Ratusz zaprezentował przegubowca. Kiedy wyjedzie na rzeszowskie ulice? [FOTO]

Jest dłuższy niż standardowy o sześć metrów, zabierze 140 pasażerów. 18-metrowy autobus firmy Solaris oficjalnie został zaprezentowany przez Urząd Miasta w Rzeszowie. 

 

Rzeszów poszedł jeszcze w ubiegłym roku na dość spore zakupy autobusowe. Obecny tabor (ok. 190 autobusów), należący do Zarządu Transportu Miejskiego, trzeba wymienić i unowocześnić. Ratusz zdecydował się na zakup dziesięciu 12-metrowych Autosanów, trzydziestu 18-metrowych tzw. przegubowych Solarisów i 10 autobusów elektrycznych, również z Solarisa. Za wszystkie autobusy miasto zapłaci ok. 100 mln zł. 

Pierwszych 10 Autosanów w połowie kwietnia zostało poświęconych i autobusy są już obsługiwane przez MPK. W połowie kwietnia do Rzeszowa przyjechał także pierwszy przegubowiec.  Tego typu autobusy dla miasta są o tyle ważne, iż od prawie roku żadna „18” już po naszych drogach nie jeździ, chociaż czasem, gdy w ciepłe dni jedzie się np. w zatłoczonym „kole”, to aż ma się ochotę wykrzyczeć: „dajcie nam większy autobus”.

W piątek Urząd Miasta w Rzeszowie oficjalnie zaprezentował 18-metrowego przegubowca. Na ulice wyjedzie on w połowie maja. 

Gdzie go spotkamy? Na początek, zanim Solaris dostarczy „elektryki”, przegubowiec będzie wspomagał linie: 0A i 0B, a także 18, 19, 13, 37, szczególnie w godz. 6:00 – 9:00 i 14:00 – 18:00. Anna Kowalska, dyrektor ZTM, twierdzi, że to właśnie w tych godzinach jest największy ścisk w autobusach. Jazda autobusem, jak sardynki w puszcze, ma przejść do lamusa. 

Zanim jednak przegubowiec będzie woził pasażerów na liniach regularnych, to wcześniej będzie można go przetestować podczas wycieczki „Zobacz Rzeszów”, której inauguracyjny kurs wystartuje 3 maja. O szczegółach trasy pisaliśmy TUTAJ.

Warto dodać, co też zresztą podkreśla sam Marek Filip, prezes MPK, przegubowce w Rzeszowie jeździły już w latach 80. i 90. ubiegłego wieku. Były to pojazdy marki Volvo oraz Jelcz. Miały nieco większą pojemność, bo zabierały 180 pasażerów, ale tylko dlatego, że miały mniej miejsc siedzących.

Bądź na bieżąco.

Rzeszów News - InstagramObserwuj nas na Instagramie!

Nasze nowe „18” mają 42 miejsca siedzące i 98 stojących, co daje łącznie 140 miejsc. Władze MPK uważają, że przegubowiec bez problemu przyjmie więcej pasażerów. W autobusie oczywiście są biletomaty, klimatyzacja, system informacji pasażerskiej, działa system odzyskiwania energii z akumulatorów.

Mariusz Binduga, dyrektor techniczny w MPK, zapewnia także, że przegubowiec powinien poradzić sobie w każdych warunkach na drodze. – W Rzeszowie nie ma takiej górki, na którą nie mógłby wjechać – mówi Binduga. Ale może się pojawić inny problem, nie wszystkie zatoki autobusowe są tak długie, by bez problemu przyjęły przegubowca. 

Urzędnicy twierdzą, że w Rzeszowie z każdym rokiem liczba pasażerów miejskich autobusów wzrasta. Anna Kowalska twierdzi, że to właśnie efekt unowocześnienia komunikacji. 

ZTM zastanawia się jeszcze nad tym, by na jedno z osiedli „puścić” najmniejszy autobus, jaki posiada MPK, by dowoził mieszkańców do głównych linii autobusowych. O jakim osiedlu mowa? – To nasza słodka tajemnica – odpowiada dyrektor Kowalska. To teraz do tych nowych autobusów i standardów, ZTM i MPK musi jeszcze przeszkolić kierowców, by ci w końcu odnaleźli się w nowej rzeczywistości obsługi pasażerów.

Do końca maja Solaris ma dostarczyć 20 przegubowców, w sierpniu kolejnych 10. Miasto zapłaci za nie 54,5 mln zł. Z kolei „elektryków” ratusz spodziewa się w październiku br. W przyszłym roku planowany jest zakup 40 autobusów gazowych i kolejnych 20 dwunastometrowych dieslowskich.

(jg)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama