Rzeszów stawia na eko-transport. Melexy dla trzech miejskich spółek na trzy lata

0
Reklama

Mielecka firma Melex przekazała Rzeszowowi trzy pojazdy elektryczne, które trafią do miejskich firm. Do dyspozycji rzeszowskiego magistratu będą przez 3 lata.

 

Trzy miejskie spółki – Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych, Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji – otrzymały zupełnie za darmo trzy pojazdy elektryczne firmy Melex, która od 1971 roku wyprodukowała ok. 200 tys. tego typu pojazdów dla klientów z całego świata.

– W związku z programem elektromobilności, o którym często się ostatnio mówi, chcieliśmy pokazać, że istnieje on na Podkarpaciu już od dawna, dlatego postanowiliśmy, że będziemy przekazywać do samorządów swoje elektryczne pojazdy – mówił w czwartek Dariusz Gujda, dyrektor finansowy firmy Melex.

– Jeśli sprawdza się coś na całym świecie, zwłaszcza w Skandynawii, to sprawdzi się to również u nas. Mam nadzieję, że nasze pojazdy będą dobrze służyć miastu, bo tam gdzie samochód nie wjedzie, Melex się zmieści – dodawał.

100 km za 6 zł 

Firma Melex swoją inicjatywę bezpłatnego pożyczenia pojazdów elektrycznych samorządom rozpoczęła od Mielca. Rzeszów jest drugim miastem, na ulicach którego zobaczymy eko-transport.

– To wspaniała inicjatywa. Melex doskonale się prezentuje, świetne wygląda, dodatkowo wszystkie trzy pojazdy są w barwach miasta – zachwyca się Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa, który w czwartek wsiadł za kierownicę jednego z melexsów. 

– Elektryczne pojazdy przekażemy do MZBM, MPGK oraz MPWiK, ponieważ tam od dawna planujemy wprowadzić melexa. Teraz wszystkie nasze firmy będą już miały doświadczenia związane z pojazdami elektromobilnymi służącymi do obsługi naszych mieszkańców – uważa Ustrobiński.

Inicjatywa firmy Melex ma również mobilizująco wpłynąć na miasto, aby w rozwiązania związane z elektromobilnością, które służą obsłudze mieszkańców, wchodzić jeszcze bardziej intensywniej. 

Na rzeszowskich drogach przez najbliższe trzy lata będziemy oglądać melexa pasażerskiego przeznaczonego dla MPGK do obsługi imprez masowych. Będą mogli z niego skorzystać również ratuszowi goście. Pojazd jest wyposażony w cztery miejsca siedzące i platformę, w której można coś przewieźć. 

Dwa pozostałe melexy są nastawione na transport rzeczy. Pochodzą one z linii N.Car. Zaczęto je produkować w 2010 roku w trzech wersjach: krótkiej, średniej i długiej. Rzeszowowi dostała się wersja największa, która może przewieź towar o masie 1 tony. Wszystkie trzy melexy na jednym ładowaniu mogą przejechać około 100 km. Koszt? 6 zł.

E-transport to przyszłość

Ratusz chciałby po trzech latach zainwestować większe pieniądze w tego typu pojazdy elektryczne. Na razie wdraża program elektromobliności w Rzeszowie. Miasto podpisało wraz z 41 innymi samorządami list intencyjny, w którym zobowiązało się do zakupu elektrycznych autobusów oraz wprowadzanie nowego napędu do publicznego i miejskiego transportu.

Ponadto, został podpisany również list intencyjny z Narodowym Centrum Badań Rozwoju na projekt, w ramach którego na rzeszowskich, katowickich i łódzkich ulicach będzie testowany bezemisyjny, elektryczny, publiczny indywidualny transport miejski.

NCBR oraz kilka samorządów, w tym Rzeszów, bierze również udział w opracowaniu polskiego autobusu elektrycznego. Stolica Podkarpacia jest na etapie kupna 10 pierwszych elektrycznych autobusów. Jest szansa, że pierwsze e-autobusy wyjadą na nasze ulice jeszcze w tym roku. 

joanna.goscinska@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ: