Reklama

Ogród, w którym bardziej świadomie można odbierać zapachy, smaki, kolory i odgłosy natury, powstał w Rzeszowie na osiedlu Baranówka przy Zespole Szkół im. UNICEF.

[Not a valid template]

 

Ogród polisensoryczny, bo taka jest jego fachowa nazwa, znajduje się przy ul. Ofiar Katynia. Na całym świecie takie obiekty, przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych, rozwijają się od początku XX wieku. W Polsce powstają dopiero od kilku lat.

– To miejsce, w którym można lepiej i dogłębniej poznać świat przyrody. Dzięki tak zagospodarowanej przestrzeni uczymy się bardziej świadomie odbierać zapachy, smaki, kolory i odgłosy natury – wyjaśnia Magdalena Machno, opiekunka ogrodu z Zespołu Szkół im. UNICEF, do którego chodzi około 500 dzieci z różnym stopniem niepełnosprawności.

W ogrodzie polisensorycznym zostały posadzone rośliny oddziałujące na wszystkie zmysły poznawcze człowieka. Wprowadzono podziały tematyczne wnętrz. Każdy zakątek służyć będzie innemu doświadczeniu i pobudzaniu innych zmysłów. W ogrodzie kolorów rosną rośliny kolorowe, rozmieszczone tak, by maksymalnie stymulować zmysł wzroku. To perukowce, tawuły, hortensje, klematisy.

W tym zakątku są terapeutyczne kolorowe szybki, przez które dzieci mogą spoglądać na świat. Jest też megafon, służący do zbierania dźwięków z otoczenia lub rozpraszania dźwięków nadawanych przez dzieci.

W ogrodzie zapachowo-dotykowym roślinność jest skomponowana z gatunków o liściach zróżnicowanych fakturowo. Zioła są posadzone na podwyższeniach. W tym rejonie powstała ścieżka bosych stóp, wykonana z naturalnych tworzyw – drobnych kamyków, żwiru i szyszek.

Kolejnym elementem ogrodu polisensorycznego jest ogród skalny.  Zagospodarowany w przewadze roślinnością iglastą oraz krzewinkami i bylinami o charakterze leśno-okrywowym. Rośliny pojawią się pośród kompozycji z nieregularnych brył kamiennych.

W „Ogrodzie mojej babci” dzieci mają mieć skojarzenia z domem rodzinnym. Tu można odpocząć, dotknąć lub obserwować w rozwoju warzywa i krzewinki owocowe. Uzupełnieniem całości są typowe ogródkowe kwiaty. Dodatkowe w ogrodzie zaplanowano miejsce sprzyjające zagnieżdżaniu ptaków.

– Dzieci niepełnosprawne intelektualnie mają problem z przepływem bodźców oraz odbiorem ich ze świata zewnętrznego. Stymulacja polisensoryczna w naturalnym środowisku daję szansę rozwoju oraz stymulacji zaburzonych zmysłów. Ponadto to dodatkowa szansa na wypoczynek, relaksację, działania ekologiczne oraz hortikuloterapię – czynną pracę dzieci w ogrodzie – tłumaczy Magdalena Machno.

Ogród polisensoryczny został oparty na koncepcji terapii Sali Doświadczania Świata, która powstała w Zespole Szkół im. UNICEF w 2012 roku przy wsparciu wrocławskiej Fundacji Rosa. – Pozytywne skutki przeprowadzonej terapii zaowocowały planem rozszerzenia terapii wielozmysłowej i wyjście poza mury budynku szkoły – do środowiska naturalnego, które jest bardziej bliskie dzieciom niepełnosprawnym – dodaje opiekunka ogrodu.

Jego budowa kosztowała ponad 60 tys. zł. Pomogli Fundacja Rosa z Wrocławia, Gaz System, Forbet, Inżynieria-Rzeszów, KIM Group z Krakowa. Do powstania ogrodu przyczynił się tez Urząd Miasta w Rzeszowie, który wspiera rozwój szkoły specjalnej.

Ogród polisensoryczny jest ogólnodostępny. Można go zwiedzać przez cały tydzień. Przy większych grupach szkoła prosi o wcześniejsze zgłoszenie.

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ:

Comments are closed.