– W minionym tygodniu byliśmy w ministerstwie, są przychylni dla naszego projektu – poinformował Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa, podczas poniedziałkowej operatywki w ratuszu. Chodzi o pomysł miasta na stworzenia w stolicy Podkarpacia kolejki nadziemnej.
[Not a valid template]
Prezydent Tadeusz Ferenc od kilku lat zabiega o to, by w Rzeszowie powstała nadziemna kolejka miejska. W minionym tygodniu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego, jego zastępca Marek Ustrobiński, Stanisława Bęben, dyrektor wydziału pozyskiwania funduszy, oraz jej zastępca Paweł Potyrański przedstawili pomysł miasta. Inwestycja miałaby być zasilona pieniędzmi z perspektywy finansowej 2014 -2020.
– Nasza propozycja została przyjęta już z dużym entuzjazmem przez Politechnikę Warszawską i Krakowską. Będą chcieli współpracować w tym temacie – mówił prezydent Ferenc, który zdaje sobie sprawę z tego, że zdania mieszkańców na temat tej inwestycji są podzielone. – Słyszałem niedawno rozmowę dwóch osób na ten temat. Jedna z nich powiedziała, że bałaby się pojechać taką kolejką, natomiast druga, starsza, powiedziałaby, że z chęcią by pojechała.
Podczas wizyty w Warszawie urzędnicy uczestniczyli w kilku naradach w ministerstwie, gdzie przedstawili plan Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. – Kolejka miałaby być jednym z zadań dofinansowanych z Unii Europejskiej – wyjaśniał Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa. – System Monorail, jaki miałby być zamontowany w naszej kolejce, wywołał duże zainteresowanie ze względu na rozwiązania techniczne. Urzędnicy ministerstwa wykazali dużą chęć pomocy przy tej inwestycji.
Bądź na bieżąco.
Obserwuj nas na Google News!Kolejka podobna do tej, która miałaby powstać w Rzeszowie, budowana jest obecnie przez firmę Bombardier w Sao Paulo. Projekt Innovia Monorail 300 System, jest cichy, nowoczesny i ekologiczny. Koszt budowy kolejki zaprojektowanej przez firmę Bombardier wstępnie oszacowano na 220 mln złotych. Kolejka porusza się po szynie zamontowanej na wysokości ok. 5 m nad ziemią. Złożona jest z wagoników, które można komponować w dowolnej wielkości składy, od dwóch do ośmiu wagonów. A obsługuje ją komputer, który jest kontrolowany przez centrum zarządzania. Maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć to 80 km/godz.
Prezydent Rzeszowa polecił urzędnikom, by zadbali o realizację projektu.
redakcja@rzeszow-new.pl