Teatr z Torunia wygrał Festiwal Arcydzieł 2022. Znamy werdykt jury [ZDJĘCIA]

Spektakl „Noce i dnie, czyli między życiem a śmiercią” wygrał Festiwal Arcydzieł 2022 w Rzeszowie. W deszczu nagród także krakowski Teatr Ludowy.

Zdjęcia: Sebastian Stankiewicz / Rzeszów News

 

Po godz. 22:00 w piątek w foyer Teatru im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie ogłoszono werdykt 60. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – Festiwalu Arcydzieł 2022, które trwały osiem dni – od 10 do 18 listopada. Widzowie obejrzeli siedem spektakli konkursowych.

Jury nie przyznało nagród w poszczególnych kategoriach, ale wyróżniło artystów, którzy w najciekawszy, najbardziej twórczy sposób potrafili sprostać wyzwaniom stawianym przez arcydzieła literatury. Zwycięzcy otrzymali dyplomy i nagrody po 2000, 4000 i 5000 zł. 

– To niełatwe zadanie wrócić do tekstów, które już nie raz w mistrzowski sposób zrealizowano. Nagrodziliśmy niezwykłych ludzi, artystów, którzy poruszyli nas do głębi – powiedziała tuż przed ogłoszeniem wyników Małgorzata Potocka, przewodnicząca jury. 

Główna nagroda dla aktorów z Torunia 

 

Najwięcej powodów do radości miał zespół aktorski „Nocy i dni, czyli między życiem a śmiercią” z Teatru im. W. Horzycy w Toruniu. To oni dostali główną nagrodę, czyli statuetkę Wandy. Spektakl inspirowany powieścią Marii Dąbrowskiej, opowiedziany współczesnym językiem, który jednocześnie balansował między epickością a popkulturą, wyreżyserował Michał Siegoczyński.

– Wybór Marii Dąbrowskiej był poszukiwaniem czegoś sprzecznego z moim dotychczasowym językiem. Uznałem, że to będzie ciekawe. W czasie tworzenia spektaklu zachwyciłem się oryginalnymi dialogami, ale później okazywało się, że ten mój język wymaga ingerencji. Chciałem opowiedzieć „Noce i dnie”, a nie tylko je przedstawić – powiedział nam później Michał Siegoczyński. 

Reżyser i autor scenariusza ze tę inscenizację otrzymał też indywidualną nagrodę „za odważne o konsekwentne umieszczenie „Nocy i dni” M. Dąbrowskiej w kontekście popkulturowych skojarzeń, bez sprzeniewierzenia się wartościom oryginału” – uzasadniło jury. 

Dla aktorów Teatru Horzycy w Toruniu było więcej wyróżnień. Za serię epizodów, w tym za niemą sylwetkę Racheli, wielkiej miłości Marii Dąbrowskiej, otrzymała Ada Dec. 

Za brawurową rolę matki tytułowej Barbary w „Nocach i dniach”, jury nagrodziło Marię Kieszkowską. Za wielobarwną, złożoną interpretację jednej z najbardziej wymagających postaci w literaturze polskiej, czyli Barbary Niechcic, nagroda powędrowała do aktorki Julii Szczepańskiej. 

3 nagrody dla Teatru Ludowego

Deszcz nagród spadł również na twórców krakowskiego Teatru Ludowego, który przyjechał do Rzeszowa ze spektaklem „Wujaszek Wania” A. Czechowa.

Nagrodę otrzymała reżyser Małgorzata Bugajewska. „Za nowoczesną i niezwykle wierną duchowi oryginału, interpretację Wujaszka Wani”. Z kolei Piotr Franasowicz „za stworzenie wyrazistego, bolesnego portretu inteligenta rozpiętego między naiwnymi ideami a kompromitującą rzeczywistością”.

Piotr Pilitowski „za precyzyjnie nakreśloną, emocjonalnie poruszającą tragikomiczną kreację tytułowego bohatera”. – Błogosławię ten dzień, kiedy równo 35 lat temu dołączyłem do zespołu Teatru Ludowego – powiedział Piotr Pilitowski, gdy odbierał nagrodę. 

Jury nagrodziło również Annę Demczuk, aktorkę „Siemaszki”, za tytułową rolę w spektaklu „Wizyta starszej pani” w reżyserii Roberta Czechowskiego. „Za kreację mądrej, głęboko skrzywdzonej kobiety” – czytała uzasadnienie przewodnicząca jury.

Żyjcie po swojemu

Nagrodę publiczności otrzymał spektakl „Metafizyka dwugłowego cielęcia” w reżyserii Andrzeja Dziuka, dyrektora Teatru im. St. Witkiewicza w Zakopanem. – Spektakl bardzo ważny dla nas, bo jest o tym, że warto żyć. Pięknie, a nawet dziwacznie, byle po swojemu – powiedział, odbierając nagrodę Andrzej Dziuk.

– Codziennie jesteśmy poddawani permanentnej obróbce emocjonalnej i mentalnej. Jesteśmy atakowani przez rodziców, szkołę, kościół, wszyscy chcą nas formować – powiedział nam później Andrzej Dziuk.

– Wszyscy, poza tobą drogi człowieku, wiedzą lepiej co cię uszczęśliwi, zbawi, jak należy kochać, kogo należy kochać, jak się należy zachować, w co wierzyć, jak myśleć. Ale należy się bronić, bo szkoda życia. Bo ceną za nieżycie jest śmierć, zanim się jeszcze narodzisz jako człowiek – dodał Dziuk.

Odebrał on też indywidualną nagrodę „za klarowne i odkrywcze” odczytanie zapomnianej sztuki Witkacego „Metafizyka dwugłowego cielęcia”.

Przed ogłoszeniem wyników Festiwalu Arcydzieł 2022, na rzeszowskiej scenie wystąpił Teatr Wybrzeże z Gdańska. Przyjechał z komedią włoskiego mistrza Carla Goldoniego, czyli „Awanturą w Chioggi”, w reżyserii Pawła Aignera. 

 

(la)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama