Zdjęcie: Materiały prasowe
Reklama

Prawie 10 mln zł będą kosztowały prace przygotowawcze dla nowych linii kolejowych na odcinku Łętownia – Rzeszów. Kontrakt ma zrealizować konsorcjum firm BBF, Ingerop Polska i Safege S.A.S.

Budowa nowych linii kolejowych na 42-kilometrowym odcinku Łętownia – Rzeszów ma związek z planem budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli megalotniska, które ma powstać w Stanisławowie na terenie gminy Baranów na Mazowszu (40 km na zachód od Warszawy) i ma kosztować ok. 37 mld zł. 

Aby na lotnisko można było swobodnie dojechać, do końca 2034 roku planuje się budowę m.in. ok. 1,8 tys. km nowych linii kolejowych, 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Jedna z takich „szprych” będzie na Podkarpaciu. 

Docelowo na Podkarpaciu zostanie zbudowanych 155 km nowych linii kolejowych, a kolejne 173 km zostaną zmodernizowane. Nowa linia Łętownia – Rzeszów to pierwsza inwestycja CPK w naszym województwie. Tzw. szprycha nr 6 docelowo połączy Warszawę i CPK z Radomiem, Ostrowcem Świętokrzyskim, Stalową Wolą, Rzeszowem i Sanokiem.

Dzięki nowej linii kolejowej ma się znacząco skrócić czas dojazdu z Rzeszowa do Stalowej Woli i Lublina. Poprawi się również dojazd z centrum Rzeszowa do Portu Lotniczego w Jasionce. Docelowo pociągi trasę Warszawa – Rzeszów mają pokonywać w dwie godziny i 15 minut, zamiast dotychczasowych ponad czterech godzin (okrężną trasą przez Kraków).

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała właśnie najkorzystniejszą ofertę na wykonanie prac przygotowawczych dla nowych linii kolejowych na odcinku Łętownia – Rzeszów. Z siedmiu ofert spółka wybrała ofertę konsorcjum firm BBF, Ingerop Polska i Safege S.A.S. Opiewa ona 9,73 mln zł. 

Wykonawca ma przedstawić m.in. prognozy ruchu na wspomnianym odcinku i zarekomendować dokładny przebieg nowej trasy. Plan przewiduje również stworzenie  studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe nie tylko dla linii Łętownia – Rzeszów, ale także dla nowej linii do lotniska w Jasionce.  

Umowa z wykonawcą zostanie podpisana wtedy, jeżeli od rozstrzygnięcia przetargu pozostałe firmy nie będą się odwoływać. STEŚ ma powstać w ciągu ok. 19 miesięcy. Na linii nr 58 Łętownia – Rzeszów, jak obiecuje CPK, pociągi będą rozpędzać się od 160 do 250 km/h, a na linii nr 632 do lotniska w Jasionce do 120 km/h. 

Pierwsze roboty mają ruszyć w 2023 r. CPK zakłada, że linia łącząca Łętownię z Rzeszowem powstanie przed końcem 2027 r. – W pracach pamiętamy również o stworzeniu tzw. magistrali wschodniej, która połączy Rzeszów z Lublinem i Białymstokiem – mówi cytowany w komunikacie Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Zdjęcie: Materiały prasowe

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ: