Reklama

Ponad 420 osób wykupiło już abonament w płatnej strefie parkowania w Rzeszowie, która zacznie obowiązywać w mieście od 4 stycznia przyszłego roku.

Abonament w podstrefie niebieskiej, czyli ścisłym centrum miasta, wykupiły 294 osoby, w podstrefie pomarańczowej – 126. W podstrefie niebieskiej jej mieszkańcy wykupili 40 abonamentów, w pomarańczowej – 21.

– Spodziewaliśmy się większego zainteresowania, ale sądzimy, że w ciągu najbliższych czterech dni sprzedamy więcej abonamentów niż przez ostatnie 9 dni. Z każdym dniem jest coraz więcej osób, który wykupują abonament – mówi Jerzy Tabin, dyrektor Miejskiej Administracji Targowisk i Parkingów w Rzeszowie, która zarządzać będzie strefą.

Ilu mieszkańców wykupi abonament?

Sprzedaż abonamentów w strefie płatnego parkowania rozpoczęła się 15 grudnia. Kierowcy mogą się zgłaszać do MATiP-u przy ul. ks. Jałowego 23 A od poniedziałku do piątku – od godz. 7:30 do 15:30. Tam działa Centrum Obsługi Strefy Płatnego Parkowania. Aby otrzymać kartę, trzeba mieć przy sobie dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający prawo do lokalu i zarejestrowanie auta pod wskazanym adresem.

Abonament w podstrefie niebieskiej kosztuje 200 zł, w pomarańczowej – 120 zł. Mieszkańcy podstref mogą wykupić miesięczny abonament. Za jedno auto w gospodarstwie domowym wynosi 10 zł, kolejne 10 zł na drugi samochód, a za trzeci auto i następny już 100 zł. W całej strefie zarejestrowanych jest ponad 6 tys. samochodów.

– Spodziewamy się, że abonament wykupi ok. 2-3 tys. mieszkańców obu podstref – mówi dyrektor Tabin.

2,4 tys. miejsc parkingowych

Urzędnicy nieoficjalnie mówią, że część kierowców w pierwszych tygodniach obowiązywania płatnej strefy będzie chciała za wszelką cenę uniknąć płacenia za parkowanie. Problem w tej sytuacji mogą mieć mieszkańcy, którzy mieszkają blisko centrum i nie ma tam stref, a kierowcy zaczną nagminnie zajmować miejsca parkingowe mieszkańców poszczególnych bloków.

Za pierwszą godzinę parkowania w podstrefie niebieskiej kierowcy będą płacić 2 zł, za drugą 2,4 zł, za trzecią 2,8 zł, za czwartą 2 zł. Każda kolejna również 2 zł. Godzina za parkowanie w podstrefie pomarańczowej wynosi 1,5 zł.

Płatne parkowanie będzie obowiązywało od poniedziałku do piątku – od godz. 9:00 do 17:00. W strefie jest ok. 2,4 tys. miejsc parkingowych. W niebieskiej ponad 1600 miejsc, w pomarańczowej ok. 800. W obrębie strefy zamontowano 130 parkomatów. Jest także 12 tablic elektronicznych, które będą informować kierowców, gdzie są wolne miejsca parkingowe.

Budowa strefy kosztowała 11 mln zł.

Zarobią na strefie

Urzędnicy już zauważyli, że część mieszkańców zwietrzyło interes na parkingowym biznesie.

Właściciele małych działek, na których może stanąć np. kilkanaście samochodów, zaczęli sprzedawać abonamenty. Tak się dzieje choćby na ul. Batorego. Dotyczy to również właścicieli kamienic, gdzie np. z parkingu korzysta 10 mieszkańców, a miejsc jest na 20 lub 30 samochodów.

Większą liczbę sprzedanych abonamentów odnotowuje także firma Domres, która jest właścicielem parkingu przy ul. Siemiradzkiego obok ZUS-u. Jest tam ok. 150 miejsc parkingowych. Abonament kosztuje 120 zł.

– W związku z tym, że od nowego roku zaczyna obowiązywać w Rzeszowie płatna strefa, zainteresowanie abonamentem na naszym parkingu jest coraz większe – usłyszeliśmy w poniedziałek w firmie Domres.

Ten parking jest czynny od poniedziałku do piątku od godz. 7:00 do 17:00. W sobotę, niedzielę i święta jest zamknięty. Godzina parkowania kosztuje 2 zł.

Płatna strefa parkowania w Rzeszowie zacznie obowiązywać od 4 stycznia. Ma się przyczynić do uporządkowania ruchu w centrum miasta. Urzędnicy liczą na to, że część kierowców przesiądzie się do miejskich autobusów.

Gdzie ta strefa?

Pierwsza podstrefa (niebieska) obejmuje ulice: Borelowskiego, Czarneckiego, Jabłońskiego, Grottgera, Bardowskiego, Batorego, Fredry, Głowackiego, Targową, Szopena, Lubomirskich, Zamkową, płk. Leopolda Lisa-Kuli, płk. Cieplińskiego, ks. Jałowego.

Z kolei granicą wschodnią drugiej podstrefy (pomarańczowa) będzie Wisłok, południowa Trasa Zamkowa aż do ul. Dąbrowskiego. Od Dąbrowskiego obejmie fragment pomiędzy Trasą Zamkową do ul. Chrzanowskiej, a na Chrzanowskiej odcinek drogi od Dąbrowskiego do Langiewicza. Granicą zachodnią będą tory przechodzące przez ul. Langiewicza. Drugą podstrefę zamknie ulica ks. Sondeja (dawna Dojazd Staroniwa).

KRZYSZTOF WÓJCIK

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ:

4 KOMENTARZE

  1. A przedsiębiorcy prowadzący sklepy, bary, zakłady usługowe w centrum dlaczego muszą płacić za abonament 200 zł a nie tak jak mieszkańcy? Jak przyjeżdżają z towarem np rozładować go na godzinę to dwa złote jeszcze zapłacą, ale jak później auto zostaje w centrum albo jak dostaw jest więcej w ciągu dnia to co?
    To jest dyskryminacja, lokale te są często większe jak mieszkania i dlaczego mają płacić tyle więcej?

  2. Osoby przyjezdne mogą się przesiąść w autobus, ale jeśli ktoś mieszka w centrum, to nawet jeśli przesiądzie się w autobus, to i tak musi zostawić samochód pod domem, a wtedy jest zmuszony do płacenia za parkowanie tylko dlatego, że mieszka w centrum i nie ma wyboru.

Comments are closed.