Kreatywność, wydajność, efektywność – tego pracodawca oczekuje od pracowników. Żeby jednak kreatywna, wydajna i efektywna praca była możliwa, pracownikom należy zapewnić takie warunki, które korzystnie wpłyną na ich zdrowie. Jak je stworzyć?
Ciało człowieka nie jest przystosowane do wielogodzinnego trwania w bezruchu. Jednak zmiany, jakie zachodzą na rynku pracy w związku z rozwojem nowoczesnych technologii sprawiają, że jesteśmy zmuszeni pozostawać w pozycji siedzącej przez minimum osiem godzin dziennie. Ta nienaturalna dla kręgosłupa pozycja obciąża go, powodując problemy ze zdrowiem i pogorszenie ogólnego samopoczucia. Jak wynika z badania Hays Poland („Nadgodziny”, 2016), aż 65% pracowników biurowych doświadcza w pracy podenerwowania i irytacji. Spadek koncentracji, apatia i problemy ze snem dotykają 45% respondentów, a u 26% obserwuje się zwiększoną częstotliwość chorowania. Wszystkie te dolegliwości są skutkiem niewygodnego środowiska pracy.
Zdrowo, czyli w zgodzie z ergonomią
Choć o ergonomii miejsca pracy mówi się w ostatnich latach wiele, nie zakorzeniła się ona jeszcze dostatecznie mocno w naszej świadomości, a tym samym – nie wszystkie biura urządzone są zgodnie z jej założeniami. Z badania „Świadomość ergonomiczna pracowników biurowych i pracodawców” (2016) wynika, że choć ergonomia nie jest pojęciem obcym w polskich biurach (jego znajomość deklaruje 75% badanych), to tylko 55% z nich stosuje się do jej założeń podczas pracy. Jednocześnie 35% badanych zauważa, że nie brało udziału w szkoleniach z zakresu BHP i ergonomii, ponieważ ich firma takich nie organizowała. Przypomnijmy: Ergonomia jest nauką, która bada zależność między człowiekiem a jego pracą, kładąc szczególny nacisk na relację między człowiekiem a miejscem, w którym wykonuje on swoje obowiązki. Rozwiązania ergonomiczne to zatem takie, które opierają się na idealnym dopasowaniu miejsca pracy do indywidualnych potrzeb użytkownika. Biurko z elektryczną regulacją wysokości blatu, ergonomiczne krzesło biurowe z możliwością dopasowania siedziska, podłokietników i kąta nachylenia oparcia do wzrostu pracownika, możliwość sterowania natężeniem światła przy stanowisku pracy – te elementy stanowią podstawę wyposażenia nowoczesnych, nastawionych na zdrowie pracownika biur. Wiele firm, w tym również AJ Produkty, rozumie potrzebę wprowadzania rozwiązań ergonomicznych w miejscu pracy, proponując klientom krzesła do biura, regulowane biurka i rozmaite akcesoria podnoszące poziom komfortu pracownika, takie jak panele akustyczne czy mobilne ścianki działowe.
Kontakt z naturą a samopoczucie pracownika
Jednym z najnowszych, wciąż rozwijanych trendów w aranżacji przestrzeni biurowych, szczególnie interesującym pod kątem pozytywnego wpływu na zdrowie pracowników, jest „Biophilic Design”. Według założeń tego trendu, człowiek jest częścią natury, w związku z czym potrzebuje kontaktu z nią, by właściwie funkcjonować. Sterylne, klimatyzowane pomieszczenia nie spełniają tego założenia. „Biophilic Design” proponuje wprowadzenie do przestrzeni biurowych żywych roślin – i to w dużych ilościach. Zielone rośliny nie tylko znacznie poprawiają jakość powietrza w pomieszczeniu, ale też mają pozytywny wpływ na nasze samopoczucie i jakość naszej pracy. Potwierdzają to dane z raportu „Global Impact of Biophilic Design in Workplace” (2015). U respondentów, którzy pracowali w środowisku wypełnionym elementami naturalnymi, odnotowano 6-procentowy wzrost produktywności i aż 15-procentowy wzrost kreatywności. Warto też zwrócić uwagę na naturalne światło, którego sztuczne oświetlenie w żaden sposób nie zastąpi.
Tworząc miejsce pracy, należy pamiętać o tym, że człowiek nie jest maszyną – zamknięty na wiele godzin w niewygodnym środowisku, szybko „przestanie działać”. Pracujemy wydajnie i efektywnie tak długo, jak długo pozwala nam na to stan zdrowia.
Artykuł partnera