Prawie 200 mln zł za budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19

4
Zdjęcie: Piotr Gibowicz / GDDKiA Rzeszów
Reklama

Ponad 196 mln zł ma kosztować budować około 6-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła „Rudnik nad Sanem” do węzła „Nisko Południe”. Drogowcy wybrali na wykonawcę firmy Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.

Jak poinformowała Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oferta firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe była najkorzystniejsza w przetargu na wybór projektanta i wykonawcy S19 od węzła „Rudnik nad Sanem” do węzła „Nisko Południe”.

– Brak odwołań od wyboru oraz pozytywny wynik kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych umożliwią podpisanie umowy na realizację inwestycji – podała Joanna Rarus.

Wykonawca tego odcinka „ekspresówki” będzie musiał zaprojektować drogę, zdobyć zezwolenie na realizację inwestycji, wybudować drogę wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą, opracować dokumentację powykonawczą oraz uzyskać pozwolenie na użytkowanie drogi. 

Strabag i Strabag Infrastruktura Południe będą miały na realizację kontraktu 34 miesiące, a okres gwarancji to 10 lat. – Okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca) będą wliczane tylko do czasu objętego projektowaniem. Do czasu realizacji robót przerwy zimowe nie będą wliczane. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w drugiej połowie 2019 r. a zakończenie w 2021 r. – dodała Rarus.

Odcinek S19 między Rudnikiem a Niskiem będzie wchodził w część trasy Via Carpathia. „Ekspresówka” od Rzeszowa na północ, czyli w kierunku Lublina, ma być gotowa do 2021 roku. 

Zdjęcie: GDDKiA Rzeszów

Nie tak dawno Bogdan Rzońca, podkarpacki poseł PiS i jednocześnie szef sejmowej komisji infrastruktury, zapowiedział w Rzeszowie, że S19 od Babicy do granicy ze Słowacją w Barwinku powstanie do 2024 r. Na ten odcinek w budżecie państwa zapisano 8,5 mld zł.

S19 jest częścią szlaku Via Carpathia, który ma połączyć północ i południe Europy – Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Śródziemnym – z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Via Carpathia ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

W Polsce droga ma liczyć łącznie ok. 760 km i przebiegać drogami S8 i S19. Podkarpacki odcinek S19 będzie liczył ok. 170 km.

W październiku 2017 r. zakończyła się budowa ponad 6-kilometrowego odcinka S19 węzeł Świlcza – węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka), a w grudniu ratusz otworzył miejski łącznik z „ekspresówką”, który pozwala kierowcom ciężarówek omijać centrum Rzeszowa.  

Na Podkarpaciu dotychczas wybudowano niespełna 30 km S19. Wcześniej do użytku oddano prawie 7-kilometrowy odcinek Rzeszów – Stobierna, niespełna 4,5-kilometrowy odcinek Rzeszów Zachód – Świlcza, a we wrześniu 12-kilometrowy odcinek Sokołów Małopolski – Stobierna.

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

Comments are closed.