Zdjęcie: materiały prasowe
Reklama

Nie w 2022 roku, a w 2023 roku zostanie w podrzeszowskiej Jasionce uruchomiona baza techniczna do serwisowania samolotów szerokokadłubowych.  

Inwestorem bazy, która ma być najnowocześniejszą w tej części Europy, jest spółka LOT Aircraft Maintenance Services, należąca do Polskiej Grupy Lotniczej. O planie budowy bazy mowa jest od października 2019 roku. To wtedy Port Lotniczy w Jasionce i LOTAMS podpisali umowy o przekazaniu, pod budowę bazy, 13-hektarej działki na terenie lotniska. 

W Jasionce ma powstać jedna z największych i ultranowoczesnych baz obsługi technicznej samolotów w Europie.

Według pierwotnych założeń baza ma zapewniać obsługę techniczną 4 samolotów szerokokadłubowych, dwusilnikowych typu Boeing 787 Dreamliner wraz z 5 wąskokadłubowymi maszynami (np. Boeing 737) lub alternatywnie 15 samolotów wąskokadłubowych, a nawet 20 samolotów regionalnych (np. Embraer 195).

Docelowy koszt budowy bazy ma sięgnąć 500 mln zł, a liczba pracowników przekroczy 1500. Z zapowiedzi LOTAMS sprzed dwóch lat wynikało, że baza zostanie uruchomiona w 2022 roku. W czwartek spółka poinformowała, że pierwsze samoloty do serwisu trafią jednak w połowie 2023 roku, sama budowa rozpocznie się w pierwszym kwartale 2022 r.

– Sytuacja związana z pandemią koronawirusa znacząco wpłynęła na funkcjonowanie branży lotniczej – mówi Aleksandra Juda, prezes LOTAMS. – Boleśnie odczuliśmy skutki pandemii – potwierdza Adam Hamryszczak, prezes Portu Lotniczego w Jasionce. – Powrót do poziomu sprzed pandemii potrwa kilka lat – dodaje. 

Wykonawca nowego hangaru (ok. 13 tys. m kw.), płyty przedhangarowej i zaplecza technicznego wciąż jest nieznany. LOTAMS zamierza go wybrać w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Zakres inwestycji obejmuje wyposażenie hangaru w niezbędne narzędzia i sprzęt oraz zagospodarowanie terenu wokół nowo powstałych budynków, w tym budowa parkingu.

LOTAMAS zapewnia, że budowie hangarów w Jasionce będzie towarzyszyć technologia, która umożliwi zmniejszenie zużycie prądu i ciepła przyszłej bazy. Do oświetlenia użyta zostanie technologia LED, a do ogrzewania gaz ziemny. Ochronę środowiska mają z kolei zapewnić separatory i zbiorniki zamknięte.

Inżynierem kontraktu została firma SAFEGE S.A.S. Jest też gotowa koncepcja bazy autorstwa Alton Aviation Consultancy oraz Ghafari Associates, za projekt odpowiada spółka Chapman Taylor International Services. 

LOTAMS szuka też przyszłych kadr bazy serwisowej. Spółka zaczęła współpracę ze szkołami technicznymi z Rzeszowa, Krosna, Mielca, Dębicy, Jasła czy Łańcuta, a także z Politechniką Rzeszowską. Z płatnych staży skorzystało już ponad 100 uczniów i kilkunastu nauczycieli. 

Zdjęcie: materiały prasowe

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ: