Zdjęcie: PKP PLK

Z siedmiu nowych przystanków oraz dodatkowych peronów mogą już korzystać pasażerowie Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. 

Przystanki znalazły się w zmienionym 11 czerwca rozkładzie jazdy pociągów Polregio. To Rzeszów Pobitno (w stronę Przeworska), Rzeszów Staromieście, Głogów Młp. Niwa i Kolbuszowa Górna (na linii do Kolbuszowej).

Na trasie są też dodatkowe perony przy stacji Kolbuszowa i na przystanku Zaczernie. Jadący w stronę Strzyżowa mogą już również korzystać z przystanków: Rzeszów Centrum, Rzeszów Politechnika i Boguchwała Dolna.

W 14 minut na lotnisko

Przystanki mają wygrodzone dojścia i chodniki, ścieżki dotykowe dla niewidomych i słabo widzących. Odpowiednia wysokość peronów ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Są też wiaty, ławki, jasne oświetlenie oraz tablice informacyjne i czytelne oznakowania. 

– Budowa nowych przystanków ułatwi codzienne podróże do pracy i szkoły mieszkańcom Rzeszowa i okolic – uważa Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.

Gotowe są również dwie mijanki na linii z Rzeszowa do Kolbuszowej. Pozwalają one na mijanie się pociągów. Przewoźnicy mogą uruchamiać dodatkowe połączenia. Kolejne, przystanki – spośród 14 zaplanowanych będą otwierane w drugim półroczu 2023.

Chodzi jeszcze o przystanki na odcinku Sędziszów Małopolski – Strażów: Sędziszów Młp. Wschodni, Rzeszów Dworzysko, Rzeszów Baranówka oraz przystanki na odcinku Rzeszów- Strzyżów nad Wisłokiem: Lutoryż i Żarnowa;

– Szczególnie ważnym efektem przedsięwzięcia będzie szybkie połączenie centrum stolicy województwa z lotniskiem – mówi Grzegorz Kurdziel z zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. Linia na lotnisko w Jasionce ma być otwarta jesienią. Dojazd koleją zajmie ok. 14 minut.

Advertisement

100 pociągów PKA

Budowa nowych przystanków dla PKA jest częścią dużego projektu o wartości ponad 334 mln zł. W dużym stopniu jest on finansowany z unijnego programu „Infrastruktura i Środowisko”) – 196 mln zł. Finał projektu przewidziano na trzeci kwartał br.

Podkarpacką Kolej Aglomeracyjną uruchomiono w styczniu 2021 r. Na początku na trzech liniach: Rzeszów – Dębica – Rzeszów, Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów oraz w niepełnym wymiarze na linii Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów.

Dodatkowo 26 pociągów PKA od początku 2022 roku zaczęło jeździć w relacji Rzeszów – Kolbuszowa – Rzeszów. W ciągu doby kursuje w sumie 100 pociągów. W szczycie komunikacyjnym będą kursować co 30 minut a poza szczytem co godzinę.  

Mniej samochodów w stolicy

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna to największy kolejowy projekt w ostatnich latach w naszym województwie. Ma sprawić, że Rzeszów uwolni się od korków, a ci, którzy dojeżdżają do stolicy Podkarpacia, częściej będą korzystać z pociągów niż z samochodów.

Gdy PKA będzie działała pełną parą, ilość wjeżdżających do Rzeszowa samochodów dziennie ma się zmniejszyć o około 1000.

Na potrzeby PKA, urząd marszałkowski zamówił w nowosądeckiej spółce Newag 10 szynobusów za ok. 200 mln zł. Szynobusy mają być dostarczone pod koniec roku. Będą serwisowane przy stacji Rzeszów – Staroniwa, gdzie trwa budowa hali

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama