Zdjęcie: Postęp prac na odcinku S19 Sokołów Młp. - Jasionka (fot. GDDKiA Oddział Rzeszów)
Reklama

Rozbudowa drogi ekspresowej S19 pomiędzy Sokołowem Małopolskim a Jasionką to jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych na Podkarpaciu. Zaawansowanie prac na tym odcinku znacznie przekroczyło już połowę całego przedsięwzięcia.

Odcinek o długości blisko 14 kilometrów powstaje w ramach międzynarodowego korytarza Via Carpatia i ma kluczowe znaczenie dla komunikacji w regionie, zwłaszcza w rejonie lotniska Rzeszów–Jasionka i pobliskich stref ekonomicznych.

Prawie 60 proc. robót wykonane

Prace budowlane rozpoczęły się w listopadzie 2022 roku, a wartość kontraktu realizowanego przez firmę Strabag wynosi ponad 272 miliony złotych. Według planu całość ma być gotowa w drugiej połowie 2026 roku.

Aktualnie inwestycja przekroczyła półmetek, a ostatnie tygodnie przyniosły kolejne widoczne postępy. Według informacji z 1 października, zaawansowanie robót na odcinku Sokołów Młp. – Jasionka wynosi już 58,62 proc.

Jak będzie wyglądała ta droga?

Nowy fragment S19 będzie miał dwie jezdnie, każda po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnym i utwardzonymi poboczami. Dzięki temu zlikwidowane zostanie tzw. “drogowe wąskie gardło”, które stanowiło zmorę dla wielu kierowców.

Nośność drogi zostanie dostosowana do 11,5 tony na oś, a cała infrastruktura ma być przygotowana do obsługi ruchu tranzytowego w ramach głównego szlaku komunikacyjnego północ–południe w tej części Europy.

Oprócz samej trasy głównej realizowana jest przebudowa dróg poprzecznych, powstają wiadukty i przejścia dla zwierząt, budowane są zbiorniki retencyjne, instalacje odwadniające, oświetlenie oraz infrastruktura techniczna. Inwestycja obejmuje również nasadzenia zieleni i ekrany akustyczne, które poprawią komfort mieszkańców terenów sąsiadujących z ekspresówką.

Zdjęcie: Postęp prac na odcinku S19 Sokołów Młp. – Jasionka (fot. GDDKiA Oddział Rzeszów)

Prace ziemne i roboty drogowe

Pod koniec września wykonawca inwestycji kontynuował prace ziemne na trasie głównej. W tym czasie powstało tysiąc metrów sześciennych nasypów i tyle samo wykopów, a skarpy i rowy zostały odpowiednio wyprofilowane. Ułożono także drenaż w pasie rozdziału na odcinku pół kilometra oraz w poboczach na długości dwustu metrów. Trwało również układanie korytek ściekowych, które mają zapewnić właściwe odwodnienie drogi.

Na terenie MOP Nienadówka powstała kolejna część podbudowy pomocniczej z kruszywa, a dodatkowo wykonano sto metrów bieżących drenażu. W rejonie zbiorników retencyjnych realizowano prace związane z ich uszczelnianiem i zabezpieczeniem. W przypadku zbiornika ZB2, w pobliżu węzła Sokołów Małopolski, układano geowłókninę i matę bentonitową, natomiast w miejscowości Stobierna na zbiorniku ZB16 montowano płyty typu YOMB, które chronią skarpy przed erozją.

Reklama

Ważnym elementem był także montaż tymczasowej organizacji ruchu. 17 września zmieniono lokalizację przejścia dla pieszych w Nienadówce na drodze wojewódzkiej DW878, tak aby mieszkańcy mogli bezpiecznie korzystać z komunikacji lokalnej w czasie prowadzenia robót przy obiekcie 14WD.

Zdjęcie: Postęp prac na odcinku S19 Sokołów Młp. – Jasionka (fot. GDDKiA Oddział Rzeszów)

Postępy na obiektach inżynierskich

Znaczące roboty prowadzone były również na mostach i wiaduktach. W Nienadówce przy przejeździe gospodarczym 12PG trwało deskowanie ścian bocznych ustroju nośnego. Na przejściu dla zwierząt 16PZ, znajdującym się nad drogą ekspresową i drogą wojewódzką, rozpoczęto montaż krawężników kap chodnikowych. Podobne prace wykonano na przejściu dla płazów 18PZ, zlokalizowanym w rejonie górnego przejścia dla zwierząt przed MOP Stobierna.

Wiadukt 22WD, który łączy drogę wojewódzką DW878 z drogami dojazdowymi prowadzącymi w stronę pól za MOP Stobierna, osiągnął kolejny etap. Zakończono tam zbrojenie i deskowanie rygla górnego, a następnie zabetonowano cały ustrój nośny, obejmujący ściany boczne i rygiel. Na wiadukcie WS-1 w Stobiernej przygotowano podłoże płyty pomostu pod izolację, wykonano ławę, zamontowano krawężniki na dojazdach i ułożono beton wyrównawczy pod kapy chodnikowe. Trwały też prace przy zasypywaniu przyczółków wiaduktu WS-1a, który przebiega nad drogą gruntową w tej samej miejscowości.

Instalacje i infrastruktura towarzysząca

W minionym tygodniu prowadzone były także prace branżowe. W Stobiernej realizowano kanał technologiczny, a na MOP Nienadówka zainstalowano oświetlenie drogowe o długości 150 metrów. Równocześnie trwały roboty elektroenergetyczne i teletechniczne, które będą niezbędne do prawidłowego funkcjonowania drogi po oddaniu jej do użytku.

Największym wyzwaniem całej rozbudowy jest budowa nowej estakady w Nienadówce. To obiekt o długości ponad 156 metrów, który przebiega nad skrzyżowaniem drogi wojewódzkiej, powiatowej i gminnej, w pobliżu zabytkowego kościoła św. Bartłomieja. Realizacja w tak wymagającym miejscu wymaga precyzyjnej organizacji i szczególnej ostrożności. Aktualnie stopień zaawansowania prac przy tej konstrukcji szacuje się na około jedną trzecią.

Kluczowe znaczenie dla regionu

Rozbudowa S19 ma ogromne znaczenie dla całego regionu. Usprawni ruch tranzytowy, poprawi bezpieczeństwo kierowców i pieszych, a także zapewni lepszy dostęp do lotniska w Jasionce i okolicznych stref przemysłowych, a także samego Rzeszowa. W praktyce oznacza to nie tylko krótszy czas podróży, lecz również większą atrakcyjność inwestycyjną Podkarpacia.

Zgodnie z harmonogramem całość inwestycji powinna zostać ukończona w drugiej połowie 2026 roku. Jeśli warunki pogodowe i tempo prac pozwolą, część elementów – zwłaszcza fragmenty nowej jezdni – może być oddawana do użytku wcześniej. Kierowcy muszą jednak liczyć się z kolejnymi okresowymi utrudnieniami, zwłaszcza w rejonie Nienadówki i Stobiernej, gdzie zmiany organizacji ruchu są nieuniknione.

Rozbudowa S19 między Sokołowem Małopolskim a Jasionką to długo wyczekiwana inwestycja, która zmieni drogowy krajobraz centralnej części Podkarpacia. Choć do końca prac pozostał jeszcze rok, intensywność robót pokazuje, że najważniejsza arteria regionu nareszcie nabiera docelowego kształtu.

Czytaj więcej:

W Rzeszowie powstanie wielki park „Dolina Wisłoka”? W planach ponad 20 hektarów terenów rekreacyjnych

Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.

 

Reklama