Zdjęcie: Anna Magda / Urząd Marszałkowski w Rzeszowie

Kamień węgielny wmurowany, można budować. Oficjalnie od piątku, 30 września. Usterek szynobusów nie trzeba będzie usuwać poza Podkarpaciem. 

W deszczowy piątek w Rzeszowie ruszyła budowa hali serwisowej dla Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Hala rośnie przy stacji Rzeszów – Staroniwa. Budowę powierzono dwóm firmom: Inżynieria i Agat. Hala ma powstać do września 2023 r. Pochłonie 136 mln zł.

Będzie miała ok. 140 m długości i 41 m szerokości. Wraz z bocznicą kolejową zajmie blisko 4 ha. Przy hali powstanie myjnia dla szynobusów oraz stanowiska dla utrzymania stanu technicznego. Hala będzie zapleczem serwisowym PKA.

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna to największy kolejowy projekt w ostatnich latach w naszym województwie. Ma sprawić, że Rzeszów uwolni się od korków, a ci, którzy dojeżdżają do stolicy Podkarpacia, częściej będą korzystać z pociągów niż z samochodów. 

PKA ruszyła w styczniu 2021 r. na liniach: Rzeszów – Dębica, Rzeszów – Przeworsk oraz w niepełnym wymiarze na linii Rzeszów – Strzyżów. Od stycznia 2022 r. jeżdżą szynobusy na trasie Rzeszów – Kolbuszowa. Łącznie w ciągu doby kursuje 100 pociągów. 

Dzięki hali serwisowej, wszelkie usterki i przeglądy szynobusów będzie można przeprowadzać w Rzeszowie, a nie, jak obecnie, w Nowym Sączu, Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim, co tylko wydłuża czas i generuje dodatkowe koszty. 

PKA dla przyszłych pokoleń 
Zdjęcie: Anna Magda / Urząd Marszałkowski w Rzeszowie

Dopełnieniem PKA będzie uruchomienie nowej 5-kilometrowej linii z Rzeszowa na lotnisko w Jasionce. Ma się to stać za rok. Cały projekt kosztuje aż 756 mln zł, z czego 393 mln zł będzie pochodziło z budżetu Podkarpacia. Do PKA dorzucają się także Rzeszów i Łańcut.

Bądź na bieżąco.

Rzeszów News - InstagramObserwuj nas na Instagramie!

Prawie dwa lata funkcjonowania PKA pokazuje, że z częstych połączeń kolejowych do i z Rzeszowa korzysta coraz więcej pasażerów. – Szczególnie ci, którzy tu dojeżdżają do pracy – mówił podczas wmurowania kamienia węgielnego marszałek Władysław Ortyl. 

– To inwestycja nie tylko dla nas, ale przede wszystkim dla przyszłych pokoleń – ocenił Jerzy Borcz, przewodniczący sejmiku podkarpackiego. – PKA uzupełnia system komunikacyjny i transport drogowy regionu – dodała Ewa Leniart, wojewoda podkarpacki. 

– Kolej przeżywa renesans w wielu miejscach Europy, także w naszym kraju i regionie – stwierdził Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa. Gdy PKA będzie działała pełną parą, ilość wjeżdżających do Rzeszowa samochodów dziennie ma się zmniejszyć o około 1000.

Na potrzeby PKA samorząd wojewódzki kupił 10 szynobusów. 

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama