Zdjęcie: Marta Tucholska

Wykonawcy przebudowy stacji Rzeszów Główny przeszli do kolejnego etapu robót. Tym razem wyburzają obiekty, które kolidują z zaplanowaną przebudową tunelu podziemnego.

Ciężki sprzęt pojawił się właśnie w okolicach dworca PKP. Trwa wyburzanie budynku, który był znany głównie z tego, że sprzedawano w nim zapiekanki – przez lata znak rozpoznawczy Rzeszowa. Kultowe zapiekanki przechodzą już do historii, dzisiaj kulinarnym symbolem miasta stają się… kebaby od Dara Rzeszów. 

Wyburzanie przydworcowego budynku realizowane jest na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych, które za ponad 200 mln zł mają wreszcie ze stacji Rzeszów Główny zrobić estetyczną perełkę, a przede wszystkim sprawić, że mieszkańcy Rzeszowa będą częściej korzystać z pociągów. 

Wstępem do przebudowy stacji Rzeszów Główny jest wybudowany już nad al. Wyzwolenia przystanek Rzeszów Zachodni. Jeden peron z pochylnią otwarto 9 czerwca. W grudniu, będzie dostępny drugi – wyspowy z windą. Ekipa budowlana przeniosła się teraz w okolice głównego dworcowego budynku. 

– Na przełomie czerwca i lipca rozpocznie się kolejny etap inwestycji, obejmujący przebudowę centralnej części stacji Rzeszów Główny. Wyprzedzająco, wykonawca rozpoczął już przygotowania do tych prac. Przystąpił do rozbiórki obiektów, kolidujących z przyszłą budową przejścia podziemnego pod torami – wyjaśnia nam Dorota Szalacha z PKP PLK. 

Podziemny tunel, który połączy centrum miasta z osiedlem 1000-lecia, zastąpi zabytkową kładkę nad torami. Wybudowanie samego tunelu będzie kosztowało blisko 14,5 mln zł. Jak dowiadujemy się w PKP PLK, trwające właśnie wyburzeniowe roboty, nie będą wpływały na ruch pociągów.

Przystanek Rzeszów Zachodni, tunel podziemny nie są jedynymi inwestycjami, jakie wchodzą w skład przebudowy stacji Rzeszów Główny. Należy do nich także zakończona już przebudowa przejazdu drogowo-kolejowego przy ul. Konopnickiej. Niedługo przejazd zostanie oddany do użytku. 

Kolejną inwestycją jest przebudowa wiaduktu przy ul. Batorego. Tam prace rozpoczną się w lipcu br. – Dzięki przebudowie wiaduktu będzie łatwiejsza i bezpieczniejsza komunikacja kolejowa i drogowa. Prace będą wymagały zmian w komunikacji samochodowej i wytyczenia objazdów. O wszystkich zmianach w zakresie organizacji ruchu kolejowego i drogowego będziemy informować z wyprzedzeniem – zapewnia Dorota Szalacha.

Wiadukt przy ul. Batorego zostanie poszerzony do 23 metrów (obecnie ruch tam odbywa się wahadłowo), będzie miał dwa pasy ruchu ze środkowym pasem dzielącym. Będzie też chodnik i ścieżka rowerowa. 

No i oczywiście czeka nas również przebudowa wszystkich trzech peronów na stacji Rzeszów Główny. Dostęp do nich ułatwią windy i ruchome schody. Sam budynek dworca także zostanie odnowiony – elewacja i dach oraz wiata peronowa, a ogólnodostępne toalety będą przeniesione na parter.

Cała inwestycja ma być zakończona w pierwszej połowie 2021 r.

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama