Zdjęcie: Bartosz Frydrych / Rzeszów News

Trzy razy w Teatrze Maska w Rzeszowie w listopadzie zostanie zagrany spektakl „#chybanieja”. Skorzystaj z okazji, bo kolejna może szybko nie nadejść. 

Jeden z najbardziej kontrowersyjnych spektakli tego roku wraca na scenę Teatru Maska. Chodzi oczywiście o sztukę „#chybanieja” w reżyserii Pawła Passiniego wg tekstu Artura Pałygi. 

Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa, chciał spektakl pod koniec lutego zdjąć z afisza jeszcze przed warszawską premierą, która odbyła się 9 i 10 marca na festiwalu „Nowe Epifanie” organizowanym przez Centrum Myśli Jana Pawła II, które w 2006 roku powołał ówczesny prezydent stolicy – śp. Lech Kaczyński. 

To mu się jednak nie udało. Spektakl w Warszawie pokazano. W maju, podczas festiwalu „Maskarada”, odbyła się także rzeszowska premiera sztuki. Nasze recenzje można przeczytać TUTAJ i TUTAJ. Komentarz ks. Tomasza Nowaka, rzecznika kurii rzeszowskiej TUTAJ. 

„#chybanieja” to spektakl o Judaszu – człowieku, który zdradził samego Boga. Twórcy sztuki tę biblijną postać, która obciążona jest ładunkiem stereotypów, „wykorzystali” jako możliwość pokazania wielu aspektów człowieczeństwa. 

Punktem wyjścia dla pracy twórców były różne warianty opowieści biblijnej. W publicznej pamięci została relacja ewangelisty Mateusza, który pisał, że Judasz zwrócił srebrniki kapłanom, po czym się powiesił.

Piotr w Dziejach Apostolskich pisze, że Judasz żadnych pieniędzy nie zwracał, kupił za nie ziemię i zginął w wypadku. Z kolei jeden z ojców Kościoła, Papiasz, twierdzi, że Judasz roztył się tak bardzo, iż nie mógł przejść tam, gdzie wóz swobodnie przejeżdżał.

Skąd te różne wersje? Dlaczego wyparliśmy inne świadectwa? Jak wyglądała rzeczywistość? Jak mogła wyglądać? Te pytania zadają sobie w „#chybanieja” twórcy spektaklu.

Sztuka w reżyserii Pawła Passiniego jest też o współczesnej zdradzie, która przeplata się z wątkami judaszowymi. To one w Tadeuszu Ferencu  i miejskich urzędnikach wzbudzały najwięcej obaw o obrazę uczuć religijnych. Jak się później okazało, niepotrzebnie. 

Chodzi m.in. o scenę, gdzie córka wysoko postawionego dostojnika kościelnego Marciala Degollado, założyciela zgromadzenia Legionów Chrystusa, stawia pytania o to, czy św. Jan Paweł II, aby na pewno nie wiedział o tym, że Degollado odpuszczał się aktów pedofilskich. 

Kolejną mocną, „kontrowersyjną” sceną jest chociażby monolog młodego księdza, który oskarża współczesny Kościół o to, że nie ma w nim już Boga. 

Spektakl w Teatrze Maska będzie można zobaczyć 21 listopada (czwartek) o godz. 19:00 i 22 listopada (piątek) o godz. 11:00 i 19:00. Bilety w cenie 21 zł można kupić w kasie teatru i na stronie Maski. 

(jg)

redakcja@rzeszow-news.pl 

Reklama