Zdjęcie: Materiały Radio Taxi
Reklama

Rzeszowska sieć taksówkarska Radio Taxi apeluje do wojewody podkarpackiego i premiera RP o wspólną walkę z kierowcami, którzy współpracują z aplikacją Bolt. Jej twórcy twierdzą z kolei, że taksówkarze boją się konkurencji.

Bolt (dawna aplikacja Taxify) do Rzeszowa wszedł 21 marca. Na rynku polskim to największy konkurent dla popularnego Ubera. Nie trudno było się domyśleć, że kierowcy, którzy współpracują z Boltem, nie będą mieć łatwego życia w Rzeszowie. Miejscowym taksówkarzom nie podoba się Bolt, oskarżają firmę, że działa na wariackich papierach, a jeżdżący dla niej kierowcy nie mają licencji. 

Szefowie Radio Taxi w Rzeszowie we wtorek złożyli do wojewody podkarpackiego Ewy Leniart petycję, by pomogła ukrócić działalność firm typu Bolt. Petycja ma trafić także do premiera RP Mateusza Morawieckiego. 

“Przyzwolenie i tolerowanie przez organa państwowe działalności firm świadczących usługi przewozowe osób na terenie Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganych uprawnień         określonych przepisami prawa obowiązującego w Polsce, w tym również przepisami Unii    Europejskiej, jest zaprzeczeniem możliwości prawidłowego funkcjonowania i rozwoju polskich przedsiębiorców” – czytamy w petycji Radio Taxi. 

Fot. Materiały Radio Taxi. Na zdjęciu taksówkarze, którzy wręczają petycję wojewodzie Ewie Leniart

400 kierowców Bolta w Rzeszowie  

Rzeszowscy taksówkarze stanowczo sprzeciwiają się “bezprawiu i szerzącej się degradacji Polskiego Przedsiębiorcy-Taksówkarza”.

Organizacje taksówkarskie w porozumieniu ze związkami zawodowymi żądają zmian ustawowych, które spowodują, że firmy świadczące w praktyce takie usługi jak taksówkarze, nie będą mogły działać, jak obecnie. Taksówkarze chcą natychmiastowego zakazu prowadzenia działalności na terenie Polski przez zagraniczne firmy typu Bolt, czy Uber oraz firmom i osobom, które z nimi współpracują.    

Taksówkarze chcą też natychmiastowego blokowania aplikacji, które umożliwiają klientom zamawianie “kursów” świadczonych przez kierowców wspomnianych firm, a ci, którzy wożą klientów, nie mając zgody do przewozu osób, byli solidnie karani.

Alex Kartsel, prezes Bolt na Polskę, mówi nam, że w Rzeszowie z ich firmą współpracuje już około 400 kierowców, a kolejnych 1000 jest gotowych taką współpracę podjąć. Aby jeździć dla Bolta, kierowca musi mieć założoną firmę, która świadczy usługi przewozowe, albo mieć podpisaną umowę z firmą, która takie usługi świadczy. W Rzeszowie jest kilkanaście podmiotów “zatrudniających” kierowców Bolta.

9 interwencji policjantów 

Kierowcy Bolta skarżą się, że rzeszowscy taksówkarze utrudniają im życie. Blokują im przejazdy, wzywają policję, a ta za kolei wzywa funkcjonariuszy inspekcji transportu drogowego, która wszczyna postępowania administracyjne związane z nielegalnym przewozem osób. Kierowcy Bolta nie mają kas fiskalnych, nie przechodzą szkoleń, badań lekarskich. Wymogów, które muszą spełnić taksówkarze, jest jednak znacznie więcej.

Taksówkarz na “dzień dobry” musi wyłożyć ok. 7000 zł, aby rozpocząć swoją działalność. Załatwianie kosztownych formalności kierowców Bolta nie dotyczy. – Mieliśmy już 9 interwencji związanych z tymi kierowcami. W każdym przypadku powiadamiamy inspekcję transportu drogowego, która prowadzi własne postępowania administracyjne. Na tym nasza rola się kończy – mówi nadkom. Adam Szeląg, rzecznik rzeszowskiej policji. 

Alex Kartsel potwierdza, że kierowcy, współpracujący w Rzeszowie z Boltem, zgłaszają im problemy. Od kiedy są na rzeszowskim rynku skarg było już kilkanaście. – Prowokacje urządzają taksówkarze, którzy zamawiają naszą usługę, a potem wzywają policję. To próba zastraszania kierowców, którzy współpracują z aplikacją. Taksówkarzom nie podoba się, że nasza usługa jest wyjątkowa i innowacyjna – twierdzi szef polskiego oddziału Bolta. 

Chętnych na korzystanie z usług Bolta nie brakuje. Kusi ich cena. Opłata startowa wynosi 4 zł, cena za kilometr to 1,3 zł oraz 0,25 gr za minutę jazdy. Klienci już na początku wiedzą też, ile zapłacą za przejazd. – Mieszkańcy Rzeszowa bardzo chwalą przejazdy za pośrednictwem naszej aplikacji. Działamy legalnie, kierowcy, z którymi współpracujemy, otrzymali kary, ale w drodze odwoławczej zawsze były umarzane lub podpisywane były ugody – mówi Alex Kartsel. 

“Dorywcza” praca kierowcy Bolta

Taksówkarze uważają, że Bolt i jego konkurenci wykorzystują luki w polskim prawie, a jazda “taksówkami” Bolta dla klientów może się źle skończyć. – Zdarza się, że kierowcy, gdy są kontrolowani, uciekają z samochodów w obawie przed konsekwencjami, a klienta pozostawiają w aucie – twierdzi Wiesław Buż, prezes Radio Taxi w Rzeszowie. 

Większość kierowców, którzy współpracują z Boltem w Rzeszowie, usługi przewozowe świadczą dorywczo, głównie w weekendy. Tygodniowo wychodzi im ok. 20 godzin jazdy.

– My nie korzystamy z tych udogodnień, które mają taksówkarze, czyli z postoju taxi. Naszego kierowcy nie można też “złapać” z tzw. ulicy. Nasi kierowcy nie korzystają też z buspasów. Mimo tego nasza usługa jest efektywniejsza, nasz kierowca w ciągu godziny wykonuje średnio dwa przejazdy, a taksówkarz jeden – chwali zalety aplikacji prezes Kartsel.

Konkurencja tak, ale uczciwa 

Taksówkarze uważają, że działalność Bolta nie ma nic wspólnego z równym traktowaniem podmiotów gospodarczych. – Nie boimy się uczciwej konkurencji. Zabiegamy o to. Niech prawo znaczy prawo i niech działalność będzie prowadzona przez wszystkich na tych samych zasadach – przekonuje Wiesław Buż.

Część rzeszowskich taksówkarzach na swoich samochodach nakleiła naklejki z napisem “Stop nielegalnym przewozom”. Uważają, że ceny, które oferuje Bolt są dumpingowe, na jego działalności tracą m.in. producenci kas fiskalnych, taksometrów. Taksówkarze zastanawiają się, czy w tej sytuacji nie wyrejestrować swoich działalności i świadczyć usługi na podobnych zasadach jak Bolt, skoro polskie prawo jest bezradne wobec takich firm. 

– Osoby w poszukiwaniu łatwego i nielegalnego zarobku idą na łatwą współpracę
z Boltem i narażają się na komplikacje prawne i karno-skarbowe oraz kolizje z prawem – ostrzega Wiesław Buż. 

8 kwietnia w Warszawie ma być ogólnopolski protest taksówkarzy przeciwko Boltowi i Uberowi. 

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ:

44 KOMENTARZE

  1. Widać że jesteś desperat i pewnie przydupas kladerka ….Z Placu Farnego wychodzi 56 zł a 80 to z Projektanta w nocy…Weź idź z tym Boltem….

  2. Kto Ci nagadał takich bzdur? W bolt płaci się za minutę jak się już wsiądzie do auta ewentualnie gdy kierowca dojedzie i czeka powyżej 2 minut na pasażera. Może jechać do Ciebie nawet 20 minut i nic za to nie zapłacisz

  3. A kto ci powiedział że nie przejdą? Połowa ludzi zastanawia się czy przejść do bolda czy czekać na uber. Bardziej opłaca się to niż utrzymywać towarzysza Wiesława i jego gwiazdy z centrali. A aferę robi kilku – kilkunastu oszołomów. Wkrótce przy Wiesławie B. pozostanie paru półgłówków i emerytów milicyjnych.

  4. Chamstwo kierowców taxi, drożyzna, łatwość oszukiwania i wieczne narzekania że blisko itd.
    Tylko Bolt i Uber już nigdy nie wezmę taksówki na lotnisko z ulicy Warszawskiej w dzień to kosztuje 55pln w nocy 80pln a na lotnisko jest 5 km, połowe taniej z Boltem prosty rachunek a Taxiarze musza isc z duchem czasu aplikacja jest czytelna i nie oszukuje tak jak nie uczciwi kierowcy taxi.
    W Rzeszowie do tej pory mieliśmy najdroższe taxi w Polsce.

  5. Ja mam do Was pytanie jako Obywatel i mieszkaniec tego miasta.
    Czy wy dobry macie wzrok czy na jednego oko jesteście “z deka” ślepi lub udajecie?
    Dlaczego nie podnosicie wrzasku i nie bijecie na alarm jak co weekend, w święta, w dni wolne, w weekendy Wasi pseudo-koledzy którzy podają się za “pseudo-taksówkarzy” wyjeżdżają na miasto swoimi cywilnymi mobilami?

    Wystarczy zobaczyć co się dzieje wieczorami, w piątki, w soboty w centrum miasta!
    Rzeszów zaczyna się zagęszczać dziwnymi pojazdami “quasi-taksówkami”w których za kierownicą siedzą Młode Typki a na dachu jest sam kogut “TAXI” tylko i wyłącznie (tzw. baton) – często nawet tylko ten mały a nie “duży, długi baton”.
    Wyjeżdża mnóstwo takich samochodów, które poza kogutem ‘taxi’ nie mają nic wspólnego z taksówką – brak cennika usług w widocznym miejscu (często na drzwiach), brak numeru bocznego z herbem miasta czy jakichkolwiek symboli korporacji (nieobowiązkowe). Nawet nie wiadomo czy mają kasy fiskalne lub licencję Urzędu Miasta ale numeru bocznego na pewno nie mają!

    Dlaczego udajecie że nie widzicie jak tego typu “dziwne taksówki” stoją w centrum miasta, czy to koło deptaka, czy na Moniuszki w dole całe peletony?

    Czekam na Waszą ripostę.

    Nie razi Was to w oczy?
    Dlaczego wtedy nie wzywacie Policji albo Inspekcji Transportu Drogowego?

    UMYJCIE OCZY.

  6. To idź sobie książę jednej nocy na butach…..Bolcik podniesie ceny i dalej będziesz tyle samo płacił.Taka polska typowa mentalność.Że większość piszących tutaj to pseudo kierowcy bolta przeplatane z nieudacznikiem Marcinkiem Ka. co wygląda jak baleron. Przyjedzie typowy cebulak z wioski i udaje kilka dni po wypłacie milionera.A później ledwo na zakupy starczy….

  7. Tylko on już jeździł przed aplikacją a na moje słowa nie reagował. A raczej powiedział, żebym nie uczył ojca dzieci robic. Dlatego może taka aplikacja usunie takie bydło z drogi.

  8. Rzadko korzystałem z taxi ze względu na drożyznę w Rzeszowie, ale jak mi się zdarzyło to spotykałem przede wszystkim chamów i cwaniaków. Jednego buraka nie zapomnę długo jak skakał do bitki i obrażał moją partnerkę, a potem krzyczał: “taksiarze to pany”…

  9. Taxi w Rzeszowie są najdroższe w Polsce. Najniższa cena za przejazd w Rzeszowie jest w wysokości najdroższego przejazdu w Krakowie i Warszawie. Ponadto lobby taksówkowe w Radzie Miasta to “granda w biały dzień” czynnie wspierana przez niejakiego Pana Deca, który wypisuje brednie w uzasadnieniu ustanowionych stref taxi. W większości miast w Polsce 2 strefa jest na granicy administracyjnej miasta, a w Rzeszowie tylko patrzeć jak radni ustalą ją jeszcze na Rynku zaraz za ratuszem. W pełni popieram wszelkie działania, które są w interesie klientów (mieszkańców) a nie “taxiarskiego lobby”. Brawo Uber, Bolt itp.

  10. Nie muszę jechać ze starymi dziadkami ubekami milicjantami zawsze wybieram młodego taksówkarza niech sobie chlopak zarobi stare dziadki już się w życiu nachapały pieniądzy. Też często bywam w rynku na piwku cz y coś zjeść i nie targuje się w pubie knajpie czy też restauracji a różnica 5 czy 10 złotych nie robi na mnie jakiegoś znaczenia nie będę robił z siebie dziada.
    Większość taxi też zamawia się przez aplikację i widać gdzie jest i za ile przyjedzie. Samochody są umyte odkurzone i wisi jakiś zapach a płatności bezgotówkowe też przyjmują coraz więcej złotów ma terminale płatnicze.

  11. nie bierzesz wielu innych rzeczy pod uwage np. taryfy nocnej. nie kazdy jezdzi tylko w dzien w czasie jak sa korki.

    ogolnie rzecz biorac odkad ostatnio zaczalem jezdzic boltem i patrze na rachunki to sa one napewno mniejsze niz jak jezdzilem taksowka (a ogolnie jezdze tak czesto). srednia taksowki wychodzila mnie ok. 20-25zl na moje trasy, a srednia bolta na te same trasy dla mnie wychodzi ok. 10-15zl.

    poza tym jest to milion razy wygodniejsze (nie trzeba np. miec gotowki przy sobie, widzisz ocene kierowcy, mozesz latwo zglosic przez aplikacje jak na przyklad cos zgubiles, nie musisz zamawiac taxi przez dyspozytornie, widzisz w czasie rzeczywistym wszystkie najblizsze bolty na mapie, zwykle szybciej znajdziesz bolta niz taksowke itp.)

    sama jazda jest tak samo zwykle przyjemniejsza bo na bolcie jezdza zwykle mlodsi ludzie a nie starsze osoby w autach cuchnacych papierosami

    i nie wiem skad masz info ze sa wysokie kary inspekcji albo ze to jest nielegalne. dopiero co weszla ustawa lex uber wiec taka jazda jest jeszcze bardziej legalna niz byla wczesniej, a wczesniej tez byla legalna. to ze to jest nielegalne to jest czyste klamstwo taksowkarzy tracacych zarobki

    poza tym, taksowkarze nie sa sami swieci jesli chodzi o odprowadzania podatku. nie raz mi sie zdarzylo jechac z roznymi taksowkarzami ktorzy nie mieli wlaczonego taksometru 🙂

    szczerze jedyne czego bym sie obawial to samych taksowkarzy. np. w tajlandi ataki fizyczne na kierowcow Go-Jek (taki uber azjatycki) sa na porzadku dziennym. najwidoczniej polscy taksowkarze chyba chca isc ta sama droga.

  12. Jednym słowem taryfiarze zamiast pojsc z duchem czasu i samemu przejść na zasady bolt/uberowe to wola tkwić przy swoim bo tak wygodnie. Szkoda ze klienci musza przez to płacić krocie za krótkie przejazdy.
    Inna sprawa ze jeszcze utrudniaja zycie przewoźników uber czy bolt co juz jest sporym chamstem

  13. w przeciwienstwie do taksowek, w aplikacji mozesz ocenic kierowce i zobaczyc ogolna ocene wszystkich kierowcow ktorych zamawiasz. i jak widzisz ze jakis kierowca ma ocene 1-2 to z nim nie jedziesz

    a jesli bylo tak jak mowisz to powinienes:

    a) po pierwsze dac mu znac w trakcie jazdy zeby jechal wolniej
    b) jak to nie podziala to pozniej wystawic mu 1 gwiazdke
    c) zreportowac go w aplikacji (kazda taka aplikacja ma taka opcje) za nieostrozna i niebezpieczna jazde

  14. Jeśli klient czy klientka zamawia bolta ewentualnie taxi jak to wygląda, w dzień wiadomo korki czeka 15 min na przyjazd w bolcie 0,25 gr za minutę 0,25×15= 3,75zl+ 4 zł opłata początkowa to daje 7,75zł.
    Taxi na terenie miasta dojeżdża do klienta za darmo 0 zł opłata początkowa to 7zł jak w każdej taxi w Rzeszowie i kto w tym momencie nas dyma bez mydła? BOLT JEST DROŻSZY
    W bolcie liczy za każdą minutę czy jedzie czy też stoi w korku, taxi też dolicza ale wtedy kiedy taxi stoi.
    Więc bolt wychodzi drożej.
    W taxi po mieście wcale nie jest drogo dopiero poza miastem ale tego sobie złotowy nie wymyśliły nie ustalały cennika i granic miasta więc nie do nich pretensje.
    Reasumując osobiście wolałbym zrobić sobie licencje na taxi i jeździć w pełni legalnie nie obawiając się wysokich kar inspekcji transportu drogowego policji czy łapanek złotowkarzy.
    Sam prowadzę działalność gospodarczą (mechanika samochodowa) i wiem jakie to koszty zusy podatki itp. Naprawiają samochody u mnie części i naprawy nie należą do tanich popieram protest taksiarzy.

  15. Jechałam 2 razy pseudo taxi. Nigdy więcej. Brak zagłówków, zero bezpieczeństwa i okropny zapach fajek. Cena porównywalna do legalnej taxówki. Dbajcie o swoje życie i zdrowie…

  16. Rzeszowscy taksówkarze to śmiecie i pomyje tego miasta. Trzeba z Nimi skończyć uczciwą i lepsza od nich konkurencja. Tylko nachapac kasy się potrafią i nic więcej. I dodatkowo nie przestrzegają przepisów ruchu drogowego. To są święte krowy i polecam policji się za nich zabrać!

  17. Taxi-janusze – mam dla was dwa słowa: WALCIE SIĘ.

    Będę używał Bolta. A blachosmród taxi-janusza nie omieszkam przyozdobić rozbitym jajem.

  18. W każdej dziedzinie naszego życia jest konkurencja, więc niech i taksówkarze ją maja. Klient na tym bardzo zyska.

    Popatrzcie jak taksówkarze jeżdżą po mieście. Pchają się, wymuszają pierwszeństwo, jeżdżą jak szaleni, zero kultury na drodze. A za takich porządnych się mają.

  19. No nie. Zlotowy na pewno znają kolesia, o którym mówię. Działa nie od marca na terenie Rzeszowa.a Ty jeśli jesteś od niego, zastanów się czy chcesz miec na sumieniu kogoś, jak któregoś dnia spowoduje wypadek.

  20. Proponowałbym taksówkarzom w pierwszej kolejności dostosować ceny do realiów, w Krakowie przejazd przez miasto kosztuje 3-krotnie mniej jak w stolicy innowacji, u nas z rynku do Boguchwały 50-60 pl za 7 min jazdy w godzinach nocnych. I pamiętajcie jak dostosujecie ceny będziecie jeździć cały czas a nie czekać na jakiś złoty strzał za 100 pln

  21. A ja tym razem stanę za taksiarzami. Raz pojechałem z gościem-prywaciarzem. 140/120 na liczniku i po miescie idiota jeździł. Że już nie wspomnę o tym, że ten jego samochód to grat. Dobre to może dla pijanych studencikow, ale nie poważnych ludzi. Nigdy więcej nie skorzystam z usług takiego frajera.

  22. Niestety Taxówkarze zachowują się w stolicy innowacji jak MPK.
    Chciał wejść prywatny gość do Rzeszowa, żeby była konkurencja dla MPK, to nie dostał pozwolenia na zatrzymywanie się na przystankach.
    Jak przez chwile jeździł, to się okazało, że można jeździć bez spóźnień.
    Świat idzie do przodu, a usługi w stolicy innowacji mają zostać na poziomie lat 80-tych?
    Czemu sami nie chcecie zacząć współpracować z Uberem czy Boltem?
    Chyba dobro klienta powinno być na pierwszym miejscu?

  23. Rada dla taksówkarzy:

    Wolny rynek. Ludzie wolą używać Bolta/Ubera/itp. bo jest to tańsze i wygodniejsze. Co z tego że producenci kas fiskalnych, taksometrów, itp. na tym tracą? Czy ludzie powinni dokładać do gorszej usługi tylko dlatego żeby biznes taksometrów nie upadł?

    Zamiast blokować miasto to spróbujcie zmienić coś w waszej usłudze żeby polepszyć jej jakość.

    Jest to ewidentne, że w tej sytuacji konkurencja jest po prostu za dobra i tracicie zarobki.

    Bardziej “nielegalnym”/niemoralnym tutaj jest wasze zachowanie. Po którym mam tylko większą niechęć do waszej usługi.

    Dostosujcie sie albo przepadnijcie. Nikt oprócz was nie będzie przez to smutny.

  24. Gdyby nie to, że drzecie z ludzi jak z złotodajnej krowy, to bym nawet był za wami. A, tak to napiszę tylko jedno: I bardzo dobrze, że będzie jakieś urozmaicenie w komunikacji przewozów pasażerskich.
    Mamy wolny wybór!

  25. Złotowy w koncu zakończą swój cwaniacki biznes. Podwiezienie spod placu farnego pod galerie rzeszow mu się nie opłaca a jak mu rzuciłam 20 zł to mało co się nie oślinił 🙂 dziady zwykłe

  26. Będziemy blokować miasto do skutku jest nas 640 tylko w Rzeszowie trwają rozmowy z taksówkarzami z całego podkarpacia aby przyjechali nas wesprzeć w blokowaniu Rzeszowa miedzy innymi przyjedzie Przemyśl Sanok Krosno Debica Stalowa Wola Nisko.

Comments are closed.