Zdjęcie: Pixabay

Pandemia COVID-19 poważnie odbija się na kondycji polskich firm. Nowa rzeczywistość znajduje także odzwierciedlenie w rozwoju pracy zdalnej, zmianie procedur oraz procesie rekrutacji. Jak w obecnych warunkach radzą sobie Polskie ePłatności, pochodzący z Rzeszowa, lider branży rozliczeń płatności bezgotówkowych? Rozmawiamy z Żakliną Pawlak-Iwińską, Wiceprezesem ds. HR – VP HR.

Jak obecnie wygląda praca w siedzibie Polskich ePłatności w Tajęcinie?

Na co dzień ponad 600 specjalistów w naszej firmie zajmuje się szeroko pojętą obsługą transakcji bezgotówkowych. Nasze terminale płatnicze można znaleźć praktycznie wszędzie, począwszy od małego sklepu spożywczego, poprzez hipermarkety, po biletomaty w autobusach miejskich. Co ciekawe, nawet płatności w rzeszowskich parkometrach obsługiwane są przez PeP. Ze względu na specyfikę funkcjonowania naszej firmy musimy brać pod uwagę konieczność działań stacjonarnych. Na stanowiskach, na których jest taka możliwość, ze względów bezpieczeństwa Pracownicy pracują zdalnie lub w systemie rotacyjnym.

Czyli praca stacjonarna w Polskich ePłatnościach nie jest możliwa na wszystkich stanowiskach?

Należy pamiętać, iż ekosystem płatności bezgotówkowych jest związany z zachowaniem szeregu procedur bezpieczeństwa, które w przypadku stanowisk stricte technicznych oraz informatycznych wykluczają pracę poza naszą siedzibą, dotyczy to m.in. programistów terminali POS. Jednak mając na uwadze zdrowie naszych Pracowników, ograniczyliśmy do minimum – gdzie tylko to możliwe – kontakty bezpośrednie oraz wprowadziliśmy pracę zmianową i rotacyjną.

Wdrożyliśmy także kilkanaście rozwiązań oraz procedur sanitarnych mających na celu ochronę Pracowników: od obowiązku noszenia maseczek i dezynfekcji rąk, na zachowaniu odpowiedniego dystansu pomiędzy stanowiskami pracy. Mamy dedykowane wsparcie psychologów poprzez  specjalną infolinię, odbyło się także szkolenie z radzenia sobie ze stresem. Wykupione zostały pakiety testów w celu szybkiego zdiagnozowania każdego przypadku COVID. Wprowadziliśmy również bezpłatne szczepienia przeciw grypie dla chętnych pracowników.

Czyli w branży technologicznej można znaleźć pracę?

Branża, w jakiej działamy, nie zwalnia tempa w trakcie pandemii. Mogę powiedzieć, że mamy nawet więcej pracy. W ostatnich miesiącach odnotowaliśmy znaczny wzrost płatności bezgotówkowych, wiele osób po prostu obawia się gotówki, dlatego jako pierwsza firma w Polsce dostosowaliśmy nasze systemy do zwiększenia limitu płatności z 50 zł na 100 zł bez konieczności podania kodu PIN.

Także w obecnych warunkach rozwijamy się i kontynuujemy rekrutację. Dział sprzedaży stale zawierane  nowe umowy z handlowcami w całej Polsce. Niedawno wprowadziliśmy do użytku nową generację terminali płatniczych PAX opartych o system operacyjny Android, charakteryzujących się wielofunkcyjnym systemem obsługi. Co ciekawe, także sfinalizowany został zakup 100% udziałów w naszej firmie przez Grupę Nets, europejskiego lidera w dziedzinie płatności bezgotówkowych. Na okres pandemii COVID-19 przypadł czas rozwoju naszej organizacji, któremu towarzyszy wiele procesów rekrutacyjnych. Jednak należy przyznać, iż m.in. ograniczenia w podróżach spowodowały także u nas również problemy biznesowe

Jakich obecnie pracowników Państwo poszukujecie?

Obecnie poszukujemy specjalistów z takich dziedzin jak: IT, obsługa klienta, sprzedaż czy finanse. Oferty dotyczą pracy w naszych biurach w Warszawie, Kielcach oraz oczywiście w Rzeszowie czy Tajęcinie. Więcej szczegółów można znaleźć na naszej stronie kariera.pep.pl oraz na Facebooku: www.facebook.com/pepkariera/

Rekrutujemy pracowników zgodnie z wartościami naszej firmy. Cenimy min. ludzi realizujących cele, kreatywnych, ale również potrafiących dobrze współpracować w zespołach.

Jak wygląda rekrutacja w czasach pandemii?

Pierwszy etap tego procesu nie uległ praktycznie żadnej zmianie. Złożenie CV jak i wstępny proces selekcji i weryfikacji Kandydatów obywały się zawsze online. Jednak drugi etap, czyli rozmowa rekrutacyjna uległa diametralnej zmianie. Interview odbywa się zdalnie.

W naszym przypadku w takim wirtualnym spotkaniu uczestniczy Kandydat i przedstawiciel naszego działu HR. Obecnie rozmowy zdalne prowadzone są przez telefon lub komunikator internetowy umożliwiający video rozmowę.

Kolejnym etapem naszego procesu jest rozmowa kwalifikacyjna przeprowadzana przez Kierownika/ Dyrektora działu który ocenia przede wszystkim kwestie merytoryczne. W przypadku niektórych rekrutacji wysoce specjalistycznych – Kandydaci na jednym z etapów proszeni są o wykonanie CaseStudy lub testu językowego w formie online.

Dla kandydatów to zupełnie nowe doświadczenie na rynku pracy. Jak mogą się przygotować do takiej nietypowej rozmowy?

Pamiętajmy, iż spotkanie w biurze a wideo-rozmowa to zupełnie inne medium, w którym porusza się Kandydat, jak i rekruter. Mimo, iż formuła oraz przebieg pozostają w gruncie rzeczy takie same, to jednak poza ładunkiem merytorycznym, osoba ubiegająca się o pracę powinna zadbać o prezencje wizualną oraz techniczną stronę takiego spotkania. Sprzęt powinien działać bez zarzutu, połączenie internetowe nie szwankować, kamerka w komputerze powinna być sprawna i włączona, podobnie jak mikrofon. W tym przypadku warto przetestować aplikację, przez którą odbędzie się interview.

Czy fakt, iż kandydat przebywa w domu może tłumaczyć np. domowy strój czy obecność w pomieszczeniu osób trzecich? 

Rozmowa powinna mieć profesjonalny charakter. Kluczowym elementem jest prezencja Kandydata. Jesteśmy jednym z czołowych spółek technologicznych w Polsce, dbamy o odpowiednie podejście do naszych partnerów i klientów, w związku z czym nasi Pracownicy powinni posiadać umiejętność dostosowania się do tych zasad.

Fakt, iż rozmowa odbywa się najczęściej w warunkach domowych nie zwalnia osoby ubiegającej się o prace z dbałości o odpowiedni dobór garderoby. Także otoczenie powinno być możliwie najbardziej profesjonalne. Wpadki typu: dzwoniący telefon, zaangażowanie osób trzecich czy inne czynniki zakłócające przebieg rozmowy, powinny zostać wyeliminowanie. Choć oczywiście zdajemy sobie sprawę, ze czasem w warunkach domowych z dziećmi może być to utrudnione. 

Jakiej pracy mogą szukać kandydacie na Podkarpaciu? Jak ocenia Pani regionalny rynek pracy w czasie pandemii COVID019? Jak szukać obecnie pracy, na co zwracać uwagę?

Na Podkarpaciu poszukiwani są specjaliści z takich obszarów jak: IT (utrzymanie i rozwój oprogramowania), obsługa klienta, marketing, e-commerce czy sprzedaż. Poszukujący pracy powinni się kierować nie tylko wysokością zarobków, ale także perspektywą rozwoju danej branży w kontekście obecnej sytuacji epidemicznej i przede wszystkich możliwościami rozwoju, jakie daje firma. Ważne jest, aby znaleźć pracę, która będzie angażująca. Obecnie każdy zawód wymaga nieustannego dokształcania – jeżeli Kandydat nie dbał o samorozwój i poszerzanie swojej wiedzy, stanie się mało konkurencyjny na rynku. Z perspektywy prowadzonych przez nas rekrutacji, ważne jest, aby być szczerym. Piszmy wyłącznie o umiejętnościach, jakie posiadamy, wskazujmy znajomość języków na poziomach rzeczywistych, a nie pożądanych i starajmy się wydobyć zdolności i kwalifikacje, które nas wyróżniają, są wyjątkowe i wnoszą wartość dodaną do naszego CV. Pamiętajmy także o niepopełnianiu błędów ortograficznych. To takie najważniejsze wskazówki 🙂

Reklama