Trwa kampania rządowych obietnic na Podkarpaciu. Ich adresatem są teraz pasażerowie kolei. Jeszcze w tym roku mają w 14 minut dojechać pociągiem z Rzeszowa na lotnisko w Jasionce.
W czwartek (30 marca) PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły, że w tym roku powstanie 14 nowych przystanków kolejowych, na których zatrzymywać się będą pociągi Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, czyli częstych połączeń Rzeszowa z sąsiednimi miastami.
W czerwcu mają być gotowe przystanki na linii w stronę Dębicy i Przeworska: Sędziszów Małopolski Wschodni i Rzeszów Pobitno. Na linii do Kolbuszowej powstaną przystanki: Rzeszów Staromieście, Głogów Małopolski Niwa i Kolbuszowa Górna.
Z kolei na trasie do Strzyżowa powstaną przystanki: Rzeszów Centrum, Rzeszów Politechnika, Boguchwała Dolna i Żarnowa. Dodatkowe perony budowane są także przy stacjach w Kolbuszowej, w Zaborowie i Strzyżowie.
Kolejne przystanki kolei aglomeracyjnej mają być otwarte w drugim półroczu 2023.
Budują perony nowej linii
Najbardziej wyczekiwaną inwestycją jest budowa nowej 5-kilometrowej linii z Rzeszowa do lotniska w Jasionce. Nowe tory rozpoczną swój bieg w Zaczerniu i połączą się z lotniskową stacją kolejową. Na trasie powstanie nowy przystanek Głogów Młp. Południowy.
– Liczę na to, że już w tym roku będą mogli pojechać tą trasą pierwsi podróżni i pierwsze pociągi towarowe – powiedział w czwartek Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
– Stolica Podkarpacia zyska szybkie połączenie z kolejowe z lotniskiem – obiecuje Piotr Majerczak, członek zarządu PKP PLK.
Na potrzeby lotniskowej linii, nad drogą krajową nr 9 Rzeszów – Warszawa, powstał wiadukt kolejowy. Teraz budowane są tory i sieć trakcyjna. Ruszyły też prace przy budowie peronów dla nowych przystanków Głogów Młp. Południowy oraz stacji Rzeszów Lotnisko.
Ministerstwo Infrastruktury i PKP PLK obiecują, że po wybudowaniu linii, dojazd pociągiem z Rzeszowa na lotnisko zajmie ok. 14 minut. Z wcześniejszych zapowiedzi wynika, że nowa linia ma być gotowa we wrześniu.
Cały projekt Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej pochłonie 334 mln zł. W ogromnym stopniu finansuje go Unia Europejska, na ten cel przekaże 209 mln zł. Wszystkie prace mają się zakończyć w trzecim kwartale br.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl