Kapusta dobra na wszystko

0
Zdjęcie: Materiały prasowe
Reklama

Warzywa kapustne, oprócz niewątpliwych walorów smakowych, mają bardzo korzystny wpływ na nasz organizm. Zawierają dużo cennych witamin i substancji odżywczych a jednocześnie nie są bardzo kaloryczne. W poniższym opracowaniu przedstawimy Państwu najciekawsze warzywa kapustne, które samodzielnie możemy uprawiać w ogrodzie.

Kapusta głowiasta

Wbrew powszechnym nieraz stwierdzeniom „kapusta mi szkodzi”, to właśnie kapusta polecana jest przy schorzeniach układu pokarmowego. Sok z niej łagodzi skutki owrzodzenia żołądka, pomaga przy miażdżycy tętnic, przeciwdziała nadkwasocie i powstaniu raka. Warto przy tym wiedzieć, że kapusta czerwona zawiera więcej witaminy C i B1 niż biała, zaś kapusta włoska ma ogólnie większą wartość odżywczą niż biała, jest też smaczniejsza i delikatniejsza.

Brokuł i kalafior

Zdjęcie: Materiały prasowe

Bardzo ważnym składnikiem brokułu jest związek sulforafan i inne cenne składniki (glikozynolany i izotiocjanaty) które hamują procesy odpowiedzialne za aktywację substancji nowotworowych oraz działają destrukcyjnie na podział komórek nowotworowych. Niemniej ważna w zapobieganiu tym chorobom jest obecność karotenoidów i chlorofilu (A i B) oraz pewne ilości kwercetyny.

Kwas foliowy (witamina M) ma terapeutyczne znaczenie w anemii u dzieci i kobiet ciężarnych, bowiem wraz z witaminami C i B12 oraz żelazem i miedzią, bierze udział w tworzeniu się krwi. Kwas pantotenowy (witamina Bw) wzmacnia centralny system nerwowy i korzystnie wpływa na psychikę.

Kalafior, choć bardziej popularny, jest mniej cenny dla naszego organizmu niż brokuł. Jednak pod względem zawartości białka, soli mineralnych czy węglowodanów ma zbliżoną do niego wartość odżywczą. Jest też najbardziej lekkostrawny wśród całej grupy kapustnych.

Jarmuż

Ze wszystkich kapustnych zawiera najwięcej białka (bardzo łatwo przyswajalnego), bardzo dużo wapnia (więcej nić mleko), fosforu, siarki, potasu, sodu, żelaza, błonnika pokarmowego. Zasobny jest też w karoten (prowitamina A), który jest tu znacznie lepiej przyswajalny przez organizm niż karoten z marchwi. Jest źródłem witamin z grupy B oraz E, K i C (witamina C znajduje się w nim w ilościach zbliżonych do jej zawartości w papryce czy pietruszce naciowej). Jest zasadotwórczy i lekkostrawny. Spożywanie tego warzywa zapobiega łysieniu, kruchości paznokci i chorobom skóry.

Kalarepa

To jedno  z pierwszych wiosennych warzyw, jest smaczna, delikatna. Zawiera podobne składniki odżywcze jak kapusta biała, ale ma więcej białek, soli wapnia, żelaza.

Kapusta brukselska

Jest znacznie mniej popularna w uprawie i w naszej kuchni niż kapusta biała, ma od niej znacznie większą wartość odżywczą (więcej witamin, wyższy poziom soli mineralnych- potasu, sodu fosforu, wapnia). Przy systematycznym spożywaniu brukselki szybko pobudzane są te enzymy, które powodują wychwytywanie i wydalanie toksyn.

W Sklepie Świat Kwiatów kupisz wszystkie powyższe nasiona warzyw – sklep.swiatkwiatow.pl/nasiona-warzyw/ 

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ