Zdjęcie: Wojciech Kaszuba

Świetlny portal Damiana Ziółkowskiego, instalacje multimedialne dyplomantów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, wirtualne portrety Emilii Ishizaki, „BE A MAN!” Bartosza Wyszyńskiego, wirtualna pracownia Tomasza Miśkiewicza – to atrakcje w Parku Świateł podczas RE: Rzeszów Festival 2022.

Park Świateł będzie jedną z atrakcji najnowszego festiwalu muzycznego RE: Rzeszów Festival, który odbędzie się w dniach 20-21 sierpnia na bulwarach.

Wcześniej poznaliśmy artystów dwóch scen: Live i Tanecznej. Na tej pierwszej 20 sierpnia wystąpią: Pezet, Mrozu, Natalia PrzybyszFisz EmadeIgo i Szczyl, a 21 sierpnia: Brodka, Organek, Margaret, Baranovski, Arek Kłusowski i Zdechły Osa.

Na scenie Tanecznej w pierwszy dzień festiwalu zagrają: Rat Kru, NOVIKA 2.0 Live, Kamp! oraz An On Bast / Last Robots feat. Novika, zaś w drugi dzień: Niemoc, RYSY, Coals oraz Agim. Za wybór artystów sceny Tanecznej odpowiada Novika.  

Abstrakcyjne formy

Wisienką na torcie będą efekty świetlne i instalacje multimedialne, które przeniosą uczestników w świat artystycznych fantazji ich twórców. Bulwary w weekend zamienią się w Park Świateł. – Tego nie możesz przegapić! – twierdzą organizatorzy.

W Parku Świateł zobaczycie świetlny portal Damiana Ziółkowskiego ze studia brandingowego we3studio.pl. Artysta bazuje na najprostszych formach graficznych, niosących ułamki znaczenia – takich jak litery i znaki – tworzy zawiłe konstrukty wizualne.

Intensywne czerwone światło odbijające się w lustrzanym podłożu zakrzywia rzeczywistość. Abstrakcyjne formy wizualne nadają energii i wyrażają pozytywne emocje. – Przeszklone ściany pozwalają obserwować z zewnątrz festiwalowiczów – zapowiadają twórcy. 

Instalacje multimedialne

Pozostałe trzy projekty zostały przygotowane przez dyplomantów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Stworzone przez nich instalacje multimedialne to zarówno dobra, interaktywna zabawa, jak i mroczny świat artystycznych fantazji.

Na festiwalu będzie można sprawdzić, czy jest się prawdziwym „twardzielem”, przejrzeć się w nałożonych na twarz filtrach inspirowanych Snapchatem czy doświadczyć procesu malowania, w którym tworzywem malarskim jest światło.

Wszystkie prace powstały na Wydziale Sztuki Nowych Mediów w Warszawie. – To unikalne miejsce, gdzie edukacja z obszaru sztuk wizualnych łączy się z wiedzą programistyczną – wskazuje Ewa Satalecka, dziekan Wydziału SNM PJATK.

Na RE: Rzeszów Festival zobaczycie prace absolwentów oraz twórców multimedialnych, którzy uczą studentów języków nowych technologii. Prace powstały w Pracowni Multimediów pod okiem Anny Klimczak, artystki wizualnej i kuratorki wystawy. 

Straszny Noppera-bō
Fot. Mateusz Król

W wyizolowanych od światła boksach zobaczymy m.in. wirtualne portrety Emilii Ishizaki ‘Noppera-bō’ (2022), które autorka umieściła w zalanych organiczną masą ramach. Nazwa jest określeniem mitologicznego, japońskiego demona bez twarzy.

Widzowie są obserwowani z ukrytej kamery, a ich wizerunki przetwarzane w maski – niewygodne i odrealnione. Instalacja jest pretekstem do refleksji nad pojęciem tożsamości.

Emilia Ishizaka bazuje na ilustracji i animacji rysunkowej. Inspiruje się tym, co niedopowiedziane, a pod względem estetycznym czerpie ze swojego pochodzenia, czyli z kultury Japonii. Artystka tworzy w oparciu o motion design, 3D czy grafikę generatywną.

„BE A MAN!”
Zdjęcie: Wojciech Kaszuba

Inny młodym twórcą, nierozłącznie związanym z nowymi technologiami jest Bartosz Wyszyński. Jego praca dyplomowa pt. ‘BE A MAN!’, którą zobaczycie na bulwarach, to próba uchwycenia nieoczywistych stereotypów świadczących o tzw. prawdziwej męskości.

Za pomocą urządzeń, które znamy z konsol do gier, zmierzycie się z metaforami dotyczącymi ograniczeń bycia „twardzielem”. Zabawa w deszczu interaktywnych, obraźliwych epitetów ma uświadomić jak nisko sięgają społeczne schematy.

Bartosz Wyszyński uznaje za niektórymi badaczami, że mężczyźni, poświęcając autorefleksję i spontaniczność rzucają się w wir walki ze światem zewnętrznym pozwalając niszczyć to, co najważniejsze: poczucie, że są po prostu ludźmi.

Malowanie światłem
Zdjęcie: Olga Wroniewicz

Na bulwarach także zajrzycie do wirtualnej pracowni artystycznej. Tomasz Miśkiewicz, na co dzień tworzący wielkoformatowe widowiska wizualne oraz bywalec międzynarodowych konferencji dotyczących programowania, zaprasza na pokaz „diBrush” (2022).

Do „street art’owej” instalacji Miśkiewicz wykorzystał pędzle, w których farbę zastąpił światłem niedostrzegalnym przez odbiorcę. Realny pędzel i wirtualna farba pozwalają doświadczyć technik sztuki ulicznej w zaskakującej rzeczywisto-wirtualnej formie.

Bilety na festiwal

Cały czas trwa sprzedaż biletów i karnetów na festiwal – na Ebilet.pl oraz Going i Empik Bilety. Ceny biletów jednodniowych zaczynają się od 109 zł, karnetów – od 169 zł. Dzieci do lat 5 wchodzą bezpłatnie. Dzieciom od 6. do 12. roku życia przysługują bilety ulgowe.

Organizatorem festiwalu jest Agora i wyborcza.pl, a głównym partnerem wydarzenia miasto Rzeszów. 

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama