O 50 groszy wzrośnie opłata za parkowanie w płatnej strefie parkowania w Rzeszowie. Nowy cennik ma obowiązywać od 1 maja. Strefa w tym roku także urośnie.
Z nowymi stawkami i nowymi strefa zapoznała się Komisja Gospodarki Komunalnej Rady Miasta Rzeszowa. O tym, że strefa (powstała w 2016 r.) już nie działa tak, jak powinna, widać od dawna. Powód? Zbyt niska opłata opłata za godzinę postoju, dlatego wielu, zamiast wsiąść w autobus, by przyjechać do centrum, woli wciąż wybrać swój samochód.
Dlatego miasto w tym roku postanowiło odnieść ceny za postój w płatnej strefie, by zniechęcić kierowców do blokowania miejsc na parkingach. Taki sposób zmuszania kierowców do przesiadania się na miejską komunikację w ub. r. wprowadził m.in. Kraków.
Obecnie w Rzeszowie za godzinę parkowania w strefie „niebieskiej” trzeba zapłacić 2 zł, za drugą – 2,4 zł, za trzecią – 2,8 zł, czwartą i kolejną – 2 zł. Za parkowanie w strefie „pomarańczowej” opłata za każdą godzinę wynosi 1,5 zł.
Po zmianach, które w życie mają wejść od 1 maja, ceny wzrosną następująco: w strefie „niebieskiej” i „zielonej”, którą obejmie osiedle 1000-lecia, za pierwszą godzinę będzie trzeba będzie zapłacić 2,50 zł, za drugą – 3 zł, za trzecią – 3,50 zł, za czwartą i kolejną – 2,50 zł. W strefie „czerwonej” (os. Grota-Roweckiego) i „pomarańczowej” opłata za każdą godzinę postoju będzie wynosić 2 zł.
Wraz ze zmianą cennika godzinowego zmienią się także stawki za miesięczne abonamenty. Do tej pory w strefie „niebieskiej” trzeba było zapłacić 200 zł za abonament, a w strefie „pomarańczowej” 120 zł. Po zmianach za abonament w strefie „niebieskiej” będzie trzeba zapłacić 250 zł, w strefie „pomarańczowej”, „zielonej” i „czerwonej” 150 zł.
Więcej za abonament będą musieli zapłacić także posiadacze samochodów hybrydowych. Do tej pory płacili 100 zł (w strefie „niebieskiej”) i 60 zł (w strefie „pomarańczowej”). Po zmianach opłaty będą wynosić: 125 zł („niebieska)” i 75 zł (pozostałe). Nie zmieni się zaś opłata abonamentu dla mieszkańców. W dalszym ciągu będzie ona wynosiła 10 zł na miesiąc.
– Dodatkowo, zmieniły się zasady otrzymywania karty parkingowej mieszkańca. Trzeba udowodnić, że się ponosi opłatę za wynajem lub się jest właścicielem mieszkania – mówi Marcin Deręgowski, radny miejski Platformy Obywatelskiej. Komisja Gospodarki Komunalnej, której Deręgowski jest członkiem, pozytywnie zaopiniowała nowe zasady.
Na prośbę mieszkańców ratusz zdecydował także od 1 października strefą objąć dwa osiedla: 1000-lecia – strefa „zielona” i Grota-Roweckiego – strefa „czerwona”. Mieszkańcy tych dwóch osiedli mieli już dość permanentnego problemu ze znalezieniem wolnego miejsca do parkowania przed swoimi blokami. Płatna strefa ma rozwiązać problem.
Dwie nowe strefy dołączą do tych, które funkcjonują już od 2016 r., czyli stref: „niebieskiej” i „pomarańczowej”. Strefę „niebieską”, podobnie, jak do tej pory będą wyznaczać ulice: Borelowskiego, Czarnieckiego do wiaduktu Tarnobrzeskiego, a następnie ulice: Łączna, Batorego, Fredry, Głowackiego, Targowa, Szopena, Aleja Lubomirskich, Lisa-Kuli, Cieplińskiego, Jałowego.
Strefa „pomarańczowa” będzie obejmować z kolei ulice: Batorego, Kopczyńskiego do Wisłoka, Kilara, Lenartowicza, plac Śreniawitów, Dąbrowskiego, Chrzanowskiej, Langiewicza (do przejazdu kolejowego). Dalej będzie biegła do Jałowego, Cieplińskiego, Lisa-Kuli, Zamkowej, Al. Lubomirskich, Szopena, Targowej, Głowackiego, a następnie obejmie ulice Fredry i Batorego aż do ul. Łącznej.
Strefa „zielona” będzie zaczynać się od wiaduktu Tarnobrzeskiego, następnie będzie biegła wzdłuż torów kolejowych do ul. Gołębiej, dalej ul. Warszawską, Lubelską, gen. Maczka, Siemieńskiego, Żółkiewskiego aż do wiaduktu Tarnobrzeskiego.
Strefa „czerwona” będzie zaczynać się od placu Śreniawitów, dalej będzie biegła ulicą Lenartowicza, Kilara, aż do mostu Zamkowego, następnie wzdłuż lewego brzegu Wisłoka, dalej do ul. Hetmańskiej, Wincentego Pola aż do ul. Dąbrowskiego (od strony ul. Zofii Chrzanowskiej).
Obecnie w strefie płatnego parkowania jest 2200 miejsc. Po zmianach strefa zyska dodatkowych 1260. Rocznie ze strefy korzysta 1,4 mln kierowców. W ciągu roku miasto na strefie zarabia 4,6 mln zł.
Poniżej mapa, na której widać nowy proponowany podział strefy płatnego parkowania w Rzeszowie.
(ram, jg)
redakcja@rzeszow-news.pl