Stanowisko do badań uszczelnień węglowych stosowanych w silnikach lotniczych otwarto w środę na Politechnice Rzeszowskiej. Ten nowoczesny i unikalny w skali świata projekt jest dziełem PRz i firmy Pratt & Whitney Rzeszów.
– To kolejny przykład na współpracę PRz z przemysłem i kolejny krok w rozwoju naszego regionu w stronę przemysłu lotniczego – mówił prof. Tadeusz Markowski, rektor Politechniki Rzeszowskiej. Stanowisko jest efektem wielu lat wspólnej pracy PRz z przedstawicielami przemysłu, biznesu oraz otoczenia gospodarczego.
Stanowisko przeznaczone jest do badań uszczelnień silników lotniczych w symulowanych warunkach eksploatacyjnych. Jego układy (napędowy, olejowy i powietrzny) odtwarzają wiernie warunki, w jakich pracuje uszczelnienie w trakcie lotu statku powietrznego.
Dzięki automatycznemu systemowi sterowania możliwe jest zasymulowanie pełnego cyklu eksploatacyjnego uszczelnienia – począwszy od startu poprzez wznoszenie i lot ustalony aż do obniżania lotu i lądowania. Na stanowisku prowadzone będą prace nauko-badawcze, mające na celu doskonalenie i rozwój uszczelnień stosowanych w silnikach lotniczych.
– To nisza w przemyśle lotniczym i mało jest firm, które to potrafią i chcą robić. To jest naprawdę klasa światowa – podkreślał Marek Darecki, prezes Pratt & Whitney Rzeszów.
Stanowisko powstało w ramach projektu „Testowanie krytycznych elementów silnika lotniczego o podwyższonych parametrach użytkowych”. Posłużył do tego program Demonstrator+. Wniosek projektowy przygotowany został przez P&W Rzeszów oraz Politechnikę Rzeszowską.
– Niezwykle wymagające przedsięwzięcie zostało zrealizowane przez nasze polskie firmy – podkreślał podczas otwarcia stanowiska prof. Jarosław Sęp, dziekan Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa PRz.
Głównym wykonawcą stanowiska była firma Ponar Wadowice, wspierana przez takie firmy jak Hydroautomatyka, Ekstensa. Magbud oraz Cerbex. Projektem opiekowała się Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego.
(ak)
redakcja@rzeszow-news.pl