Zdjęcie: PKS Rzeszów
Reklama

Od wielu tygodni w bazie PKS przy al. Wyzwolenia w Rzeszowie stoją bezużytecznie nowe autobusy Iveco, który za kilkadziesiąt milionów złotych kupił Związek Gmin PKS. 

Związek tworzy 9 podrzeszowskich gmin: Boguchwała, Chmielnik, Czarna, Czudec, Głogów Małopolski, Krasne, Świlcza, Trzebownisko i Tyczyn. W tamtym roku ZG PKS rozstrzygnął przetarg na zakup 39 nowych autobusów, które mają obsługiwać podmiejskie linie. Przetarg wygrała firma ABP Bus & Coach ze Słupska, polski dealer autobusów marki Iveco. Autobusy w dwóch partiach trafiły do Rzeszowa w 2018 i 2019 roku. Za 37,5 mln zł.

Na przełomie stycznia i lutego pierwszych 15 pojazdów wyjechało na rzeszowskie ulice. Były one obsługiwane przez MKS, który należy do spółki PKS Rzeszów, będącej w rękach wspomnianego Związku Gmin PKS. Pasażerowie wreszcie poczuli świeży powiew zmian. Problem polega na tym, że autobusy były wówczas tylko testowane pod względem technicznym, by sprawdzić, czy z nowymi pojazdami wszystko jest w porządku. 

Trwające kilka tygodni testy zakończyły się tym, że autobusy… zjechały do bazy PKS przy al. Wyzwolenia i do tej pory tam stoją, dotychczas nie wróciły na regularne linie, bo nie mogą. Pasażerowie są wściekli, bo znów muszą jeździć wiecznie opóźnionymi autobusami przestarzałymi Solbusami i MAN-ami. Pasażerowie płacą za bilety coraz więcej, w tym roku już dwukrotnie PKS Rzeszów wyciął po kilkadziesiąt kursów (szczegóły TUTAJ i TUTAJ). 

Jakość świadczonych usług przez PKS to festiwal nędzy i rozpaczy, czym w styczniu br. zainteresowali się radni Rzeszowa, mówiąc, że przewoźnik powinien zmienić nazwę na “PKS Żenada”, bo używając w nazwie “Rzeszów” plami imię miasta. Teraz szumnie ogłaszane nowe autobusy Iveco utknęły w bazie. Dlaczego i na jak długo? – Bo nie było postępowania przetargowego na wybór operatora – tłumaczy Piotr Klimczak, wiceprezes PKS Rzeszów. 

O szczegółach nie chce mówić, tylko odsyła nas do Związku Gmin PKS. Tam zdobycie jakichkolwiek informacji w jakiejkolwiek sprawie jest prawdziwą drogą przez mękę. Nie inaczej jest w sprawie autobusów Iveco. Aby wreszcie one wyjechały, ZG PKS musi formalnie wybrać przewoźnika. To podobnie, jak w samym Rzeszowie, gdy Zarząd Transportu Miejskiego obsługę miejskich tras zleca rzeszowskiemu MPK. 

Remigiusz Wzorek, przewodniczący Związku Gmin PKS, do perfekcji opanował mówienie dużo, by nie powiedzieć właściwie nic, a jednocześnie oczekując za każdym razem autoryzacji swojego pustosłowia. Wzorek nie jest w stanie nam powiedzieć, kiedy ZG ogłosi przetarg na wybór operatora nowych autobusów. Słyszymy tylko o “kilku tygodniach” i jakichś bliżej nieznanych “uwagach”, które podobno zgłaszają gminy należące do Związku.

Sytuacja dla gmin jest bardzo niebezpieczna, bo to one poręczyły kredyty za które ZG PKS kupił autobusy. W powietrzu wisi groźba zwrotu unijnych pieniędzy na zakup pojazdów.

Na dodatek Związek od jesieni zeszłego roku nie może się uporać z wyborem dostawcy kolejnych 15 autobusów. Tylko czekać aż Związek się rozpadnie i przez lata swoje rany będą lizać gminy, żałując, że “podziękowały” MPK, licząc, że komunikację lepiej i taniej same sobie potrafią urządzić. Praktyka pokazuje, że nawet jeśli w cyferkach wszystko się zgadza, to jakość usług PKS jest totalną klapą. 

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ:

48 KOMENTARZE

  1. Jeszcze jest dworzec na Grottgera do sprzedania, sprzeda sie deweloperom a oni łaskawie wydzielą miejsce na dwa trzy słupki i to bedzie dworzec na miare naszych mozliwosci, a gawiedzi sie wytłumaczy że to nie jest dobre miejsce na dworzec który powinien znaleść sie po drugiej stronie torów, tam jest teren PKP a wiec PKP można skubnąć z ich terenu pod byle pretektem i gra orkiestra

  2. Komentarz generalnie prawdziwy jednakże nikt nie mówi o dopłatach gminy do wozokilometra. Gmina może i płaciła MPK mniej ale liczba kilometrów wykonanych na liniach była dużo mniejsza niż teraz. Jakość usług bez porównania.

  3. Chyba oderwałeś się od ziemibo gdyby nie te żółte autobusy to woźili byście ludzi taczkami o ile ktoś by wam je kupił, a o skoku na majątek to chyba pomyliłeś adresata.Pozdrawiam i życzę trzeźwego spojrzenia na rzeczywistość!

  4. Nic nie zaoszczędziły tylko wydały jeszcze więcej ale dzięki temu uratował na jakiś czas PKS przed bankructwem a za to wszystko odpowiedzialni są wójtowie gmin że związku.

  5. Nazwiska które Pan Samorządowiec przywołał to byli spece od wyprowadzania publicznych pieniędzy z PKS-u. Może przypomnę umowy leasingowe na żółte autobusy. Skok na majątek się nie udał właśnie dzięki tym gminą.

  6. Panie samorządowcu dobrze Pan zaczął opisując tą bandę w szczegółach ale brakuje kropki nad ” I ” mam na myśli gdzie jest prokurator, gdzie są mieszkańcy którzy na nich głosowali a przede wszystkim tymi sprawami powinna się zając Rzeszowskie CBA. Bo wyłapują płotki a tu taki śmierdzący temat.
    Ludzie narzekają na transport a tu kupione autobusu za grube miliony stoją pod płotem. To przecież kupione za nasze pieniądze autobusy{kredyty które będą spłacać nasze dzieci} to jest i powinna być odpowiedzialność za to wójtowie biorą ogromne pieniądze a jednak w zarządzie zasiadają wszyscy wójtowie w tym związku i wydali nasze pieniądze pytam się gdzie są służby, które powinny się tym zająć. Pewno należy o tym fakcie powiadomić jeszcze BRUKSELĘ niech się to wreszcie wyjaśni jak nie można tego załatwić na miejscu. Do tematu będziemy wracać, bo tak tego nie można zostawić.

  7. Szanowni Państwo czytając te wszystkie komentarze widzę , że nie wszyscy wiedzą o co chodzi. Wiec konkretnie – w 2010 r. akcje Skarbu Państwa PKS Rzeszów zostały nieodpłatnie przekazane podrzeszowskim gminom, które to utworzyły Związek Gmin ” Podkarpacka Komunikacja Samochodowa”, która to miała zapewnić wręcz anielski transport autobusowy , bo tani , sprawny i wygodny czyli nowoczesny dla wszystkich mieszkańców tych gmin i nie tylko. Jak jest wszyscy widzą oprócz tych którym w takich i innych przypadkach “widzieć” nie kazano ( jak chciaż by niektórzy radni) bo zatrudniona żona, córka itd. więc tylko włodarze mają głos i rację, a to efekty przynosi i to jeszcze jakie????. Dopóki PKSem Rzeszów kierował świetny fachowiec dr,Czesław Piela, a następnie krótko Kazimierz Jarecki firma funkcjonowała dobrze. Dobrze do czasu aż obdarowani “chłopcy” nie doszli do wniosku , że teraz to już ich czas . Obsadzili swoimi kolesiami (wybitnymi specami od transportu) Radę Nadzorczą odwołali w/w prezesów powołując oczywiście lepszych, obsadzili stołki władz w/w ” Podkarpackiej Komunikacji Samochodowej” i jazda panie gazda! Kto zasiadał i zasiada na tych stołkach łatwo sprawdzić na odpowiednich stronach internetowych by łatwo ocenić fachowość tych osób w dziedzinie transportu i zarządzania tą skąd inną dziedziną usług. Należy w tym miejscu postawić pytanie ; Ile poszczególne gminy wpompowały pieniędzy w ten rzekomo najtańszy i na pewno najlepszy transport autobusowy???. KTO wymyślił i KTO zezwolił na kolejne zadłużanie gmin by sponsorować przewoźnika, który w dobie konkurencyjności powinien być w miarę samodzielny pomijając obowiązkowe dopłaty z tytułu stosowania ulg ustawowych ,a refundowane przez SKARB PAŃSTWA i zapewnienia odpowiedniej bazy przystankowej. Dzisiaj efektem tej fachowości, kompetencji jest taki, że autobusy (pomijając ich jakość) warte kilkadziesiąt milionów złotych z kieszeni podatnika stoją pod przysłowiowym płotem na parkingu PKS Rzeszów S.A , a jeszcze kilka miesięcy temu co niektórzy władcy piali jak to wszyscy będą cudownie podróżować do szkół, na uczelnie no i oczywiście do pracy i z powrotem!!!!! Ciekaw jestem czym się to wszystko skończy zarówno z dofinansowaniem tego projektu jak też dla ojców tego “sukcesu”. Dzisiaj zamiast autobusowych obiecanek spotykamy smutnych czekających, co każdy przystanek – przyjedzie czy nie przyjedzie i co dalej bedzie……., co na to Panie i Panowie Radni w gminach. Czy czujecie się za to odpowiedzialni???? Przecież to Wy swoimi głosowaniami dajecie przyzwolenia na przeróżne “……………….”.

  8. Co za tum.an… na halę już rozstrzygnęli a koleś piszesz że nie ogłosili, weź się wyprowadź gdzieś bo szkoda dyskutować i jeszcze jakieś mzk co to niby ma być ? Phi

  9. Gościu jaki artykuł na zamówienie, przecież wystarczy pojechać pod bazę PKS i zobaczysz jak wszystkie autobusy stoją poupychane za ogrodzeniem, czy to takie trudne chyba że i Ty kręcisz lody razem z tym kolesiostwem.

  10. Pasażer Ty jesteś odrealniony albo z ZTM :O
    PKS – cena za bilet przy odległości 30 km – 6 zl
    MPK – cena za bilet 500 m – 5 km (nie wiem ile jeżdżą najwięcej ale niech będzie, że 15 km) 3 zł.
    Weź się zorientuj o czym mówisz A potem mów.

  11. mówimy o komunikacji i transporcie. W związku z tym zawsze pks/mpk zawsze będzie sie przewijał w tej dyskusji, to naturalne.

  12. Kolego to nie chory system tylko chorzy włodarze gminy Krasne to nie kto inny tylko wójt wypowiedział umowę z MPK i zafundował nam PKS nie pytając o to mieszkańców. Myślę że teraz wiesz gdzie leży zło tego wszystkiego. Popatrz na ostatnią sesję rady gminy jak przewodniczący mówi że popełniliśmy błąd a gdzie byli w tym wszystkim mieszkańcy jak sobie otworzysz przebieg sesji to szukaj 2-ga godzina i 2 minuta będziesz miał temat rozpaczy w wykonaniu przewodniczącego a gdzie był przedtem.

  13. Facet coś ci się popieprzyło w tym łbie tu redaktor pisze o PKS-ie a nie o MPK.
    Jeżeli interesuje Cię MPK to wyżej jest o tym artykuł.
    W tym temacie rozpatrujemy korupcję i niegospodarność jaką prowadzą gminy w związku- pod szyldem PKS-u.
    Ktoś tu napisał że autobusy były testowane, chyba jakiś żart?.

  14. jak redakcja taka dociekliwa to niech zapyta tow. Kowalską z ZTM dlaczego na liniach 0A i 0B w większości jeżdżą autobusy spalinowe a nowych elektryków jest tam tylko max. 4-5 sztuk. Reszta stoi w zajezdni. To jest dopiero skandal, kupić za ciężkie miliony elektryki (30 milionów) i ich nie używać.

  15. My tu mówimy o PKS przesiądź się do niego to dopiero zobaczysz jak się jeździ w dziadostwie i brudzie.
    Najgorsze jest to że bilety drogie do tego trzeba kupić jeszcze bilet na MPK a co najgorsze to są to autobusy widmo bo są na rozkładzie jazdy tylko nie przyjeżdżają to jest właśnie ta wspaniała komunikacja. Dlatego nie narzekajcie na MPK bo może być tylko gorzej.

  16. Nic nie stoi na przeszkodzie żebyś się przesiadł do twojego ulubionego PKS, a tak na marginesie nie kupuj biletu w autobusie tylko kup sobie bilet wielo przejazdowy lub miesięczny nie będziesz musiał zrzędzić.

  17. Czy ty wiesz co to są terminy i projekt jaki złożył “ZWIĄZEK GMIN” o fundusze z pieniędzy unijnych.To się nazywa trwałość projektu.
    Po prostu termin kończy się w kwietniu i te sprawy są bardzo przestrzegane jeżeli się z tego nie wywiążesz to trzeba oddać kasę.
    Niemoty miały dosyć czasu ale nie ogłosiły przetargu na budowę HALI i dosyć późno na autobusy. Najgorsze to jest to że MZK nie może obsługiwać gmin bo niema na to licencji robi to niezgodnie z prawem pod szyldem PKS-u. Najgorsze jest to że związek nie ogłosił przetargu na wyłonienie operatora i dlatego zostały uziemione autobusy. To są pieniądze publiczne i ktoś za to marnotrawstwo tych środków powinien pójść siedzieć takie jest prawo, na pewno nie zaryzykuje MARSZAŁEK i nie pójdzie im na rękę bo niby jaki ma w tym interes.

  18. Widzę że nie znasz do końca rozliczeń gmin.
    Gmina Krasne dopłacała do MPK około 850 tyś zł. rocznie ale mądrale w gminie z wójtem na czele powiedzieli że zaoszczędzą i mieli płacić 600 tys do PKS rocznie a okazało się że zapłacili ponad 1 200 tyś zł tak wyglądają oszczędności. Pozostaje pytanie kto postara się rozliczyć wójta i postawić go przed sądem za marnotrawstwo pieniędzy podatników.Dodam że wójt Krasnego zasiada w władzach związku- komisja rewizyjna odprysk PKS-u.
    Doszło do tego że bankrut z PKS chce zamknąć linię 204 do Palikówki jak gmina mu nie dopłaci 20 tyś zł. miesięcznie. Widzicie państwo z jaka nieodpowiedzialną władzą mamy do czynienia. Jak ta sprawa dojdzie do urzędników unijnych z Brukseli to będzie trzeba zwracać pieniądze a zadłużona gmina Krasne na ponad 20 mil zł pierwsza zostanie bankrutem, obym się nie mylił.
    Można było być w Rzeszowie i jeszcze dostać bonus 100 mil zł. a tak będziemy w Rzeszowie ale z ręką w nocniku, dzięki uporowi Wilhelma.

  19. Ty baranie przecież 39 autobusów kupione przez związek gmin stoją bo złamano prawo to nie jest odwrócenie uwagi bo co to nas obchodzi MPK skoro dziadostwo w postaci PKS się szerzy a mieszkańcy na tym cierpią i to po podwyżkach w tej dziadowskiej komunikacji za bilety.

  20. Ja tam wolę jechac w spokoju…. Ale jechać. Nie musi to być najnowszy wodotrysk typu Mercedesy czy elektryczne wynalazki. Byle by było tanie i pewne. A nie jak teraz – jazda MPK to loteria (biletomaty) a czasami pole minowe (kanary, kierowcy i rozkład jazdy). Zapłacisz za bilet i same problemy. A kto potem zapłaci za leki od psychiatry? Bo od tego co się dzieje łatwo się można rozchorować.

  21. Do MPK podatnik dopłaca. Pomyśl… Jak to jest sprawiedliwe jeśli z Rzeszowa np do Bratkowic czy Hermanowej Czerwonki ludzie jeżdżą za 3zl albo 1.50zl to jak ma być dobrze. Warto też zauważyć że “geriatria” jeździ za darmo.

  22. Ja też odnoszę wrażenie że jest to kierunkowy artykuł aby odwrócić troszkę uwagę od MPK i ZTM. To taka chyba socjotechnika.

  23. Pasażer… ile Ci płacą? Może też bym się w ratuszu zatrudnił.
    Mógłbym wychwalać np. hmmmm odbiór śmieci? JAki cudowny, tani i wspaniały 🙂

  24. Jeden i dwa? Chyba Ty nie wiesz o czym mówisz. Jechałem dzis mpk bo tylko ta imitacja jeździ na moje osiedle. Przez 10 przystanków 3 osoby latały do kierowcy bo biletomat nie działa. Już nie wspomnę o kulturze kierowców. Bo oni chodzą chyba na specjalne kursy “jak być bucem”.

  25. Myślę że utworzenie nowego podmiotu już nie jest możliwe gdyż firma która weźmie udział w przetargu będzie musiała mieć jakiś majątek i zabezpieczenie finansowe. No niestety Związek Gmin obudził się z przysłowiową “ręką w nocniku”. Przez 8 lat Gminy zaoszczędziły miliony z tytułu że PKS jako ich własność wykonywał im komunikację MKS grubo poniżej opłacalności, nie inwestując co doprowadziło firmę do dzisiejszego stanu. Teraz myślą że skoro kupili autobusy to nadal będą mieć “darmową” komunikację. Rzeczywistość okazuje się brutalna. Jeśli to ma być przetarg całościowy to musi jeszcze powstać hala napraw i przyjść ostatnia transza 15 autobusów, a te inwestycję zamkną się na przełomie września i października o ile nie będzie opóźnień. To oznacza że IVECO na placu jeszcze postoją długo. Co do PKS to ja nie widzę na Podkarpaciu firmy która stanie do przetargu i będzie miała 100 kierowców przy obecnym deficycie w tym zawodzie. W czarnym scenariuszu PKS będzie podwykonawcą firmy która wygra. Tak jak napisał komentator powyżej, gminy w końcu zaczną uczciwie płacić jak wygra obca firma, lub przerzucą większą część kosztów na swoich mieszkańców.

  26. Czy ty aby jesteś zorientowany związek gmin miał się rozliczyć z pieniędzy unijnych do końca marca ma przydłużony termin do końca kwietnia pytam się kto zaryzykuję żeby beknąć.

  27. Ale facet pieprzysz i myślisz że w te twoje urojone bzdury ktoś uwierzy. Przypadek jeden lub dwa z biletami to taki nic nie znaczący margines do i to do wytłumaczenia. A brudne i dziadowskie usługi PKS niczego nie naprawią.Czym prędzej ten PKS padnie tym lepiej dla wszystkich, oprócz kierownictwa tej firmy.

  28. MAsakra cierpi na tym co sie dzieje tysiące pasażerów, dwa razy wieksze ceny biletów w PKS niż w MPK i nikt z tym nic nie robi. Do Krasnego które bezposrednio graniczy z Rzeszowem jezdzi PKS a do Łańcuta ma od maja jezdzic MPK—-CHORY SYSTEM

  29. Temat jest glebszy i moze byc bardzo bolesny dla zwiazku gmin 🙁
    Związek Gmin musi wyłonić operatora, który będzie dzierzawil autobusy (Iveco) i wykonywał nimi usługi transportowe dla gmin z tym że operator nie może być bankrutem.
    A to niestety wiąże się:
    1) z wpompowaniem ogromnych pieniędzy w PKS/MKS.
    2) utworzeniem nowego podmiotu.
    I o ile wariant 2 jest w sumie najłatwiejszy to dochodzi do tego odpowiednia opłata za usługi w takiej wysokości żeby każdy rok zamykać rachunkiem na plusie. No i tu dochodzimy do sytuacji problematyczne czyli kasy 😉 A prawda jest taka że za obecną stawkę to PKS/MKS może jedynie udawać że wykonuje przewozy 🙁
    I teraz meritum sprawy czyli co by związek gmin nie zrobił to i tak musi do interesu dołożyć:( Albo zapłacić za autobusy po utracie dotacji 🙁 Albo dołożyć do wozokilometra 🙁

  30. Zwrotu pieniędzy z funduszu? Ale bzdury pisze ten ktoś 😉 Z tego co widać ostatnio (wystarczy czytać prasę czy normalne rzetelne portale np. infobus) to wiele firm ma problemy z przetargami, a tutaj autosan weźmie 15 autobusów, wykonawca hali się znalazł, więc nieźle im idzie. A autobusy utknęły i tak na niedługo porównując do innych przetargów…

  31. Artykuł na zlecenie po ostatnich pozytywnych komentarzach w kierunku mks i pks? (Artykuł o kanarach). Właśnie dlatego PKS ma pod górkę, bo ktoś inny może oczerniac, podstawiac nogi, podkladac świnie a potem pokazywać palcem i się śmiać! W MKS przynajmniej nie dostaniesz mandatu nie słusznie! A “MPK żenada” niech popatrzy jak oszukuje i okrada ludzi dzięki biletomatom. Jesli tylko będzie więcej kursów po mieście MKS zacznę nim jeździć, a teraz wolę dziennie 10 km pieszo robic niż dawać się okradać przez ZTM

  32. Skoro za to się biorą takie nieuki z gmin to nic dziwnego że ich interesuje tylko kasa co pierwszego, co tam mieszkańcy. W KRASNEM teraz się niemoty obudziły i mówią że popełniły błąd a dziadostwem nikt nie chce jeździć, to autobusy jeżdżą prawie puste a PKS straszy że jak gmina im nie dołoży 20 tyś. zł. miesięcznie to zlikwidują linię 204 do Palikówki. Z jednej strony to dobrze bo ludzie przed wyborami zostali ostrzeżeni ale postawili na Wilhelma to teraz mają co chcieli a on jest tylko zainteresowany tym żeby Malawy i całej gminy nie przyłączyli do Rzeszowa. Nawet w tej sprawie jeździł ostatnio do Warszawy żeby zmienili mu prawo i nie było można co roku organizować referendum. Na prawdę trzeba być wielkim jeł….. żeby tak myśleć.

  33. Wiesiu ty dobrze wiesz że pracujesz w firmie która nazywa się brudny- obskurny- upadający bankrut.
    My o tym wiemy a ty powinieneś wiedzieć jako pierwszy i tyle w tym temacie.
    Najgorsze jest to że wójtowie zgotowali mieszkańcom gehennę w postaci PKS-u.

  34. Rzeszów News powinna zmienić nazwę na Fake News. Głupoty pisze ten redaktorzyna na garnuszku Ferenca. Płaczą w ratuszu że MPK nie będzie monopolistą.

Comments are closed.