Zdjęcie: Michał Mielniczuk / Urząd Marszałkowski w Rzeszowie
Reklama

Na 466 mln zł opiewa nowa, pięcioletnia umowa, jaką samorząd podkarpacki podpisał ze spółką kolejową PolRegio. W umowie są pieniądze na Podmiejską Kolej Aglomeracyjną. 

Umowę podpisano w środę w Urzędzie Marszałkowskim w Rzeszowie. Specjalnie na tę okazję przyjechał Artur Martyniuk, prezes PolRegio. – Podkarpackie jest szczególnym regionem – podkreślał. 

Umowa obejmuje dwie usługi: pasażerskie przewozy regionalne i aglomeracyjne (podmiejskie). Te pierwsze kosztować będą województwo 322 mln zł. Ostatnie – blisko 144 mln zł, i to głównie dzięki nim podróżowanie po Podkarpaciu ma stać się łatwiejsze.

Namiastka PKA

Władze województwa zapewniają, że Podmiejska Kolej Aglomeracyjna poprawi częstotliwość połączeń na liniach takich jak Rzeszów-Jasło, Rzeszów-Dębica, Rzeszów-Przeworsk. – Projekt ma zachęcić mieszkańców Podkarpacia, by do Rzeszowa dojeżdżali koleją – przypominał Piotr Pilch, wicemarszałek województwa. 

W pierwszej kolejności, już w ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej, nowe pociągi ruszą z Rzeszowa do Dębicy i Przeworska. Ma to nastąpić w styczniu 2021 roku.

– To trasy, na których nie ma ograniczeń przepustowości. Wiemy o ogromnym zainteresowaniu na trasie do Jasła i Kolbuszowej. Ze względu na brak przepustowości, w styczniu nie będziemy ich mogli włączyć do PKA – tłumaczył marszałek Władysław Ortyl. 

Wygodnie i często 

Trasy PKA mają być obsługiwane przez 10 “Impulsów”, które dostarczy nowosądecki Newag. Pociągi w godzinach szczytu będą kursować co 30 minut, poza szczytem co godzinę, w dni wolne od pracy co 120 minut. Oprócz nowych przystanków i peronów, powstaną parkingi „Park&Drive” i stojaki na rowery.

PKA ma być zrealizowana przez samorząd województwa we współpracy z 15 podrzeszowskimi gminami i Rzeszowem. Gminy mają utwardzić drogi dojazdowe i wybudować chodniki przy istniejących i nowych przystankach. Tych ostatnich ma być 20.  

Przy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej powstanie też nowa 5-kilometrowa linia z Rzeszowa na lotnisko w Jasionce, ale szczegóły trasy nadal nie są znane. – Przetarg na linię do Jasionki jest w trakcie rozstrzygania. Do 2022 roku powinna być gotowa – przewiduje marszałek Ortyl. 

Na miarę XXI wieku

Co ciekawe, zmianom na trasach i w taborze mają towarzyszyć zmiany w infrastrukturze kolejowej. Nie tylko powstaną wspomniane nowe drogi i parkingi przy stacjach kolejowych. – Powstanie nowoczesne centrum obsługowo-remontowe przy dworcu Staroniwa, w którym przeprowadzane będą m.in. konserwacje taboru – zapowiedział Władysław Ortyl. 

– Zaplecze, które tu powstanie, jest na miarę  XXI wieku – zachwycał się Adam Pawlik, dyrektor handlowy w PolRegio. 

Ale kiedy powstanie, jeszcze nie jest jasne. Przetargi na wszystkie inwestycje są albo w toku, albo zostały unieważnione i wkrótce zostaną ogłoszone ponownie. – Przetarg na centrum przy Staroniwie przekraczał nasze możliwości finansowe o 30 mln zł. Musieliśmy wprowadzić korekty w inwestycji. Przetarg powtórzymy – mówił Ortyl. 

PolRegio już szkoli 

W planach samorządu województwa jest też m.in. przetarg na modernizację jednotorowej trasy kolejowej z Rzeszowa do Strzyżowa. Ma zostać ogłoszony w ciągu najbliższych miesięcy. Jak na razie, województwo kupiło 10 nowych szynobusów, w tym 8 elektrycznych i dwa spalinowe. Dwa pojazdy mają wyjechać na podkarpackie tory jeszcze we wrześniu.

– PolRegio szkoli już swoich pracowników do obsługi szynobusów. Działamy etapami – tłumaczył wicemarszałek Pilch. 

Zgodnie z zapowiedziami samorządowców, Podmiejska Kolej Aglomeracyjna ma być w pełni gotowa w 2022 roku. Z ich szacunków wynika, że rocznie korzystać będzie z niej nawet 2 mln pasażerów. Wartość całego projektu PKA jest szacowana na 550 mln zł. To największy projekt kolejowy, jaki samorząd województwa dotychczas realizował. 

Czy udany? Czas pokaże.

marcin.czarnik@rzeszow-news.pl

Reklama