6 premier, a w tym coś mocnego i coś dla młodzieży oraz najmłodszych widzów. Pojawi się akcent lokalny, ale też powroty do minionych epok i klasycznych tekstów. Nie zabraknie lubianych i znanych festiwali, ale także spektakli, które stałym bywalcom teatru są już dobrze znane.

Teatr im Wandy Siemaszkowej to jedno z tych miejsc, do którego teatromaniacy zaglądają chętnie i często. Nowy sezon 2016/2017 z pewnością skłoni ich do tego, aby jeszcze częściej (?) zasiadać w teatralnej przestrzeni przygotowanej dla widza i delektować  się  sztuką aktorską.

Na ten, w zasadzie już rozpoczęty, nowy sezon teatralny w „Siemaszkowej” szykuje się aż sześć premier.

Pierwsza z nich planowana jest już na  22 października (sobota) i jest nią spektakl „Pogorzelisko” – sztuka o wiszącej w powietrzu wojnie, uchodźstwie, odosobnieniu, traumie, poszukiwaniu swojej tożsamości –  w reżyserii Cezarego Ibera.

– Cezary Iber zaproponował nam kilka tekstów. Wybraliśmy „Pogorzelisko”, ponieważ spektakl jest naprawdę mocny, zagrany na granicach wyporności psychicznej aktorów – wyjaśnia  Jan Nowara, dyrektor teatru.

Kolejną premierą, przewidzianą na grudzień, jest  „Beze mnie” w reżyserii Tomasza Cymermana.

– Spektakl jest skierowany przede wszystkim do bardzo młodych ludzi, zwłaszcza tych w wieku gimnazjalnym. „Beze mnie” to ucieczka od życia , szukanie akceptacji, samotność, izolacja młodych ludzi, dramatyczne wybory i sytuacje – mówi o spektaklu Nowara.

®jak ®omantyczni, ®jak ®zeszów

W kolejnym miesiącu – styczniu – na deskach teatru będzie można obejrzeć po raz pierwszy spektakl w reżyserii Iwony Jery o roboczym tytule „®jak ®omantyczni”, który doskonale wpisuje się w jedno z haseł przewodnich sezonu: „Trans-Polonia”, gdyż zestawia ze sobą obraz rozwiniętego technologicznie świata z ideami i najważniejszymi tekstami romantycznymi, co  pozwoli z dystansem przyjrzeć się tkwiącemu w nas romantyzmowi.

– Zadaniem Ilony Jery było zmierzenie się z polskimi mitami, obsesjami, szaleństwami i tak wraz z Martyną Lechman, stworzyła scenariusz sztuki, która dzieje się w roku 2050 w mieście „R” – zbieżność nie jest tu przypadkowa, wręcz celowo nawiązuje do Rzeszowa – wyjaśnia dyrektor Nowara.

– Miasto należy do najbardziej ekspansywnych metropolii świata, w którym pojawia się legenda o tym, że w podziemiach istnieje plemię, które hołduje bardzo dziwnym obyczajom – twierdzi szef „Siemaszki”.

W spektaklu pojawi się postać, która owe plemię będzie chciała odnaleźć.

– Gdy tak się stanie okaże się, że wartości, które mieszczą się w romantyzmie polskim okażą się na tyle istotne, że przybysz z 2050 roku będzie chciał tajemnicze plemię wyprowadzić na powierzchnię – mówi o spektaklu Jan Nowara

Na marzec zaś zaplanowano premierę scenicznej realizacji komedii Moliera „Chory z urojenia” w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza. Kolejna będzie miała miejsce w kwietniu, wówczas zaprezentowane zostanie najsłynniejsze dzieło Tennessee Williamsa – jednego z najważniejszych dramatopisarzy XX wieku – „Szklana menażeria” w reżyserii Jana Nowary.

-„Szklana menażeria” to tekst, który mnie bardzo poruszył, dlatego wybrałem go dla siebie – wyznaje Jan Nowara – To znakomity obraz człowieka, świata, cywilizacji i niezwykle językowo mocny – dodaje.

Majowa premiera będzie natomiast niespodzianką dla najmłodszych widzów Teatru. Na Dużej Scenie zostaną zagrane  „Przygody Koziołka Matołka” w reżyserii Sławomira Gaudyna.

Oprócz wymienionych premier w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej będzie można w nowym sezonie zobaczyć jeszcze: „Beksiński. Obraz bez tytułu”, „Rycerz nieistniejący”, „Trzy siostry”, „Coś w rodzaju miłości”, „Dzieci Hioba. Wiek XX”, „Romantyzm – Nowe Oczyszczenie”, „Sąsiedzi”, „Hedda Gabler”, „Balladyna”, „Wielka woda”, „Kurka Wodna”, „Szalone nożyczki”, „O dwóch takich, co ukradli księżyc”.

A także: „Wenus w futrze”, „Mój boski rozwód”, „Old Love”, „Siostrunie”, „Na pokuszenie”, „Zapiski oficera Armii Czerwonej”, „Wyżej niż połonina. Saga w VI aktach”.

Nowy sezon, tradycyjne festiwale

Nowy sezon to też czas, w którym kontynuuje się  tradycje festiwalowe. Najbliższym wydarzeniem będzie IV Najazd Awangardy na Rzeszów, który odbędzie się 13 października (czwartek), podczas którego aktorzy Teatru Siemaszkowej zaprezentują publiczności twórczość cenionych poetów z Podkarpacia.

Poetycko-muzyczny wieczór to także okazja do literackiej dyskusji. W dniach od 18 do 26 listopada  odbędą się 55. Rzeszowskie Spotkania Teatralne – Festiwal Nowego Teatru. Poza konkursem festiwalowym uczestniczyć będzie można w  warsztatach i pokazach skoncentrowanych na wykorzystaniu multimediów oraz w wydarzeniach o charakterze edukacyjno-artystycznym.

W lutym przewidziano natomiast kolejne cykliczne wydarzenie – XXIII Rzeszowskie Spotkania Karnawałowe – podczas, którego będzie można obejrzeć gościnne spektakle rozrywkowych teatrów z całej Polski.

Tegoroczny sezon ma również obfitować w rozmaite wydarzenia artystyczne, edukacyjne i prospołeczne. Jednym z zaplanowanych już przedsięwzięć jest Laboratorium Siemaszkowej – Trans-Polonia, podczas którego będą realizowane czytania performatywne.

Ważnym momentem dla rzeszowskiej Siemaszkowej będzie również wyjazd do Warszawy 12 kwietnia, gdzie zostanie na deskach Teatru Polskiego zaprezentowany spektakl „Beksiński. Obraz bez tytułu”  w reżyserii Jerzego Satanowskiego.

W planach jest również kontynuacja projektu Teatr Wędrowny, czyli pokazywanie profesjonalnych przedstawień w tych miejscach województwa podkarpackiego, które oddalone są od centrów kulturalnych.

JOANNA GOŚCIŃSKA

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama