cwalina, nie przyjął propozycji zaakceptowanych wcześniej przez dwa inne związki w MPK: Solidarność oraz Związek Zawodowy Kierowców Autobusów i Pracowników Obsługi.
Oba zgodziły się, by godzinową stawkę pracownikom podwyższono o 1,80 zł (340 zł miesięcznie), od lipca załoga dostała też premię frekwencyjną (75 zł miesięcznie).
Średnia pensja w MPK wynosi obecnie 6600 zł brutto. W tej kwocie są uwzględnione godziny nadliczbowe, praca w niedzielę i w nocy, a także odprawy emerytalne.
W MPK Rzeszów aktualnie pracuje około 640 osób, z czego kierowców jest ok. 470.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl