Zdjęcie: Materiały GDDKiA Rzeszów
Reklama

W ciągu 19 miesięcy konsorcjum firm Promost Consulting i IRP Biuro Projektów ma opracować koncepcję programową dla budowy ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe (Kielanówka) – Babica.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie w tym tygodniu podpisała umowę z obiema firmami. Opiewa ona kwotę ponad 6 mln zł.

Promost Consulting i IRP Biuro Projektów mają stworzyć koncepcję programową budowy ponad 10-kilometrowego odcinka S19 Rzeszów Południe (Kielanówka) – Babica, który jest częścią prawie 90-kilometrowego odcinka „ekspresówki” od Kielanówki do Barwinka.

W koncepcji mają być m.in. analizy i prognozy ruchu na odcinku Kielanówka – Babica, różne warianty techniczne planowanej drogi wraz z obiektami inżynierskimi, dokumentacja bezpieczeństwa tunelu, analiza zagrożenia powodziowego.

Promost Consulting i IRP Biuro Projektów mają również dokonać rozpoznania geologicznego i hydrologicznego na S19. – Termin realizacji koncepcji programowej wynosi 19 miesięcy – poinformowała Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału GDDKiA.

Koncepcja programowa ma doprecyzować dotychczasowe założenia projektu budowy S19 z Kielanówki do Babicy.

Autorzy koncepcji mają przedstawić warianty budowy obiektów drogowych i inżynierskich, a tym samym pomóc drogowcom w wyborze ostatecznych rozwiązań projektowych i technologii na wspomnianym odcinku S19. Wtedy też będzie wiadomo, jaki będzie koszt inwestycji.

S19 Kielanówka – Babica ma powstać w systemie „projektu – buduj”. 6 listopada 2015 r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Rzeszowie wydała decyzję środowiskową, która określa ostateczny przebieg trasy S19.

Droga powstanie na zachód od drogi krajowej nr 19. Następnie przetnie Racławówkę oraz drogę powiatową i rzekę Lubcza. „Ekspresówka” ominie po stronie zachodniej Zagrody, będzie przeciągnięta przez tereny rolne, a następnie od strony wschodniej ominie Mogielnicę.

S19 w dalszej części pobiegnie w kierunku południowo-zachodnim, ominie od zachodu Lutoryż, gdzie w pobliżu powstaną Miejsca Obsługi Podróżnych z obu stron S19.

Na tym odcinku „ekspresówki” zaplanowano budowę tunelu o długości ponad 1,3 km, dalej droga przebiegać będzie przez tereny leśne, ominie Czudec i Wyżne, przetnie drogę wojewódzką nr 988, a także tory kolejowe. Na końcu odcinka S19 powstanie węzeł drogowy Babica.

Oprócz budowy tunelu, na 10-kilometrowym odcinku drogi zaplanowano pięć estakad, wiadukt, przejazd gospodarczy i przejście da zwierząt. Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Budowę S19 z Kielanówki do Babicy ma sfinansować samorząd podkarpacki. GDDKiA przewiduje, że „ekspresówka” z Rzeszowa do Barwinka powstanie do 2023 r. Koszt budowy szacowany jest na ok. 9 mld zł.

Cała droga S19 pokrywa się po polskiej stronie ze szlakiem komunikacyjnym Via Carpathia, który ma połączyć północ i południe Europy – Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Śródziemnym przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję.

Polski odcinek (prawie 600 km) ma przebiegać od granicy z Litwą w Budzisku, przez Białystok, Lublin i Rzeszów do granicy ze Słowacją w Barwinku.

Na Podkarpaciu dotychczas wybudowano dwa fragmenty S19 – 7,5 km ze Stobiernej do Rzeszowa oraz 4,4 km z Rzeszowa do Świlczy.

W budowie jest 6-kilometrowy odcinek  Świlcza – węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) i 12-kilometrowy łączący Sokołów Małopolski ze Stobierną. Oba mają być gotowe w połowie br.

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ:

Comments are closed.