Zdjęcie: Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa

Na placu budowy Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego niewiele jeszcze widać. Przed budynkiem dworca jest wielka dziura, tam powstanie parking podziemny. Niebawem, kasy biletowe zostaną przeniesione do kontenerów.  

Na terenie pomiędzy ul. Grottgera, placem przed dworcem PKS a wejściem do tunelu pod torami powstał ogromny wykop. Pracuje tam ciężki sprzęt.

– To tak naprawdę dopiero połowa terenu, którym będziemy się zajmować przed dworcem. Trwa m.in. palowanie, to są przygotowania pod budowę parkingu podziemnego. Będziemy rozpoczynać zbrojenie, „wylejemy” płytę fundamentową i płytę stropową. Zakładamy, że to będzie na przełomie października i listopada – mówią przedstawiciele wykonawcy.

Budową RCK zajmuje się firma Budimex.

Zdjęcie: Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa

Po „wylaniu” płyt, ta część terenu przed dworcem, zostanie oddana pasażerom. Powstanie tam dworzec tymczasowy. – Będzie się znajdował w kontenerach. Dzięki temu rozpoczniemy prace w kolejnych pomieszczeniach samego dworca kolejowego – tłumaczą inżynierowie Budimexu.

Do kontenerów zostaną przeniesione kasy biletowe. Staną przy wejściu do przejścia podziemnego. Wtedy robotnicy rozpoczną pracę na parterze budynku dworca. Do tej pory w piwnicach usunięto stare tynki i zabezpieczono historyczne sklepienia łukowe. 

Na zewnątrz budynku odkopano pozostałości po dawnej zabudowie. Stanowiska archeologiczne są m.in. w rejonie skrzyżowania ulic Grottgera i Asnyka, kolejne w rejonie nieczynnego obecnie przystanku, z którego wyjeżdżały autobusy linii 0A. Najnowsze jest przy ulicy Bardowskiego, gdzie odkryto fundamenty starych budynków.

Zdjęcie: Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa

 – Dopiero tu widać, jak potężnym przedsięwzięciem jest budowa RCK i jak wiele dzieje się na placach budowy – mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa, który przyjechał zobaczyć postęp prac. 

Bądź na bieżąco.

Rzeszów News - Google NewsObserwuj nas na Google News!

Budowa RCK jest największą z trwających obecnie w Rzeszowie inwestycji. – Uporządkuje ważną przestrzeń w rzeszowskim śródmieściu, czyniąc ją przyjaźniejszą dla mieszkańców i tych, którzy odwiedzają nasze miasto. Dworzec jest pierwszym miejscem kontaktu z Rzeszowem – dodał prezydent Fijołek.  

Budowa RCK podzielona jest na trzy etapy. Pierwszy prowadzony jest na placu dworcowym i terenach z nim sąsiadujących. Powstanie parking podziemny dla ponad 100 samochodów oraz miejsca postojowe dla taksówek i rowerów. Parking będzie połączony z budynkiem dworca podziemnym przejściem.

Drugi etap będzie polegał na przebudowie dróg w rejonie głównego dworca kolejowego. Obejmie ul. Grottgera – od skrzyżowania z ul. Asnyka do ul. Bardowskiego (na skrzyżowaniu Grottgera i Asnyka powstanie rondo).

Trzeci, to przebudowa budynku głównego dworca kolejowego.

Inwestycja obejmuje także przebudowę terenu przy ul. Bardowskiego, skąd odjeżdżały miejskie autobusy. – Teren przy Bardowskiego będzie po przebudowie pełnił taką samą funkcję. Niewielkiego dworca autobusowego komunikacji lokalnej, ale będzie się zupełnie inaczej niż dotychczas prezentował – dodał prezydent Rzeszowa.

Budowa RCK jest dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej. Koszt to ponad 74 mln zł. Zakończenie planowane jest na drugą połowę przyszłego roku.

(la)

Zdjęcie: Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa
Zdjęcie: Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa
Zdjęcie: Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa

redakcja@rzeszow-news.pl 

Reklama