Zdjęcie: Zmodernizowany Dworzec PKP w Rzeszowie (fot. Alicja Nowak)
Reklama

Po ponad dwóch latach intensywnych prac, otwarto zmodernizowany Dworzec Rzeszów Główny. To nowoczesne centrum komunikacyjne, które ma łączyć funkcjonalność z historycznym charakterem budynku.

Dworzec PKP według zapowiedzi Urzędu Miasta ma stanowić nowy symbol Rzeszowa.

Inwestycja warta miliony

Gruntowna modernizacja dworca PKP w Rzeszowie to inwestycja o wartości 48,5 mln zł, która została realizowana przez PKP S.A. i firmę Budimex. To część szerszego projektu, który ma na celu poprawę komfortu podróży oraz integrację transportu kolejowego z miejskim.

Dworzec Rzeszów Główny to obiekt o 167-letniej historii, który przeszedł gruntowną przebudowę, przywracając mu jego modernistyczny charakter z lat 60. XX wieku. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych materiałów i technologii wnętrza stały się przestronne, funkcjonalne i przyjazne podróżnym. Centralnym punktem jest jasny hol o powierzchni prawie 350 m², który pełni funkcję poczekalni.

Historia i nowoczesne udogodnienia

Prawdziwą perełką dworca są dwie historyczne mozaiki ścienne, które zostały poddane całkowitej renowacji pod nadzorem konserwatora zabytków. Współczesne udogodnienia, takie jak elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów, rozkłady jazdy, zegar oraz ławki z portami do ładowania urządzeń mobilnych, podnoszą komfort podróżnych. Wschodnia część holu została przeznaczona na kasę biletową.

Nowoczesny Dworzec Rzeszów Główny jest w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dzięki likwidacji barier architektonicznych, wprowadzeniu ścieżek prowadzących, oznaczeń w alfabecie Braille’a i urządzeń wspomagających współpracę z aparatami słuchowymi, osoby o szczególnych potrzebach mogą w pełni korzystać z obiektu.

W zmodernizowanym dworcu zadbano też o środowisko. Nowa stolarka okienna i drzwiowa, efektywne systemy grzewcze oraz wentylacja z odzyskiem ciepła sprawiają, że budynek stał się bardziej energooszczędny. To także krok w stronę zrównoważonego rozwoju, który w połączeniu z nowoczesnymi technologiami ma służyć zarówno pasażerom, jak i mieszkańcom Rzeszowa.

Nowe funkcje i przestrzeń dla mieszkańców

W ramach przebudowy dworca powstać ma także Biblioteka na Dworcu, która stanowić będzie wyjątkową przestrzeń do wypoczynku i integracji społecznej. Otwarte przestrzenie z książkami, czytelnią, kawiarnią oraz miejscami do organizacji spotkań autorskich, warsztatów i koncertów to element, który łączy transport z kulturą, choć nie stanowi głównej funkcji dworca.

Reklama

Dodatkowo miasto planuje ożywienie terenów kolejowych, takich jak zabytkowa hala wachlarzowa, które mogą stać się przestrzenią na wydarzenia kulturalne i artystyczne.

Nowoczesne centrum komunikacyjne

Nowością jest także bezpośrednie zejście na poziom -1, gdzie znajduje się parking, toalety oraz lokale usługowe. Utworzone przejście zostało zaprojektowane z zachowaniem zaleceń konserwatorskich, dzięki czemu zachowano historyczne elementy konstrukcyjne, takie jak sklepienia kolebkowe i kamienne fundamenty.

Dworzec Rzeszów Główny to element większego projektu – Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. To nowoczesny węzeł transportowy, który integruje transport kolejowy, autobusowy oraz rowerowy. Inwestycja o wartości 253,15 mln zł obejmuje nie tylko sam dworzec, ale także przebudowę układu komunikacyjnego w okolicy. Nowe perony, przystanki autobusowe, stojaki rowerowe oraz zadaszenia sprawiają, że pasażerowie mogą liczyć na wygodę i bezpieczeństwo.

Druga twarz komunikacji w Rzeszowie

Niestety wciąż zupełnie odmienną twarz wobec zmodernizowanego Dworca PKP, pokazuje Dworzec PKS. Swoim wyglądem nawiązuje on raczej do epoki słusznie minionej. Obiekt pozostaje w tyle pod względem nowoczesności i estetyki nie tylko w porównaniu do nowo otwartego dworca PKP, ale także innych tego typu obiektów w innych miastach Polski.

Dworzec autobusowy zlokalizowany tuż obok stacji kolejowej w przyszłości ma być bardziej zintegrowany z kolejowym węzłem komunikacyjnym. Rosnące zapotrzebowanie na efektywne połączenie transportu kolejowego i autobusowego, może z czasem umożliwić stworzenie jednego, spójnego centrum przesiadkowego. Tego typu rozwiązanie pozwoliłoby pasażerom na łatwiejszą i szybszą przesiadkę, a także poprawiłoby komfort i efektywność transportu w regionie.

Dworzec Rzeszów Główny to nie tylko nowoczesny obiekt, ale także symbol rozwoju miasta i regionu. W 2024 roku stacja obsługiwała średnio 15,4 tys. pasażerów dziennie, a zatrzymywało się na niej niemal 230 pociągów. Zwiększone znaczenie miasta w kontekście krajowym, a także geopolitycznym, sprawia, że nowy dworzec będzie pełnił kluczową rolę w komunikacji nie tylko w kraju, ale także za granicą.

Czytaj więcej:

Nocna prohibicja nie wróci do Rzeszowa. „Nie widzimy takiej potrzeby”. Co mówią statystyki?

Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.

 

Reklama