Zdjęcie: Anna Magda / Urząd Marszałkowski w Rzeszowie

136 mln zł pochłonie budowa hali technologicznej, układu torowego, stacji paliw i myjni taboru kolejowego, które powstaną w rejonie stacji Rzeszów Staroniwa. To zaplecze techniczne dla Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. 

PKA ruszyła od stycznia 2021 roku. To 74 nowe połączenia kolejowe. Pociągi jeżdżą obecnie na trasach Rzeszów – Dębica, Rzeszów – Strzyżów, Rzeszów – Kolbuszowa, codziennie w godzinach szczytu co pół godziny, w weekendy co dwie godziny. Mimo pandemii, do końca marca przewiozły już ponad 70 tysięcy pasażerów. 

– Brak studentów, uczniów powoduje, że te wyniki byłyby znacznie lepsze w normalnych warunkach – twierdzi Władysław Ortyl, marszałek podkarpacki.

Pod koniec 2021 r. zostaną uruchomione kolejne pociągi na trasie Rzeszów – Kolbuszowa – Rzeszów, a w 2023 roku, po wybudowaniu nowej linii kolejowej do lotniska w Jasionce, pociągi zaczną kursować na linii Rzeszów – Jasionka – Rzeszów. PKA ma odkorkować Rzeszów i zachęcić mieszkańców sąsiednich miast, by zamiast do auta, wsiadali do pociągu.

Szynobusom, które obsługują trasy PKA, brakuje jednak zaplecza technicznego. Trzeba je serwisować w Nowym Sączu, Bydgoszczy, w Mińsku Mazowieckim, co wydłuża czas remontu i generuje koszty. Tak też będzie jeszcze do września 2023 r., bo do tego czasu w rejonie stacji Rzeszów Staroniwa powstanie hala technologiczna, stacja paliw i myjnia. 

Hala będzie miała ok. 140 m długości. Wraz z bocznicą kolejową zajmie blisko 4 ha.

Zaplecze techniczne dla PKA wybuduje konsorcjum firm Inżynieria Rzeszów oraz Agat. We wtorek władze województwa podkarpackiego podpisały umowę w tej sprawie o wartości ponad 136 mln zł. Do Rzeszowa, specjalnie na tę okazję, przyjechał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i Arnold Bresch z zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe. 

– Silne zaplecze dla przewoźnika to podstawa dobrze zorganizowanego transportu – mówił Bresch. Tym przewoźnikiem są Przewozy Regionalne, z którymi już w lipcu 2020 r. podpisano umowę na obsługę połączeń PKA w latach 2021-2025. Przewozy Regionalne na kontrakcie zarobią niemal 466 milionów złotych. 

Budowę zaplecza technicznego dla PKA w połowie finansuje Unia Europejska. Inżynieria Rzeszów będzie potrzebowała około 9 miesięcy na stworzenie projektu, prawie dwa lata zajmie sama budowa. – To dość spora inwestycja, jak na warunki lokalne. Głównym sercem będzie hala z wyposażeniem technicznym – mówi Grzegorz Król, prezes Inżynierii.

Oprócz budowy hali, do Podkarpackiej Kolej Aglomeracyjnej ma dołączyć 16 sąsiadujących z Rzeszowem gmin, które mają u siebie wybudować m.in. parkingi. Wartość PKA przekracza ponad 400 mln zł. Szacuje się, że w pierwszym roku funkcjonowania PKA ilość wjeżdżających do Rzeszowa samochodów osobowych dziennie zmniejszy się o około 1000. 

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama