Dwa spektakle – „Bieguny” w Teatrze Maska i „Sekretne życie Friedmanów” w „Siemaszce” oraz konwersatorium „Nowe czy stare mitologie?” – to wydarzenia, które zaplanowano na piątek 24 listopada – kolejny dzień IV Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie.
Tegorocznej, czwartej edycji Festiwalu Nowego Teatru – 65. Rzeszowskim Spotkaniom Teatralnym przyświeca hasło: „NOWE MITOLOGIE/ DYBUKI. przepisywanie pamięci”. Impreza, której organizatorem jest Teatr im. Wandy Siemaszkowej odbędzie się w dniach 17-26 listopada.
W piątek 24 listopada w Teatrze Maska zaprezentowana zostanie sztuka „Bieguny” w reżyserii Pawła Passiniego (który jest także autorem scenariusza), przygotowana przez Centrum Kultury w Lublinie we współpracy z Teatrem Maska. To opowieść o Cyprianie Kamilu Norwidzie, „zwichniętym geniuszu” (jak go nazywali ludzie mu współcześni), który wyrusza w straceńczą podróż na Biegun Północny. Norwid o siedzących na widowni Polakach, przebranych w stroje pingwinów, mówi w sposób cyniczny i bezwzględny.
Przedstawienie zacznie się o 17:00. Bilety w cenie 20 zł i 18 zł można nabyć w kasie Teatru Maska.
Tego samego dnia w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej zostanie wystawiony spektakl Teatru Ludowego w Krakowie „Sekretne życie Friedmanów” w reżyserii Marcina Wierzchowskiego. Teatralna publiczność postawiona zostaje w roli świadków śledztwa oraz ławy przysięgłych w sprawie rzekomego aktu pedofilii, którego miała się dopuścić głowa rodziny.
Czy w medialnej histerii, wśród zrelatywizowanych i wynaturzonych prawd, możemy sądzić o czyjejś winie? Spektakl zostanie wystawiony dwukrotnie – o godzinie 17:30 i 21:00. Bilety w cenie 30 zł.
24 listopada o 10:00 w Hotelu Rzeszów (ul. Piłsudskiego 44) rozpocznie się także dwudniowa konferencja naukowa (konwersatorium) zatytułowana „Nowe czy stare czy mitologie?”. Blok przygotowany przez zespół z Uniwersytetu Gdańskiego zatytułowany „Nowy teatr postpornograficzny” poświęcony zostanie problematyce cielesności we współczesnym teatrze i działaniach performerów.
Na 12:00 zaplanowano kolejny blok noszący tytuł „Chłopska rewolucja jako mit nowego teatru”, którym zajmie się zespół z Uniwersytetu Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Warszawie.
Ostatnim zagadnieniem poruszonym podczas piątkowej konferencji będzie „Nowy teatr a mit „śmierci krytyki: teatr – taniec – opera”. Wstęp na tę konferencję, podobnie jak na wszystkie inne związane z festiwalem wydarzenia towarzyszące jest bezpłatny.
Pełny program 4. FNT jest TUTAJ. Festiwalowi patronuje Rzeszów News.
(mo)
redakcja@rzeszow-news.pl