Pierwsze trzy elementy z ostatniego transportu dotrą na plac budowy w Babicy pod Rzeszowem 23 stycznia, kolejne 27 stycznia, a ostatnie do końca stycznia br.
Główne elementy maszyny TBM już przetransportowano na plac budowy w Babicy. Pierwszy dotarł 29 listopada, drugi – 20 grudnia. Maszyna, którą sprowadzono z Hiszpanii, będzie drążyła ponad 2-kilometrowy tunel na S19. Ma być złożona w połowie 2023 r.
Jak poinformowała Joanna Rarus z rzeszowskiej oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, pierwsze trzy elementy z ostatniego transportu dotrą na plac budowy w Babicy 23 stycznia, kolejne 27 stycznia, a ostatnie do końca stycznia br.
– Wówczas już wszystkie części TBM (ang. Tunnel Boring Machine) będą w miejscu docelowym, co oznacza rozpoczęcie pierwszych prac przy składaniu maszyny. Pomagać w tym będą żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 ton – wyjaśnia Joanna Rarus.
Do przewiezienia pozostały przednie segmenty tarczy, przenośniki ślimakowe oraz kolumny. W lutym planowane jest składanie elementów TBM w segmenty, a montaż zasadniczy w kwietniu. – Szacujemy, że w lipcu maszyna będzie gotowa do pracy – zapowiada GDDKiA.
W piątek rusza transport
W styczniowym konwoju transportowane będą jednak znacznie mniejsze części maszyny niż w listopadzie i grudniu zeszłego roku. Nie będzie on generował utrudnień w ruchu i zostanie podzielony na dwie noce.
Tym razem konwój pojazdów wyruszy nie tylko z Opola, ale również ze Szczecina. Przewiezie sześć elementów „kreta”. Pierwsze wyruszą z Opola w piątek (20 stycznia) w nocy. Konwój będzie jechał taką samą trasą jak dwa poprzednie.
– Rozpocznie podróż po drogach województwa opolskiego, następnie przez województwa śląskie, łódzkie, mazowieckie i lubelskie dotrze na miejsce budowy na Podkarpaciu – wyjaśniają przedstawiciel GDDKiA.
Transport przejedzie m.in. autostradą A4 i A1, a następnie S8, S2, drogami ekspresowymi S17, S12 i S19, aby na końcu DK 19 dotrzeć do Babicy. Z kolei konwój ze Szczecina, przejedzie S3, następnie A2 i dalej drogami S8, S2, S17 oraz S19 i na końcu DK19.
Tak jak wcześniej, transport będzie się odbywał wyłącznie w nocy, pomiędzy 22:00 a 6:00. Każdy przejazd potrwa jednak krócej, bo tylko 2-3 noce, w zależności od trasy przejazdu i warunków drogowych. Konwoje nie będą zajmowały całej szerokości jezdni.
Transport, jakiego jeszcze nie było
„Karpatka” ma 112 m długości, a średnica tarczy wynosi 15,2 m. Część maszyny przetransportowano na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowano je barkami i pontonami po Odrze.
Transport rozpoczął się 11 listopada 2022 r. w Porcie Famet w Opolu. Wyjątkowy pod względem logistycznym i technicznym, które wyspecjalizowane firmy przygotowywały przez wiele miesięcy. Tak dużych elementów jeszcze bowiem po polskich drogach nie przewożono.
Do przewozu wykorzystano zestawy o bezprecedensowych wymiarach – szerokość 9 m, długość 74 m i waga ok. 260 ton, co łącznie z ładunkiem wyniosło 500 ton!
Zestawy składały się z ciągnika balastowego, dwóch wielkich platform i drugiego ciągnika balastowego – pchającego, który zamykał zestaw. Pozostałe transporty (składające się z jednego ciągnika i platformy) były szerokości od 6 do 8 m i długości 35-40 m.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl