– Za szkodliwy dla idei budowy Via Carpathia uważam wniosek europosłów Platformy Europejskiej blokujący petycję w sprawie budowy tego szlaku – napisał w oświadczeniu marszałek podkarpacki Władysław Ortyl.
Od kilku dni trwa burza wokół Via Carpathia. Wywołał ją podkarpacki europoseł PiS Tomasz Poręba, oskarżając europosłów PO, że zablokowali w Parlamencie Europejskim petycję dotyczącą budowy szlaku, łączącego kraje nadbałtyckie z południem Europy. Na Podkarpaciu Via Carpathia pokrywałaby się z drogą ekspresową S19.
Europosłowie PO, Elżbieta Łukacijewska i Jarosław Wałęsa, w swoim oświadczeniu napisali, że Via Carpathia będzie realizowana. Porębę oskarżyli o nieudolność, atakowanie polskiego rządu i próbę zaistnienia w mediach.
Stanowisko w tej sprawie wydał także marszałek podkarpacki Władysław Ortyl, który przebywał z Tomaszem Porębą w Brukseli. Europoseł PiS na blogu Rzeszów News ponownie odniósł się do zamieszania.
Oświadczenie marszałka
W odniesieniu do słów Poseł do Parlamentu Europejskiego Elżbiety Łukacijewskiej w kwestii budowy drogi Via Carpathia, pragnę poinformować, że oświadczenie pani Łukacijewskiej będące swoistym oskarżeniem pod adresem europosła Tomasza Poręby jest krzywdzące, bezpodstawne i mija się z prawdą.
We wtorek 2 grudnia na forum Parlamentu Europejskiego przedstawiłem montaż finansowy budowy odcinka drogi S-19 od Rzeszowa do Babicy, będącej częścią szlaku Via Carpathia. Finansowanie tego odcinka jest możliwe między innymi ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała cześć drogi nie może być finansowana ani z RPO, ani z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dlatego konieczne jest pozyskanie pieniędzy z innych Funduszy Europejskich, np. z Connecting Europe, o czym również mówiono podczas publicznego wysłuchania w Parlamencie Europejskim.
W sieci tylko jeden odcinek S19
Tylko niezbędna, towarzysząca inwestycji, infrastruktura typu: węzły, zjazdy, dojazdy – konieczne przy budowie S-19 do Babicy – będzie finansowana z PO Polska Wschodnia i RPO WP. I tak należy rozumieć ten montaż finansowy, który przedstawiłem, a który dla pani Europoseł był potwierdzeniem nieprawdziwej tezy iż Via Carpathia będzie budowana. Do czasu zbudowania S-19 do Barwinka będzie to jedna z alternatyw dojazdu do południowej części województwa.
W wysłuchaniu w Parlamencie Europejskim wzięła również udział europoseł Elżbieta Łukacijewska, która w emocjonalny sposób chciała przekonać, że polski rząd zabiega o budowę Via Carpathia – co nie jest prawdą. Do sieci dróg bazowych możliwych do modernizacji do 2030 roku polski rząd wpisał tylko odcinek Rzeszów-Lublin czyli ok. 51 km. Pozostała cześć szlaku Via Carpathia, tj. 700 km, ujęta została w sieci dróg uzupełniających, które mają szansę powstać do 2050 roku. Co – jak podkreśla europoseł Tomasz Poręba, a z którym w pełni się zgadzam – w niepewnej sytuacji gospodarczej UE, nie gwarantuje powodzenia tej inwestycji.
Zamknięta możliwość
Dlatego za szkodliwy dla idei budowy Via Carpathia, uważam wniosek europosłów Platformy Europejskiej blokujący petycję w sprawie budowy tego szlaku. Fakt ten miał miejsce na poniedziałkowym posiedzeniu Komisji Petycji PE i Petycja dawała szansę na dalsze procedowanie tej sprawy na poziomie europejskim, wysłanie misji obserwacyjnej do naszego kraju, która mogłaby ocenić możliwość budowy Via Carpathia na całej jej długości w najbliższych latach, a także możliwość sporządzenia raportu PE i wywierania dalszej presji na polski rząd na rzecz budowy tej drogi. Zablokowanie petycji jednocześnie zamknęło możliwość zabiegania na forum europejskim o budowę tej drogi w najbliższej przyszłości.
Śródtytuły w oświadczeniu pochodzą od redakcji.
redakcja@rzeszow-news.pl

![20-letni pirat drogowy z rekordowym mandatem. Ponad 12 tys. zł i 44 punkty karne [ZDJĘCIA, WIDEO]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/11/bmw-pirat-218x150.jpg)

![Dwukrotnie pijany za kierownicą. Tłumaczył policjantom, że jedzie do ukochanej [ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/11/pijany-kierowca-jasielskie-218x150.jpg)

![Poszukiwania zaginionego 77-latka trwają. Strażacy sprawdzali zbiorniki wodne i rzekę [WIDEO, ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/11/poszukiwania-zaginionego-stalowa-wola-218x150.jpg)



![Sceny jak z „Oszukać Przeznaczenie” na rzeszowskim skrzyżowaniu [ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/11/oszukac-przeznaczenie-rzeszow-05-218x150.jpg)





![Podkarpacki Oddział SG i CBŚP rozbili nielegalną fabrykę papierosów. 28 mln zł zabezpieczonego towaru [ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/11/Projekt-bez-nazwy-21-218x150.jpg)






![Stare rury na Podwisłoczu muszą zniknąć. Rzeszów modernizuje sieć ciepłowniczą [ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/10/Projekt-bez-nazwy-3-2-218x150.jpg)






![Bal Wcześniaka w Rzeszowie. Prawie 100 dzieci wróciło do szpitala po latach [ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/11/Projekt-bez-nazwy-5-1-218x150.jpg)
![Rakieta V-2 z czasów II wojny światowej. Podkarpaccy pasjonaci historii i ich sensacyjne znalezisko [ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/11/Projekt-bez-nazwy-1-5-218x150.jpg)


![Kończy się sezon turystyczny w Zamku w Łańcucie. Czeka tam wyjątkowa atrakcja [ZDJĘCIE]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/11/muzeum-zamek-lancut-storczyk-218x150.jpg)

![W skansenie w Sanoku powstanie sektor leśny. To turystyczna perełka Podkarpacia [ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/10/skansen-sanok-218x150.jpg)


![Trwają zapisy na szkolenia obronne w Rzeszowie. Wojsko przygotowuje obywateli na zagrożenia [TERMINY]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/11/wGotowosci-47-218x150.jpg)


![20-letni pirat drogowy z rekordowym mandatem. Ponad 12 tys. zł i 44 punkty karne [ZDJĘCIA, WIDEO]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/11/bmw-pirat-100x70.jpg)

