19 stycznia br. opublikowaliśmy list „Kary dla kierowców MPK od 30 do 400 zł. „Nasza praca nie jest usłana różami”, autorstwa kierowcy MPK w Rzeszowie. Zarząd Transportu Miejskiego na list odpowiedział. Poniżej jego treść.
Pod opieką serwisantów jest 130 biletomatów mobilnych (czyli zainstalowanych w autobusach) oraz 45 biletomatów stacjonarnych. Bilety można kupić, oprócz tego w:
– w Punktach Obsługi Podróżnego – dostępny pełny asortyment biletów oraz doładowanie elektronicznej portmonetki. Płatność kartą płatniczą i gotówką,
– u kierowcy autobusu – bilety 60-minutowe za odliczoną gotówkę,
– poprzez aplikację na smartfona: SkyCash, mPay, moBILET, GoPay – bilety jednoprzejazdowe, 60-minutowe, 24-godzinne na smartfona. Płatność kartą płatniczą i przelewem internetowym,
– poprzez system „zbiletem.pl” – bilety okresowe. Płatność kartą płatniczą i przelewem internetowym,
– kioskach lub sklepach firm zewnętrznych – bilety jednoprzejazdowe, 60-minutowe, 24-godzinne. Formę płatności ustala właściciel punktu,
– sklepie internetowym „E-BILET” (ebilet.erzeszow.pl) – bilety okresowe oraz doładowanie elektronicznej portmonetki. Płatność kartą płatniczą i przelewem internetowym.
Z zasilonej w środki w Punkcie Obsługi Podróżnego lub w biletomacie elektronicznej portmonetki na Rzeszowskiej Karcie Miejskiej można kasować bezpośrednio w kasowniku tańsze od biletów papierowych bilety jednoprzejazdowe.
Wśród pasażerów biletomaty stacjonarne i w autobusach (mobilne) cieszą się popularnością. Świadczy o tym ilość transakcji:
– w grudniu 2019 r. w biletomatach stacjonarnych wykonano 151 961 transakcji, a w biletomatach mobilnych zainstalowanych w autobusach wykonano 110 606 transakcji, co daje łącznie 262 567 transakcji.
Na taką ilość przyjęliśmy 130 reklamacji, co stanowi 0,05%.
– w styczniu 2020 r. (do 19 stycznia) w biletomatach stacjonarnych wykonano 87 606 transakcji, a w biletomatach mobilnych zainstalowanych w autobusach wykonano 66 792 transakcji, co daje łącznie 154 398 transakcji.
Na taką ilość przyjęliśmy 97 reklamacji, co stanowi 0,06%.
Przyczyny reklamacji są różne. Faktem jest, że są to czasami problemy techniczne, ale wiele przypadków wynika z niewłaściwej obsługi biletomatów (na przykład zbyt szybkie zabranie Rzeszowskiej Karty Miejskiej z czytnika biletomatu). Bardzo ważnym jest, żeby podczas zakupu biletu postępować zgodnie z instrukcjami pojawiającymi się na jego ekranie.
Pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego ciągle monitorują pracę biletomatów, natomiast w trzeciej części artykułu została podana nieprawdziwa informacja, że serwisanci biletomatów pracują tylko od poniedziałku do piątku w godzinach 7-15. W rzeczywistości serwisanci pracują całodobowo.
Serwisowanie biletomatów mobilnych zainstalowanych w autobusach odbywa się w porze nocnej i wynika z dostępności autobusów na zajezdni MPK – wtedy możemy wykonywać czynności serwisowe. Dużą część czasu przeznaczonego na działanie serwisantów pochłania uzupełnianie biletomatów mobilnych zainstalowanych w autobusach w drobne nominały przeznaczone do wydawania reszty.
Z poważaniem
Anna Kowalska
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie