Zdjęcie: Sebastian Stankiewicz / Rzeszów News

Strategia ma uporządkować działania miasta w sferze kultury na lata 2023-2030. – Usystematyzuje je również przy ubieganiu się Rzeszowa o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029 – zapowiadają urzędnicy.

Strategię Rozwoju Publiczności opracowała firma KPPM Doradztwo. Ma ponad 500 stron informacji i wniosków, m.in. badanie potencjału kulturowego miasta, potrzeby i problemy ludzi kultury, ustala kulturalne potrzeby w latach 2023-2030, porządkuje je i edukuje. 

–  Strategię stworzono, by zwiększać wiedzę o publiczności wśród instytucji i organizacji zajmujących się kulturą, sztuką i dziedzictwem, by podnieść ich jakość i dostępność oferty, zainteresować nią większą grupę – mówi Krystyna Stachowska, wiceprezydent Rzeszowa.

Strategia, działanie, reakcja 

Informacje do strategii zbierano podczas wywiadów, dyskusji z przedstawicielami Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Rzeszowa, instytucji kultury w mieście, rozmów z artystami i twórcami kultury na warsztatach w rzeszowskim Urban Labie.

W trakcie badania sprawdzano zapotrzebowanie na wydarzenia kulturalne w mieście, jak one wpływają wizerunek Rzeszowa i czy mogą być marką miasta. Na tej podstawie postawiono diagnozę i zbudowano plan, który stopniowo ma być w mieście wdrażany.

– Regularnie sprawdzimy, co jest robione dobrze, jakie elementy wymagają poprawy lub ewentualnie w którym miejscu trzeba zmodyfikować plan, np. jeśli wystąpią okoliczności, trudne do przewidzenia sytuacje – mówi Natasza Janczak-Nadczuk z KPPM Doradztwo. 

Strategia, obiecują urzędnicy, stanie się również bazą przy ubieganiu się o dofinansowanie projektów kulturalnych z programu FEnIKS. 

Zdjęcie: Grzegorz Bukała / Urząd Miasta Rzeszowa

Strategia w trzech częściach 

Dokument składa się z trzech części. Pierwsza to część teoretyczna, mówi o idei wzmacniania instytucji kultury i rozwijania ich relacji z obecną, jak i z przyszłą publicznością.

Bądź na bieżąco.

Rzeszów News - InstagramObserwuj nas na Instagramie!

Druga część strategii – diagnostyczno-badawcza – prezentuje podsumowanie najważniejszych wniosków i rekomendacji z badań, a także dodatkowe analizy, które były podstawą do opracowania strategii.

– Kluczowym załącznikiem do tej części jest pełen raport z badań, liczący ponad 200 stron, wraz z rekomendacjami odnoszącymi się do badanych obszarów, które mają znaczenie dla rozwoju publiczności – wyjaśnia Marzena Kłeczek-Krawiec, rzecznik prezydenta Rzeszowa. 

I trzecia część – strategiczna, w której jest plan wdrażania koncepcji rozwoju publiczności, wraz z rekomendacjami, planem ewaluacji i monitoringu strategii.

Nieliczni mają taką strategię

– Będziemy jednym z niewielu miast w Polsce, rozwijającym sektor kultury w tak dokładnie zaplanowany sposób – twierdzą urzędnicy. Podobny dokument ma już Wrocław. Stworzył go w efekcie doświadczeń i pracy przy Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

W Rzeszowie o przyjęciu dokumentu zdecydują miejscy radni na najbliższej sesji rady – 29 sierpnia. Wtedy strategia zostanie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej i wszyscy będą mogli się z nią zapoznać.

oprac. (ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama