6,4 km będzie miał fragment drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lutczą a Domaradzem. – Z ciekawymi widokami – twierdzi rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który szuka wykonawcy tego odcinka.
Joanna Rarus z GDDKiA w Rzeszowie w piątek poinformowała o ogłoszeniu przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka Lutcza – Domaradz. Z prawie 6,5-kilometrowej trasy 990 m pobiegnie w tunelu. Inwestycja będzie wymagająca i skomplikowana.
Ten odcinek S19 będzie biegł przez Karpaty Zewnętrzne, tzw. Karpaty fliszowe. Zbudowane są one głównie z serii zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych. Przechodzą one na przemian przez wzniesienia i doliny. W dolinach i w rejonie tunelu dominują obszary leśne.
– Finalnie kierowcy zyskają jedną z ciekawszych tras widokowych w województwie podkarpackim – twierdzi Joanna Rarus.
Tymczasowy łącznik
„Ekspresówka” na odcinku Lutcza – Domaradz będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. Powstanie m.in. węzeł drogowy Domaradz, który będzie się krzyżował z drogą wojewódzką nr 886.
Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w Lutczy. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19).
Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Lutczy. Wybudowane zostaną również obiekty inżynierskie. Największym wyzwaniem będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb o długości około 990 m.
Lądowiska dla śmigłowców
Wzdłuż trasy powstaną: estakada, 3 mosty, 5 wiaduktów, przejście górne dla zwierząt, szereg obiektów wzdłuż dodatkowych jezdni. Powstanie też Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami wzdłuż S19.
Bądź na bieżąco.
Obserwuj nas na Google News!Na potrzeby akcji ratunkowych wybudowane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Ponadto, droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
GDDKiA w Rzeszowie przewiduje, że projekt i budowa tego odcinka S19 potrwa 51 miesięcy (ponad 4 lata). Firma, która wygra przetarg, będzie mogła skrócić czasu budowy, ale maksymalnie do czterech lat.
Stan Via Carpatia
S19 jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa będzie miała ponad 700 km i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
Na Podkarpaciu S19 będzie miała docelowo ok. 169 km. Dotychczas wybudowano u nas 75,7 km drogi. Kierowcy mogą mogą korzystać z dwóch odcinków „ekspresówki”: Lasy Janowskie – Zdziary oraz Rudnik nad Sanem – Rzeszów Południe.
W budowie jest 38,9 km: Zdziary – Rudnik nad Sanem, Rzeszów Płd. – Babica, Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla. W przygotowaniu jest 53,9 km: Babica – Jawornik, Lutcza – Domaradz, Dukla – Barwinek, Jawornik – Lutcza i Domaradz – Iskrzynia.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl