25. rocznica powstania Euroregionu Karpackiego – wywiad z Dawidem Laskiem, Wiceprezesem Zarządu Stowarzyszenia Euroregion Karpacki Polska
25. rocznica powstania Euroregionu Karpackiego skłania do refleksji. Co według Pana było największym osiągnięciem tego ćwierćwiecza?
Sam fakt, że inicjatywa przetrwała i że, co równie ważne, wykazała zdolność do adaptacji. A to, w sytuacji ciągłych zmian otoczenia społeczno-politycznego, kluczowe kryterium oceny skuteczności działania. Gdy 25 lat temu w Debreczynie na Węgrzech podpisywano w obecności ministrów spraw zagranicznych Polski, Węgier i Ukrainy akt powołania Euroregionu Karpackiego, obraz Europy Środkowej dopiero przybierał ostrych kształtów po półwieczu socjalistycznego surrealizmu. Formowały się nowe, zorientowane na współpracę z Zachodem państwa. Przeprowadzano reformy, zmiany miały stworzyć podstawy społeczeństw obywatelskich funkcjonujących w otwartych demokratycznych systemach. I wtedy na obrzeżach głównego nurtu politycznych i ekonomicznych zdarzeń, pojawiła się inicjatywa stworzenia mechanizmu koordynującego współpracę na rzecz Karpat.
Jakie były cele tej współpracy?
Oczywiście wielorakie i bardzo kontekstowe. Od politycznych, takich jak stabilizacja newralgicznych i potencjalnie niestabilnych regionów „nowej” Europy, poprzez gospodarcze, takie jak wsparcie rozwoju zapóźnionych regionów, po społeczne: jak budowanie wspólnoty obywateli różnych państw skupionych wokół wspólnego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego. Zaproponowanie i próba wdrożenia znanego w Europie Zachodniej od lat 50-tych modelu euroregionu miało charakter eksperymentu, który nosił znamiona próby generalnej przed przystąpieniem państw karpackich do wspólnot europejskich. Oczywiście rozbudzone wtedy nadzieje i ekscytacja promotorów euroregionu przerosła realne możliwości wsparcia tej inicjatywy, ale pomimo późniejszych problemów, jedno jest pewne: Karpaty otrzymały strukturę, dzięki której miały szansę na rozwój.
A dzisiaj?
Bardzo wiele się zmieniło. Euroregion przechodził przez różne okresy. Kryzysy, zmiany formalno-prawne, punkty zwrotne, konflikty. Ale ze wszystkich perypetii wychodził wzmocniony, lepiej przygotowany do wyzwań współczesności. Dzisiaj Stowarzyszenie Euroregion Karpacki Polska to najbardziej doświadczona i profesjonalna, wyspecjalizowana instytucja współpracy transgranicznej w Karpatach. Żadna inna struktura terytorialna nie może się poszczycić statusem jednostki wdrażającej komponenty programów transgranicznych UE i rekordową liczbą ponad 360 dofinansowanych projektów. Działamy również w przestrzeni europejskiej, traktując w szczególności obszar alpejski jako niezwykle ważny rezerwuar wzorów i dobrych praktyk. Jesteśmy bardzo aktywni w ramach tzw. Konwencji Karpackiej. Od października ubiegłego roku pełnimy funkcję Karpackiej Platformy Turystyki Zrównoważonej, co daje nam możliwość jeszcze skuteczniejszego działania na rzecz rozwoju Karpat.
A przyszłość?
Dziś Karpaty to pole gry, może nie o strategicznym charakterze, ale na pewno ważniejsze niż kiedykolwiek. Tworzona jest strategia makroregionalna, postępuje budowa korytarza transportowego VIA Carpathia. A jutro? Dla Euroregionu Karpackiego najważniejsza jest nasza inicjatywa tworzenia Marki Karpackiej. Marki, która narodziła się dzięki współpracy z Instytutem Turystyki w Sierre, w Kantonie Valais w Szwajcarii. To dzięki marce CARPATHIA obszar Karpacki stanie się w przeciągu dekady pożądanym i popularnym celem podróży turystów z całego Świata. Doświadczenia szwajcarskie, czy innych turystycznych regionów – lokomotyw światowej turystyki, jak i prowadzone przez nas badania dowodzą, że czas Karpat jako światowej, dojrzałej destynacji nadchodzi.
Bądź na bieżąco.
Obserwuj nas na Google News!Czyli stawiamy na Markę Karpacką?
To swego rodzaju strategia karpacka, pokazująca drogę wszechstronnego rozwoju obszaru w oparciu o potencjał przyrodniczy i kulturowy. To koncept społeczno-gospodarczy dla partnerów sektora publicznego, prywatnego i pozarządowego, operacja, która stworzy system współpracy na rzecz rozwoju turystyki w Karpatach. Turystyka na świecie to dynamicznie rozwijająca się gałąź gospodarki, wielomilionowe obroty i synergiczne efekty. Karpaty pozostają wciąż nieodkryte, ale też obarczone defragmentyzacją akcji promocyjnych i oczywiście ryzykiem nierównego poziomu usług i jakości produktów turystycznych. Marka CARPATHIA to porządkuje, proponuje sprawdzone w innych częściach świata rozwiązania, proponuje skuteczne, biznesowe modele współpracy, synchronizuje polityki rozwojowe na poziomie lokalnym i regionalnym. Przede wszystkim prezentuje spójny, oparty o endogenny potencjał, obraz Karpat. Markę budujemy na czterech kluczowych elementach: autentyczności, wielokulturowości, doznaniu przestrzeni oraz pokorze wobec natury. To kompletna obietnica dla światowego klienta, CARPATHIA to przeżycie duchowe, bardzo osobiste, zmieniające człowieka. Aby jednak ta ambitna obietnica mogła być złożona i zrealizowana potrzeba spójnej wizji destynacji, dyscypliny we współpracy, perfekcjonizmu w jakości i skutecznej promocji wraz z kanałami sprzedaży produktów. To właśnie niesie ze sobą nasza Marka – CARPATHIA.
Kiedy będziecie gotowi wysłać turystę na karpackie szlaki?
Klient Marki Karpackiej trafi tam niedługo. W lipcu planujemy inaugurację, odsłonięcie pierwszego „entry pointu” do CARPATRHII – submarki „CARPATHIA hiking”. Kończymy projekt współfinansowany ze środków Programu INTERRG V-A Polska-Słowacja pod nazwą „Wędrowanie bez plecaka” i efekty tego projektu w postaci pakietów i produktów zaprezentujemy w Sanoku w dniach 6 – 7 lipca 2018 roku. To będzie wielkie święto karpackiego wędrowca! Zapraszamy wszystkich zainteresowanych.
CARPATHIA to coś więcej niż marka terytorialna, to sposób myślenia o Karpatach. Przyłącz się do nas, aby współtworzyć gospodarczy znak jakości Karpat, który skupia najlepsze produkty, atrakcje i usługi o charakterze karpackim.
Więcej informacji o CARPATHII uzyskasz:
Stowarzyszenie Euroregion Karpacki Polska
www.karpacki.pl
www.visitcarpathia.com
www.wedrowaniebezplecaka.visitcarpathia.com