Zdjęcie: Materiały Urzędu Miasta w Rzeszowie

– Wyróżnienie „Dobrych Praktyk URBACT” nie jest zwykłą statuetką za dane statystyczne, ale osiągnięciem, które można przeszczepić na inny grunt, ciekawym rozwiązaniem, które można wprowadzić w innych częściach Europy  – twierdzi Marcin Stopa, sekretarz miasta Rzeszowa.

Jedną z wielu cech innowacyjnego miasta jest stosowanie tzw. „dobrych praktyk”, czyli koncepcji wykorzystania najlepszych rozwiązań, jako modelowych przykładów dobrej organizacji lub zarządzania.

Właśnie taką „dobrą praktyką”, którą doceniono w Europie, może się pochwalić Rzeszów. Stolicę Podkarpacia w tym zakresie dostrzegł i wyróżnił URBACT – unijny program wymiany wiedzy i uczenia się na rzecz zintegrowanego, zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich.

Rzeszów znalazł się wśród 97 nowo zatwierdzonych „Dobrych Praktyk URBACT” z 25 krajów europejskich. Wyróżnienie to otrzymał za wprowadzenie Punktów Obsługi Mieszkańców, które spełniły dwa ważne kryteria w konkursie. Po pierwsze – rozwiązanie innowacyjne, po drugie – możliwość przeszczepiania takiego rozwiązania na inny grunt europejski.

– Naszym obowiązkiem jest szukanie rozwiązań, które spowodują lepszą obsługę mieszkańców. Kiedyś, gdy ktoś wymyślił, że przez jeden dzień urząd będzie czynny do godz. 17:00, był genialny. Dziś czasy się zmieniły. Mieszkańcy wymagają obsługi w sobotę, popołudniami, w dobrym miejscu, w dobrym czasie. Nie robimy nikomu łaski, że wychodzimy naprzeciw tym oczekiwaniom i szukamy dobrego rozwiązania  – mówi Marcin Stopa, sekretarz Miasta Rzeszowa.

– Wyróżnienie „Dobrych Praktyk URBACT” nie jest zwykłą statuetką za dane statystyczne, ale osiągnięciem, które można przeszczepić na inny grunt, ciekawym rozwiązaniem, które można wprowadzić w innych częściach Europy –  dodaje.

Obecnie, około 90 proc. spraw związanych przede wszystkim z dowodami osobistymi, kwestiami meldunku czy rejestracją pojazdów, jest załatwiaych właśnie w galeriach handlowych w POM.

Pierwszy  tego typu punkt pojawił się w Rzeszowie 15 października 2011 r. w centrum handlowym Millenium Hall, kolejny – 7 maja 2012 r. w galerii handlowej „Nowy Świat”. Trzeci POM stanął 7 kwietnia 2014 r. w Centrum Handlowym  Plaza Rzeszów, a czwarty – 16 marca 2015 r. w Galerii Rzeszów.

Wszystkie POM są czynne przez 6 dni w tygodniu (poniedziałek – sobota) od 10:00 do 1800.

– Takie punkty jak nasze, podchwyciły po nas inne miasta w Polsce. Teraz mamy nadzieję, że będziemy mogli tego typu rozwiązanie promować w Europie, gdzie miasta chętnie przejmą naszą „dobrą praktykę” w zakresie obsługi mieszkańców – mówi Marcin Stopa.

Rzeszów w październiku będzie również gościł podczas Festiwalu Dobrych Praktyk w Tallinnie w Estonii, gdzie spotkają się przedstawiciele wszystkich miast, które brały udział w konkursie.

– Na tym Festiwalu jeden z paneli dyskusyjnych będzie poświęcony Rzeszowowi, gdzie przedstawimy naszą „dobrą praktykę”, pokazując jak doszliśmy do tego, że w Rzeszowie obecnie funkcjonują aż cztery POM-y – mówi Kamil Czyż, zastępca dyrektora Wydziału Promocji i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Miasta w Rzeszowie.

joanna.goscinska@rzeszow-news.pl 

Reklama